Jump to content

Hur långt anses som långt?

Recommended Posts

Idag tog jag ut några av mina splitcane spön och testade några olika linor. Jag kom då på att tänka på vilken längd på kast som är rimlig att förvänta sig med olika linor anpassad till spön i klass 5. Då menar jag självklart vad som är rimligt att förvänta sig när man bedriver praktiskt fiske.

Det jag testade var egentligen ganska enkelt. Jag riggade några rullar med olika WF linor och några med DT linor från olika tillverkare. Samtliga linor kastades med splitcane spön i olika längder mellan 7-8 foot men alla för klass 5 linor.

Då jag är som bäst en medioker kastare så fokuserade jag på att mina kast skulle vara så behagliga som möjligt, dvs utan att man spräcker skjortan av sig för att få ut några extra metrar. Det jag då lyckades få ut med perfekt sträckt tafs var ca 23 meter med DT-linor och ungefär lika långt med några av WF-linorna förutom två av WF linorna där jag lyckade få ut Max 19 meter. 
Med hänsyn till att syftet med splitcane pinnar inte är att kasta längst och det faktum att mesta dels av det typ av fisket inte bedrivs längre än 15-20 meter så kunde jag ändå inte låta bli att reflektera över vad som är rimligt att begära från dessa spön och linorna.

Min egen slutsats blev att DT-linorna presterade klart överlägsen i känsla, kastlängd och inte minst presentation. Men jag tänker också på om jag möjligtvis inte hade rätt typ av WFlina riggad? Eller att det brister nånstans i min kastteknik? 🤷‍♂️
De av er som har erfarenhet av splitcanespön eller glasfiberspön, vad är era tankar om det? 

• Like 1

Har gjort samma sak,testat ut linor på mina fyra bambuspön enbart wf dock. Tänkte bli bambugubbfiskare nu. Dom verkar ju vara lite utav personligheter dom där Spöna, det märks när linan passar och när den inte gör det, på ett tydligare sätt än med kolfibern. Hittade sweet spoten på ett av dom,och, vips!så var hela linan ute. Samma lina på tvillingspöt- nä det gick inte få till nåt wow. Men några linor senare hittade jag en som passade där också. Kul när man hittar rätt .Jag upplever att det går att kasta skall vi säga nästan hela linan med mina 8 fot klass 5,ja åtminstone det ena. Ganska mycket kortare med  min 7'3" #4 som kanske inte fått rätt lina än. Har en liten 5"8' #4 som också går i skolan.

• Like 1

Posted (edited)

Va roligt att höra Morgan.

vilken lina var det som kastade bäst utav de du testade?

själv kommer jag från många år av fiske med kolfiberspön, numera har jag bara ett tvåhands kolfiber kvar och resten av mina både enhands och tvåhands är Bamboospön som jag har byggt själv.

Lik många andra som börjat sina flugfiske karriärer med WF och klumplinor, hade jag inte tidigare gett DT linor någon chans. Därför ledde mitt test till stor halleluja moment, framförallt när det gäller just att täcka avstånd vilket jag hade felaktigt trott skulle vara svårare med DT-linor! DT-linorna levererade dessutom överlägsen presentation på alla de avstånd som jag testade med och det gällde även underhandskast! Det hela fick mig att tänka varför i hela friden säljs det ens WF-linor när man kan få köpa 2 DTlinor till priset av en lina? 
En annan fördel med DT som jag inte hade upplevt själv förrän nu är förmågan och enkelheten i att menda linan under fisket.

Med detta sagt så tycker jag fortfarande att mitt test inte är komplett då samtliga WF linor jag testade var med normal längd på klumparna. Det hade varit intressant att testa några Long belly WF-linor side by side för att dra säkrare slutsats. 
egentligen är jag inte så förvånad att kasten blev längre med DT-linorna då man kan hålla längre Lina i luften vilket är svårare med WF linor eftersom så fort skjutlinan är utanför spöögglan så börjar man tappa kraft.

En effekt av den ovannämnda svaghet med just WFlinor spekulerar jag blir att kastaren tar i och kastar aggressivare för att få ut 5-10 meter av skjutlinan som man har framför sig. Kasten blir mer lik skjuta ut linan medans med DT linan så kan man få ut mycket av hela kastlängden utanför spöögglan och ändå vifta i luften och sen låta spöt göra jobbet=mjukare och mer harmoniska kast?🤷‍♂️

Edited by Asalan de' Artes

Dom bästa kombinationerna i min Wf "LawnBooShoutout" : Leif Persson 8' #5. (tapering okänd) + Cortland 444 sylk wf5.  Ulf lövdahl 8'#5, tapering Mentor + Orvis Hydros super fine wf6.  Leif Persson 7'3" #4 tapering Garrison 204e + Rio trout LT wf5.

Jag har inga dt-linor att jämföra med. Hade förhoppningar om att slippa köpa på mig en drös sådana. Till skillnad från dig "AdA" så började jag mitt flugfiske med dt-lina och glasfiber,tror inte det fanns vare sig wf-linor eller kolfiberspön när jag började. Inte i "mina" butiker i alla fall. Minns att jag hade svårt att komma överens med wf-linorna när dom kom,men eftersom det var det nya superdupret så körde jag bara vidare med dom.

