Hoppa till innehåll

Förvara landad fisk när det är varmt?


ALu

Recommended Posts

Hur gör ni under den varma dagen med fisk som ni tänker ta hem?

Man har ju inte direkt lust att släpa omkring på en kylbox 😊

Sedan funderar jag även över stundande Jämtlands-vecka, hur hanterar man bäst en harr man vill mumsa senare?

Tack på förhand 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago Springaren sa:

Liten kylklamp i en plastpåse i ryggsäcken eller i ryggfickan. Om vattnet är kallt där man fiskar lägger jag fisken i en plastpåse i vattnet. Tar ur fisken och i med björklöv. 

Det där med att ta ur fisken direkt verkar råda delade meningar med pga bakterier o.dyl.

Vad har björkbladen för funktion? Googlade runt lite och hittade bara en massa om te och krydda.

Redigerad med ALu
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad jag vet om Harr så funkar den inte bra att frysa in som den är, utan bör rökas först.
Samma dag som den fångats, enligt en kompis farsa som vi åkte på Norge turer med ofta när vi var yngre.
Sen virade man in fisken i folie bara. Men då behöver du nog lösa någon kyld förvaring ändå, om du ska vara ute i några dagar och sen vill ha fisk med hem.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Lodjur sa:

Vad jag vet om Harr så funkar den inte bra att frysa in som den är, utan bör rökas först.
Samma dag som den fångats, enligt en kompis farsa som vi åkte på Norge turer med ofta när vi var yngre.
Sen virade man in fisken i folie bara. Men då behöver du nog lösa någon kyld förvaring ändå, om du ska vara ute i några dagar och sen vill ha fisk med hem.

Många säger att harren är väldigt känslig, men HUR känslig?

Sedan har jag för mig att jag läst någonstans att det är en myt, men hittar det inte.

Därav min förhoppning att få bra svar från de som fiskar ofta och VET 😊

Vad gäller att ta hem till hemmet så vore det ju självfallet trevligt, men inte livsnödvändigt.
Men kommer det bra förslag hur man löser x timmar bilresa hem så är det ett enormt + 🙃

Rök finns vid stugan dom vi hyr.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har rökt många harrar och tagit med hem genom åren. Bäst blir dom fjällade ,rensade,saltade,sen rökta nästa dag. Den rökta harren går att förvara både tätförsluten och luftigt. Antingen typ vacumpackad/ suga ur luften ur plastpåsen eller väldigt luftigt t,ex på granris med granris emellan fiskarna. Det sistnämnda torkar fisken men på ett delikat sätt.

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det går att rensa den rökta fisken å lägga den i ett kärl/burk med lock och täcka med matolja, det håller ganska bra om man är noga med hygienen och att fisken är till lagad. Bara att äta på macka eller något annat tillbehör. 

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Förr när man (vi) kaggfiskade så saltade vi fisken direkt,alltså man hade en hink med lock med sig. När man fick en fisk (öring) så rensade man direkt och strödde grovsalt ini den lade den i hinken åsså lite salt på det. Höll sig sen flera månader. Man fick ju laka ur den innan man tillagade den förståss. Vi saltade aldrig in harr dock, men det går nog det också. Harren stekte vi direkt,vi gjorde ofta så att vi fredade området runt tältplatsen från fiske, och bara fiskade homepool vid matdags. På med triangiaköket smör i stekpannan ut med flugan in med fisken fram med file'kniven i med fisken i stekpannan innan smöret vart för bränt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...