Jump to content

Knut för hacklade torrflugor

Ewadhagen

Recommended Posts

Hej

För någon vecka sedan fiskade jag och en vän Klumpströmmen utanför Bollnäs. Fiskade en del med torrfluga och testade en E12 har jag för mig. Problemet var att tafsen tvinnade sig som bara den! Ett par kast och sen blev allt trassligt för att tafsen hade snurrat ihop sig. Jag använder ingen loop-Knut för torrflugor utan knyter bara på flugan som vanligt, men borde jag använda en loop-knut när flugorna är hacklade på ett visst sätt? Är det bara min kastteknik som ställer till det?

tacksam för tips!

E

Jag fiskar en hel del dagsländeimitationer med brända vingar och de är smått legendariska vad gäller tafstvinnande egenskaper. Kombinerat med min förkärlek för underhandskast via snake roll så blir det kritiskt. Jag använder vanlig betesknut och motverkar problemen genom att gå upp i tafsgrovlek - kör ofta med 018 i strömmande vatten och det fungerar bra.

Om du har tunnare tafs så pröva att gå upp till 0.18.

Edited by Magnus P
förtydligande

Som Magnus skrev ovan så är detta inte beroende på knut, utan tafsens tjocklek.
Är flugan osymetrisk (t.ex. en stor vinge eller dylikt) så kommer den att snurra i luften. En tunn taffs kommer att snurra med sig medan en grövre kan hålla emot. Svårt att säga vart gränsen går, det är nog bara till att testa beroende på flugans storlek osv, men jag har också upplevt att 0.18/x4 är ungefär där problemet med tvinnad tafs börjar upphöra.

Gå upp i tafsstorlek så är problemet löst. 

ibland lägger sig vingarna så man får en propellereffekt när flugorna dalar ner. Ju tunnare tafs ju större problem. Från 3X (0,20mm) eller högre så brukar problemet upphöra helt. Jag fiskar i princip enbart 3X till torrt och aldrig mindre flugor än stl 14. Storlek 12 är det jag använder till 99% vid torrflugfiske.