Hoppa till innehåll

Fiske i Älvdalen!


Recommended Posts

Hej! Jag är ny på forumet, hittade inte heller någon mer passande kategori än denna. 
Jag har frågor!

Jag ska ut och fiska i älvdalen/särna, i älven, åar och bäckar nu i sommar.

jag har då lagt ett öga på

G.Loomis IMX Pro Creek 7’9” #3

och undrar hurvida det lämpar sig i dessa miljöer. Jag ska fiska efter Öring, Harr och Röding, är tanken.

Jag tar mer än gärna emot tips på andra spön som lämpar sig mer till vad jag tänkt göra.

tack på förhand!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fiskat mycket med #4 i strömmande men tycker den fallerar när man drillar fisk över kilot i stark ström, spöt bara viker sig.

Gått över helt till #5 men kör med en lätt lina (Orvis hydros trout) som gör att spöt fortfarande känns väldigt nätt och snärtigt. Femman brukar orka med vind betydligt bättre, att skicka iväg en 15-18 fots tafs med en #3 i vind brukar vara lite utmanande när man vill få till fina presentationer :) 

 

Edit; Fastnat helt och håller för Tellis ''Aurum''. Ett lite toppigare spö med lite ryggrad ifall en större kliver på men ändå väldigt mycket känsla.

Redigerad med leijonflies
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago Morgan sa:

Om du bara skall ha ETT spö med dig i sommar? så välj ett annat! Om du däremot vill ha ett spö som förhöjer upplevelsen i dom lägen där t,e,x en #5/6 gränsar till mer än nog, så är det nog ett alldeles perfekt litet spö.

Jag har ett Hardy Demon 9 #6 som jag kör med i tjärnar och annat som också kommer att följa med så vill komplettera med ett #3/4 för att dra till älvdalen med då mitt demon känns som klassen större. tack för din synpunkt! 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Brukar använda en zephyrus #5 i Älvdalen just för att då får jag skön drill men har Inga problem att vändas ut de långa tafsarna även med lite vind. Polaren fiskar helst med #4 eller lägre just för känslan vilket jag förstår helt. Lång tafs kan vara a och o för de skygga öringarna längs kanterna men riktar du efter harr kan du komma undan med sämre kast/presentation/längd på tafsen.

 

Står du utvadad en stund, glöm inte av att fiska i "lugnvattnet" precis bakom dina ben och fötter, ibland har du både här och öring som ställer sig 1m ifrån dig 😅

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...