Jump to content

Tips på prisvärd håv?

Troutdreamer

Recommended Posts

Rekommenderar också mclean. Haft massor av andra håvar genom åren men inget slår mclean. Vågen är smidig och nätet håller grym kvalité. Satsa på kvalité direkt och du har en produkt som håller en lång tid framöver. 

Jag köpte en L. Jag vill inte hålla på och trixa när jag har drömöringen på kroken. Förra veckan håvade jag en sexkilos lax själv, utvadad i strömmen och det var inga större problem.

received_459034209392554.jpeg

• Like 3

57 minutes ago, Bigsalmon said:

Jag köpte en L. Jag vill inte hålla på och trixa när jag har drömöringen på kroken. Förra veckan håvade jag en sexkilos lax själv, utvadad i strömmen och det var inga större problem.

received_459034209392554.jpeg

Kör oxå med large, synd bara att vågarna inte är mer exakta.

Har provvägt min håv, mellan 1-2 kg visar vågen 1-2 hg för mycket, mellan 2-3 kg, 2-1 hg för mycket, mellan 3-4 kg börjar den visa rätt.

Har markerat 2 kgs på min håv så jag vet när jag spränger 2 kgs vallen med Harr🙂

• Haha 1

9 hours ago, Troutdreamer said:

Kanon, lutar nog åt en mclean eller denna som Fishline också rekommenderade men blir lite tveksam med kolfiber, är det inte grymt känsligt för stötar?

De håvarna är också super populära. En vän har haft 3 st (tappat bort de första 2 😆) och vill inte ha något annat! Till skillnad mot McLean så flyter de håvarna. Kan vara fördelaktigt ibland.

Med det sagt har jag själv en McLean, i medium tror jag. Håven har våg i handtaget också har jag köpt till och monterat ett måttband. Så vägning och mätning av fisken går på några sekunder och utan att behöva plocka ur fisken ur håven :) tycker det funkar prima.

Edit: Bilder finns i denna tråd 

Edited by Lodjur

Ska själv köpa en ny håv också.

Beställde hem denna för att kolla: https://fishline.se/guideline-multigreppshav-lw-gummi-nat/

Skulle säga att den är väldigt fin för pengarna. Gillar också att den är något mindre än McLean i storlek medium. Känns som att Guideline-håven ändå kan ta en fisk på 3-4 kg utan problem. 

Kan ju dock vara ett plus med att McLean är något större i vissa situationer. Tycker dock att det känns lite klumpigt att ha en allt för stor håv på ryggen.

Lite osäker om jag ska behålla håven eller köpa en McLean istället. 

5 minutes ago, Nilsson said:

Ska själv köpa en ny håv också.

Beställde hem denna för att kolla: https://fishline.se/guideline-multigreppshav-lw-gummi-nat/

Skulle säga att den är väldigt fin för pengarna. Gillar också att den är något mindre än McLean i storlek medium. Känns som att Guideline-håven ändå kan ta en fisk på 3-4 kg utan problem. 

Kan ju dock vara ett plus med att McLean är något större i vissa situationer. Tycker dock att det känns lite klumpigt att ha en allt för stor håv på ryggen.

Lite osäker om jag ska behålla håven eller köpa en McLean istället. 

Jag känner inte av den stora McLeanhåven på ryggen. Med handtaget nedåt och håvnätet fixerat i den lilla gummiöglan är den inte alls i vägen. 

1 hour ago, Bigsalmon said:

Jag känner inte av den stora McLeanhåven på ryggen. Med handtaget nedåt och håvnätet fixerat i den lilla gummiöglan är den inte alls i vägen. 

Är det var den är till för!? 🤣 Har alltid undrat haha, trodde det var ett alternativ till upphängning!

2 hours ago, Bigsalmon said:

Okej, kör du magnet och fäster typ i jackan?

Körde magnet tidigare men när håven har lite vikt tycker jag det blir sån tyngd i jackan och det blir oskönt då jackan glider bakåt och trycker mot halsen.

Köpte Smith Creek Net Holster för något år sen, håven kommer rätt tight på ryggen och det funkar bra om håven inte är för stor. Men blir håven för stor blir det nästan lite som en ryggplatta och det känns stelt när man ska kasta. 

