Jump to content

Flugval när det är oklart vad fisken tar

Recommended Posts

Hej!

Jag har börjat plockat upp flugfiske igen efter 10 års dvala (var tidigare medlem här men kommer inte ihåg mitt användarnamn).

Jo, jag var ute igår kväll och flugfiskade efter öring i en mindre sjö. Eftersom det har varit så varmt så var det inte förrän vid 21-tiden som fisken blev aktiv (det var i princip vindstilla, soligt, ca 18-20 grader i luften men vattnet nära land var varmt, skulle tippa på omkring 20 grader). Det var en del vulgator i luften och dom först vaken var höga och aggressiva, vilket känns typiskt (?) för fisk som är utefter större dagsländor. Jag hade även ett påslag på en vulgata imitation. Men allt eftersom kvällen gick så ändrade vaken karaktär, dom blev mer lugna och mjuka, fisken verkade nästan ”sörpla” i sig någonting vid ytan (vid det här laget såg jag inte längre några vulgator). Det fanns en del nattsländor men inga jättemängder och det känns som om fisken skulle då ha varit mer ”bestämd” i sina vak (?). Jag provade att byta till en Elk Hair Caddis (strl 14.) och fick en lite öring och provade lite andra varianter och storlekar av nattsländor men fick ingen mer känning. Jag kunde inte heller se några andra sländor i luften. 

Så nu till min fråga: Har ni några flugor ni kör med när ni inte är säker på vad fisken tar när den vakar? D.v.s. mönster som kan imitera lite vad som helst.

Det som gjorde kvällen frustrerande var att fisken för det mesta höll sig på ett längre avstånd av vad jag kunde kasta även om dom ibland kom inom kastavstånd (tidigare i juni så har jag fångat fisk från där jag har stått men då har det också vara kallare i vattnet). Jag kunde därför inte avgöra om det var fel på flugan, längden eller tjockleken på tafsen, eller om jag helt enkelt inte nådde ut till fisken. Jag ska försöka med kajaken nästa gång så då blir det kanske bättre lycka 😀

Edited by Vassa Kroken

När vaken är försiktiga och dom nästan bara rullar i ytan så brukar de ta nymfer/puppor precis under eller i ytfilmen. Det man kan testa  är att du kör med en elk hair caddis och binder på en  nymf ellerpuppa under som hänger strax under flugan. Anserman att det ärfusk  eller om man fiskar i sjöar därman inte får ha mer än en fluga på tafsen så fiska hem en nymf sakta strax under ytan. Inte säkert det är rätt metod för just det scenariot  du va med om  men det harfunkat för mig ibland när man står och kliar sig i huvudet och undrar vad man gjort för fel. 

Vill man bara köra tort så kan en liten F-fly stl 16 funka bra.       

Vid liknande scenario kan det vara klokt att testa en vulgata emerger. Finns grymma mönster med både vikt cdc eller med foam kropp. Fiskas hem mycket långsamt eller helt stilla. Dessa brukar öringarna kunna plocka. Annars så är en oförtyngd haröra #12 mycket gångbar. Det är en fluga man INTE får vara utan i asken. Både med och oviktad. 

Man kan snabbt bli flintskallig vid dessa tillfällen men det brukar gå och knäcka koden tillslut.

Du såg inga döda vulgator på ytan? Vaken på spents brukar kunna vara just så där lugna och sörplande. Fisken har all tid i världen att spana in det ätbara, som ju inte kan ta sig någonstans. 

Det som annars är min go to-fluga vid liknande scenarion kvällstid än en tunt bunden harörenymf. Oförtyngd och med de mörkare/-ste stråna på masken. Storlek från 12 ner till 18. 

Posted (edited)

Många bra tips, tack!

Jag provade faktiskt med en klinkhammar men jag blev otålig och byte ganska snabbt till en annan fluga. Vad jag kunde se så låg det inga döda vulgatas på ytan utan jag lutar åt att det som många har varit inne på att dom tog någon form av kläckare. 

I strömmande vatten har jag ofta använt mig av kombinationen elk hair caddis och en goldhead peasant and tail och det brukar funka fint. Borde ha provat någonting liknande den kvällen också men med en harrörenymf istället (har dock aldrig varit särskilt framgångsrik med den nymfen och därför fiskar jag sällan med den och när jag gör det, utan självförtroende vilket nog gör att jag fiskar den sämre).

Blir till att binda några F-Flies och vulgata emeger inför nästa tur samt att kika över statusen på harrörenymferna :)

Edit: Bjuder på en (skryt)bild från en lyckad fiskekväll från samma sjö tidigare i juni. Båda tog en vulgataimitation

IMG_20220613_182631.thumb.jpg.537669c40d698c22153fd1610c4e3095.jpg

Edited by Vassa Kroken

I vår klubbsjö så är der fjädermygg dem brukar gå igång på en stund senare på kvällen, små shuttlecock med quillkropp är min personliga favorit. Det är i många fall enda flugan jag knyter på när jag ser att vaken är väldigt försiktiga :) 

barbless-quill-cdc-emerger-natural.jpg

• Like 1

1 hour ago, leijonflies said:

I vår klubbsjö så är der fjädermygg dem brukar gå igång på en stund senare på kvällen, små shuttlecock med quillkropp är min personliga favorit. Det är i många fall enda flugan jag knyter på när jag ser att vaken är väldigt försiktiga :) 

barbless-quill-cdc-emerger-natural.jpg

Håller med till 100%. Fjädermygg äts för jämnan. Prova en sådan så smäller det oftast.

30 minutes ago Vassa Kroken sa:

Spännande gällande fjädermygg. Hade fått uppfattning att det är mer aktuellt under vår/höst men då får jag även bli bättre att köra med dom även under sommaren :)

Jag upplever att dem äter fjädermygg året runt, enda gången som dem går av det är under de större kläckningarna av dag/nattsländor. Just den flugan i strl 16-20 har jag haft väldigt bra på i år.

Edit: Det behöver ju heller inte bara vara fjädermygg, den imiterar ju många mindre insekter.

Edited by leijonflies

Posted (edited)

Liten uppdatering:

Vore ute igår kväll. Fisken började vaka rätt så sent igen, ca 21.30 och det var liknande vak som senaste gången, d.v.s. fisken gick vid ytan och tog någonting ganska försiktigt. Var ute i kajaken denna gång och kunde inte se några större sländor utan det var mest mindre insekter, kunde dock inte avgöra vad det var. Efter lite flygbyte fick jag till slut en öring på en klinkhammar (se bild) med en oförtyngd harrörenymf som dropper. Känns helt klart som om dom tog någonting kläckande alt. fjädermygg. Tog upp fisken jag fick (ca 7-8 hg) och undersökte dess maginnehåll. Var mest små, mindre, insekter.

Så tack för alla tipsen, de gav utdelning tillslut :)

IMG_20220703_214930.jpg

IMG_20220703_215909.jpg

IMG_20220704_164025.jpg

Edited by Vassa Kroken