Eftersom DT-linan ökar i vikt för varje meter du matar ut utanför toppöglan kan det vara vits att testa en lättare lina än vad som anges på spöet. Alltså en DT4 på ett #5-spö.

Om linan är rätt viktad enligt AFTM-systemet har den "rätt" vikt när 9,15 m är utanför toppöglan. Utan att ha några data gissar jag att varje 1-2 m du ytterligare matar ut motsvarar en högre linklass. Nu pratar jag bara om DT-linor som är tjockast/tyngst på mitten, dvs 12-15 m in på linan.

Jag har ett gammalt Bob Church Allrounder 10'6" #6-10. Det bär en hel DT6F, så backingen får tjänstgöra som skjutlina...

Nu har jag börjat fundera på om jag skall hyra en stuga med älvtomt, och bjuda in till spö å lintest medelst fiske etc. -  Ett tag med vad du har så testar vi tema,,.

1 hour ago Morgan sa:

Nu har jag börjat fundera på om jag skall hyra en stuga med älvtomt, och bjuda in till spö å lintest medelst fiske etc. -  Ett tag med vad du har så testar vi tema,,.

Det vore helt klart intressant 👍🏻

Big Salmon, 

precis det du skriver har jag faktiskt tänkt på. Framförallt när jag märker att så fort jag har ”lite längre” DT-Lina i luften så lyckas jag överbelasta spöt. I det här fallet rör det sig om klass 5 DTlina på klass 5 splitcane.

De spön jag testade som jag har byggt är Dickersson 8013, 8 foot #5 samt Dickersson 7613 7,5 foot #5 och Hardy cc de france 8 foot #5. 
Alla trivdes bra med DT5 men just Dickersson 8013 var klart överlägsen på att hantera mer Lina i luften.

för närvarande har jag ingen DT4 hemma att testa de med men det kommer införskaffas så snart jag hittar lämplig märke. Har sett att det säljs i n del billiga DT linor på Tradera men jag har ingen aning om de är nåt att ha?! 

En annan lina som jag funderar på att köpa är Royal Wulf Long belly som jag har löst ska para bra med bamboo pinnar..

4 hours ago, Asalan de' Artes said:

Big Salmon, 

precis det du skriver har jag faktiskt tänkt på. Framförallt när jag märker att så fort jag har ”lite längre” DT-Lina i luften så lyckas jag överbelasta spöt. I det här fallet rör det sig om klass 5 DTlina på klass 5 splitcane.

De spön jag testade som jag har byggt är Dickersson 8013, 8 foot #5 samt Dickersson 7613 7,5 foot #5 och Hardy cc de france 8 foot #5. 
Alla trivdes bra med DT5 men just Dickersson 8013 var klart överlägsen på att hantera mer Lina i luften.

för närvarande har jag ingen DT4 hemma att testa de med men det kommer införskaffas så snart jag hittar lämplig märke. Har sett att det säljs i n del billiga DT linor på Tradera men jag har ingen aning om de är nåt att ha?! 

En annan lina som jag funderar på att köpa är Royal Wulf Long belly som jag har löst ska para bra med bamboo pinnar..

Jag har använt många andrasorteringslinor genom åren och många har blivit favoriter. Värt att chansa!

https://mixfishing.se/flugfiske/fluglinor/mill-end-fluglinor.html

Tack för tipsen, Ska definitivt ge millend linorna en chans. 
synd att DT linorna blir alltmer svåra att hitta. Samtidigt har många butiker sålt ut deras DT linor i sommar. Så nog finns det många som köper de ändå! Letade nu efter Rio light line, slut i klass 5 på många ställen, lika med Cortland sylk.. 

En annan intressant Lina är 406 DT linor som jag hittills inte lyckats hitta en enda negativ kommentar om! Lovordas i USA där SA tillverkar de för 406 fly lines. 
De säljer ju inte till Sverige men som tur är har jag en släkting som bor i Usa och jag kan få det skickat till mig via de.

Det är märkligt att det inte satsas mer på linor åt det traditionella hållet här hemma. Allt fler börjar inse att det finns lite att hämta i traditionella taperingar och material och jag tror antalet flugviftare som kommer blicka mot glasfiber och splitcane kommer bara öka och därför DT linornas återkomst borde vara naturligt!? 
sen har ju WF linorna självklart sitt användningsområde, inte minst med tanke på hur moderna spön har utvecklats… på tal om det så var jag i en butik igår och viftade på ett sage, Hardy och ett visionspö, samtliga 9 foot klass 5. Jag kunde inte häpna tillräckligt över hur otroligt lätt och tunna alla de klingorna var MEN fy farao så styva och snabba !!! Alla tre spön böjde sig Max 30 cm i toppen hur hårt jag än piskade med de och resten av klingorna var stel som en kebabspett. Jag frågade i butiken om de inte var klassade för 7-8 egentligen och han log och sa att han hade själv fiskat med både 7 och 8 WF utan problem med ena spöt. ( Han lät faktiskt stolt när han sa det😳). 
varför i hela friden skriver man klass 5 på dessa järnspett? Och hur mycket känsla kvarstår i dessa kastratraketer när man drillar fisk på de?🥺 

• Like 2