Man har riktigt stora i-landsproblem alltså 😅

19 minutes ago, Nilsson said:

Okej, kör du magnet och fäster typ i jackan?

Körde magnet tidigare men när håven har lite vikt tycker jag det blir sån tyngd i jackan och det blir oskönt då jackan glider bakåt och trycker mot halsen.

Köpte Smith Creek Net Holster för något år sen, håven kommer rätt tight på ryggen och det funkar bra om håven inte är för stor. Men blir håven för stor blir det nästan lite som en ryggplatta och det känns stelt när man ska kasta. 

Man har riktigt stora i-landsproblem alltså 😅

Ja, magnet som jag fäster i jackan eller chestpackens nackband. Det krävs en större/kraftigare magnet till L-håven. Jag kör med Sameos som funkar ok. Den kunde vara ännu lite kraftigare.

Det följer med en "clip" när man köper håven. Funktionen är, vad jag kan förstås, ungefär som en klädnypa. Den har jag inte testat. 

• Like 1

On 7/3/2022 at 3:22 PM, puoltsa19 said:

Kör oxå med large, synd bara att vågarna inte är mer exakta.

Har provvägt min håv, mellan 1-2 kg visar vågen 1-2 hg för mycket, mellan 2-3 kg, 2-1 hg för mycket, mellan 3-4 kg börjar den visa rätt.

Har markerat 2 kgs på min håv så jag vet när jag spränger 2 kgs vallen med Harr🙂

Stämmer bra jämfört med min.

Med 1 kg i håven, visar den 1 hg över.
Med 2 kg, visar den 2,5 hg över.
Med 3,5 kg i håven, visar den 1 hg över.
Med 4 och 6 kg i håven visar den som den ska.

Min är dock en "medium".

Edited by osdmike

19 hours ago osdmike sa:

Stämmer bra jämfört med min.

Med 1 kg i håven, visar den 1 hg över.
Med 2 kg, visar den 2,5 hg över.
Med 3,5 kg i håven, visar den 1 hg över.
Med 4 och 6 kg i håven visar den som den ska.

Min är dock en "medium".

Kompisen har en medium och det var samma för han, skulle tro att det är ett standardfel. 

Men vem klagar på att fisken blir större :) 

• Like 1

3 hours ago, stallejocke said:

Kompisen har en medium och det var samma för han, skulle tro att det är ett standardfel. 

Men vem klagar på att fisken blir större :) 

Glädjemätare i håven haha!
De får fixa en digital våg i håven tycker jag, de tar ju ändå typ 1400 spänn för en 😄

22 minutes ago Lodjur sa:

Glädjemätare i håven haha!
De får fixa en digital våg i håven tycker jag, de tar ju ändå typ 1400 spänn för en 😄

Jag har med mig en Rapalas godkända våg för stor fisk. Jag krokar i vågen i håven och kontrollväger. Large håv+magnet+en stropp som gör att man inte tappar håven =460 gram. Men som du säger, en håv för över 1000 kr och vågen är kass, riktigt illa.

Jag har själv markerat 2 kg så att jag vet när dröm harren är fångad :) 

Jag provade min nu ikväll och den visar iallafall lika som vår hushållsvåg och den går till 3kg.

Större fisk än så får jag aldrig ändå..😁

Edited by Mats.J

On 7/5/2022 at 8:41 PM, Mats.J said:

Jag provade min nu ikväll och den visar iallafall lika som vår hushållsvåg och den går till 3kg.

Större fisk än så får jag aldrig ändå..😁

Säg inte det🙂

Den 23-27 då jagar storöringen för fullt ngt ätbart i älven, har en megastor Mclean håv med våg i stugan som går till 22 kg som du kan få låna😂

• Like 2

2 hours ago, puoltsa19 said:

Säg inte det🙂

Den 23-27 då jagar storöringen för fullt ngt ätbart i älven, har en megastor Mclean håv med våg i stugan som går till 22 kg som du kan få låna😂

Känns tryggt😁

Måste nog börja gå på gym känns det som..🤔

• Like 2