Jump to content

Hur får jag till den där sista "kicken"?

Recommended Posts

Har precis avslutat en laxvecka i Norrbotten och äntligen fått underhandskasten med tvåhandskasspöet att sitta skapligt tillfredsställande. Men jag saknar farten och de tighta linbågarna!  Hur uppnår jag dem? Var i kastet behöver jag justera och finslipa? Om det är svårt att förklara kanske det finns något youtubeklipp jag missat?

• Like 1

Kolla Scott Mackenzie videor!!!..han vet vad han talar om..Ingen G Andersson här int!

Allt handlar om hur en avslutar  ett kast,...butten mitt i bröstet!!!...kring hjärtat. ..kolla över å underarm.,

Har en Video med honom......otroligt lärolikt....bra Video..kan en bara säga.

Edited by Ismo

Överhands eller underhandskast?

Så här tänker jag.

Vid överhandskast kan jag komma på mig själv att jag lägger in för lite kraft i bakkastet, och ger på för mycket kraft i framkastet.

Det kan resultera i att linan faller ner i bakkastet innan den sträcker ut, och då kommer linan snett nerifrån när man påbörjar framkastet, vilket öppnar linbågen.

Ju längre klump, ju mer hinner linan falla i bakkastet innan den sträckt ut.

Mer kraft i bakkastet och håll igen lite i framkastet så kommer tightare linbåge.

-----------

Vid underhandskast med tvåhands tycker jag det underlättar att göra ett "snake roll" innan jag ankrar tafsen.

Det känns som spöet laddar det där lilla extra och att man får bort ev. slack.

Gör det i stort sätt alltid med enhandsspöt vid överhandkast och på så sätt slår man ur vatten ur torrflugan.

---------

"Korvtricket"

Jag tycker "snake roll"kastet som Jon visar i videon funkar kanon.

Se hur lugnt, och hur god tid han tar på sig att lägga upp kastet.

--

---

Här gör han ett "spiral spey" om man fiskar från motsatt sida.

Man får bort slacket och får lite mer belastning på spöet innan underhandskastet.

--

Edited by osdmike
  • Thanks 2

4 hours ago osdmike sa:

Överhands eller underhandskast?

Så här tänker jag.

Vid överhandskast kan jag komma på mig själv att jag lägger in för lite kraft i bakkastet, och ger på för mycket kraft i framkastet.

Det kan resultera i att linan faller ner i bakkastet innan den sträcker ut, och då kommer linan snett nerifrån när man påbörjar framkastet, vilket öppnar linbågen.

Ju längre klump, ju mer hinner linan falla i bakkastet innan den sträckt ut.

Mer kraft i bakkastet och håll igen lite i framkastet så kommer tightare linbåge.

-----------

Vid underhandskast med tvåhands tycker jag det underlättar att göra ett "snake roll" innan jag ankrar tafsen.

Det känns som spöet laddar det där lilla extra och att man får bort ev. slack.

Gör det i stort sätt alltid med enhandsspöt vid överhandkast och på så sätt slår man ur vatten ur torrflugan.

---------

"Korvtricket"

Jag tycker "snake roll"kastet som Jon visar i videon funkar kanon.

Se hur lugnt, och hur god tid han tar på sig att lägga upp kastet.

--

---

Här gör han ett "spiral spey" om man fiskar från motsatt sida.

Man får bort slacket och får lite mer belastning på spöet innan underhandskastet.

--

Det var små bäckar dom fiskar i!!!! IIIiiiiiihhh!!!

2 hours ago, Springaren said:

Mitt tips är att sikta högre när du underhands kastar. Då får linan mer tid i luften. Svårt för en lekman att förklara men du förstår säkert.

Det gör jag, men det är inget som höjer farten eller gör linbågen tightare.

1 hour ago, Bigsalmon said:

Det gör jag, men det är inget som höjer farten eller gör linbågen tightare.

Nja. Var du siktar skiter väl linan i, men siktar du högre så får du också ett tidigare stopp. Ett konkret stopp klockan 10-11 ger en bra mycket tightare linbåge än ett slöaktigt stopp med spöt rakt framåt. 

Tycker att Jan-Erik Granbo har riktigt fina klipp när han förklarar: 

Det mesta han säger kan nog summeras med:

*Fart på linan in i ankringen så att man laddar stången (detta har han en lång video med massa specialkast för att åstadkomma)

*Ut med underhanden ordentligt

*Distinkt och högt stopp 

• Like 1
  • Thanks 3

On 6/25/2022 at 6:17 PM, SBG said:

Nja. Var du siktar skiter väl linan i, men siktar du högre så får du också ett tidigare stopp. Ett konkret stopp klockan 10-11 ger en bra mycket tightare linbåge än ett slöaktigt stopp med spöt rakt framåt. 

Tycker att Jan-Erik Granbo har riktigt fina klipp när han förklarar: 

Det mesta han säger kan nog summeras med:

*Fart på linan in i ankringen så att man laddar stången (detta har han en lång video med massa specialkast för att åstadkomma)

*Ut med underhanden ordentligt

*Distinkt och högt stopp 

Fantastiskt bra ! 

• Like 1

Är bara självlärd, började med Göran Andersson an är en bra kastare men inte lika bra pedagog. Bröderna Syrstad har några bra videor där man bla. visar och pekar på felen. Är också en vän av Jon som är enkel i sin förklaring. Två andra som jag också uppskattar är Spey Nation: Andrew Moy ( Tight lines fly fishing, england) och RIO: Simon Gawesworth som ger noggranna förklaringar till hur och varför och hur man kan förbättra sin kastning. Mitt största problem är ankring för att ladda spöt, men det beror mycket på att det är trångt där jag fiskar, mycket ris och träd samt branta slänter bakom. Övning ger färdighet. Det är bara att kämpa på!, nu ska jag ta videon till hjälp få någon att filma mig när jag kastar.

• Thanks 1