Jump to content

Guideline ULS WF Multi-tip

E12

Recommended Posts

Någon som har testat denna lina och har lust att recensera den lite?

Hade behövt en lina till mitt #8 spö för lite smygfiske i mindre vatten efter HÖ.

84F4DE90-520C-483F-AC9A-E9E64EA8B425.jpeg

Edited by E12

• E12 changed the title to Guideline ULS WF Multi-tip

Jag har ovan nämda lina fast i klass 6/7 som jag använt både till klass 6 och klass 7 spön. Väldigt trevlig att speykasta med. Har nyttjat 10' och 12' tippar blandade märken upp till 6 gr med gott resultat. Överhandskasten funkar också men då är kanske 7:an bättre än 6:an för lina 6/7. Vid ö.h gäller klumpen och lite överhäng resten måste skjutas. Längder upp till 25 m har funka för mig i trånga situationer.

• Thanks 1

Tack för bra info, jag ska nog ge den en chans. Har ett äldre 10 fot #8 som jag kan skifta buttstorlekar på, en 8/9 blir nog kanon 👍

God morgon E12,

Jag hoppas att det är okej om jag svarar på engelska.

I use the line in #7/8 (18gr) in combination with my class #5 switch rod and I like the short head and the flexebility

with the changeabel tips, you won´t have to use polyleader.

The line is great, especially here on my river with a high embankment in the back, so mainly I use the Andersson casts.

I´m  full satisfied  with that good swedish stuff!

Har en bra "Midsommar"!

Jörn

• Like 1
  • Thanks 1

Tack för din information , så du gick upp ett par klasser för att kunna underhandskasta? 
8/9 är ju den tyngsta de har, så jag hoppas det funkar till mitt enhands 10 #8. Tanken är samma här, kunna kasta på trånga lägen i mindre åar/älvar nu när det tyvärr sjunker undan på många många ställen.

Mvh/Kent

Hei Kent,

the line class is usually based to the AFTMA (singelhand) standard (weight of the first 9,14m), on the GL-website

you find for example the #7/8 headweight of 18g or 280 grains inclusive tip (based on 7,5m).

So for me (doublehand/switch)was the physical line weight important Loop recommendet 278grains.

I don´t know your rod, but if you have a scandnavian rod like for example Guideline, Loop etc,, you can usually

use a little bit more weight so I personally would prefer the #8/9 class.

But I´m satisfied that the line would perfectly fit for your application.

Regards

Jörn

• Thanks 1

Ok stort tack:) Jag kommer absolut ge linan en chans,  nu sjunker ju alla vattendrag i värmen tyvärr, så jag avvaktar med fisket ett tag till:)

Mvh|Kent

Har den i både 6/7 och 7/8. Riktigt trevlig lina med bra drag i. Lite för kort för överhands kast enligt min smak men går. Till underhandskast är den kalas. Gått på den övre vikten, så klass 6 kör jag klass 6/7. 

• Thanks 1

Roligt att höra, ja det verkar vara en bra lina, inte hört ngt negativt om den. Och det låter ju perfekt just för det lite mer smygande fisket i mindre åar/älvar. 
/Kent

• Like 1

Tack för tipset, ska absolut kolla upp den linan, har hört fler prata gott om den.

/Kent

• Like 1

Hello Kent,

i use the SA Spey Lite scandi integrated in combination with an Echo TS #2 11ft trout spey with 180 grains,

it is really good line and combi.  It is like a class #5 singelhand combination.

You have a colour marking as a kind of loading zone in the line, thats nice to have.

Hejdå.

Jörn

• Thanks 1

• 1 month later...

Ursäkta sent svar , haft en otroligt rolig avslutning på med mitt laxfiske. Lyckades få 3st varav de 2 sista på mitt enhands 9,6 #7 största på 90cm:) Så nu kommer jag satsa mer på mitt enhands fiske , märker att jag fiskar mer fokuserad än med tvåhands.

Testade en Rio ELITE TROUT SPEY( tror den heter så) på 275gr , grymt tryck i linan , körde interm spets, men tror jag skulle kunna gå upp till 300gr för lite bättre tryck,

Kastade en SA Lite med integrerad skjutlina,helt i flyt så saknar spets möjligheterna, annars skön lina med bra tryck med underhandskast. Såg det fanns en Skagit variant med utbytbara spetsar, men gillar inte när bodyn blir för kort och för grov.

inte lätt i denna lindjungel, skulle kanske prova ULS Wf Multi ändå, och prova den i 8/9 dvs 20gr, kör ju uteslutande underhandskast,, eller vad tror mina fiskevänner här inne , tar gärna emot mer tips, nu är jag för trött ser knappt vad jag skriver 😂

Tight Lines/Kent 

B391BFAD-3ECC-48BB-A75D-99898AE73160.jpeg

Tack för ditt svar:) Ja Laxfiske är inte logiskt på ngt sätt. Har fiskat riktat laxfiske till och från i närmare 20 år, enbart tvåhands, sen vänder dt och jag får 3 landade och en tappad på samma månad:)

On 6/27/2022 at 11:30 AM, Ulf W said:

Testa SA Spey Lite - Skagit Integrated med valfria tippar.

Kör 15,6g och Vision hybrid tip på 7g på mitt CND BV GT 10' #7.

Funkar självklart fint med längre tippar oxå.

Hej!

Jag fick chansen att prova den som heter Spey Lite i flyt med integrerad skjutlina. Kastade som en dröm, var svart räfflad coatingen så man kunde känna vart klumpen var vid mörkerseende. Men jäklar vad den drog iväg:) Synd att den inte fanns med utbytbara spetsar. Skagit varianten  känns nästan för kort och grov i bellyn. Men SA verkar ha tagit fram många bra linor på sistonde. 
/Kent

• Like 1

God Morgon Kent,

riktigt fin fisk på dina bilder, jag är just nu i Bergslagen och jag har testat den ULS #8/9 på min Evotec-switch #5 spön

och den arbetar mycket bra för gjädda. 

The casting length is nearly the same as if you would use Shooting heads/Klumpar with Monoline, but I only

tested it in still water, in this area the most flowing waters are more less regulated, but I already tested it at home

in #7/8 in flowing water.

So it works pretty good, but I like the 2gr more for loading the rod.

Regards Jörn

• Thanks 1