Hoppa till innehåll

Äldre Loop spö


E12

Recommended Posts

Om man ska köpa ett äldre enhands Loop i #7  för lite Lax/HÖ fiske på lågt sommarvatten, ev testa lite Riffling hitch, vi snackar någon vecka/år,, så tänkte inte lägga halva pensionen på ett spö 😀
Gillar de lite äldre spöna, har ägt Greyline fast i tvåhands och YellowLine i  #5, vill ha lite snabbare aktion och kommer fiska med lite tubflugor , ev Multi-tip system.
Eller är det bättre att satsa på modernare grejer som Q-serien. Har ju kikat på andra märken också, men tänkte kolla med Loop-fantasterna här först, alltid roligt att läsa om andras upplevelser gällande spön.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har en kompis som kör den modellen på sina tvåhands och han är helnöjd också. 
Fördelen med nyare spön är ju att de blir lättare och spänstigare. Ser ofta modeller som Multi, Opti ute till hyfsade priser. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tänkte nog inte lägga mer än 1500kr på ett spö, jag fiskar ju till 99.9% med tvåhands, så det är väl mest för de få gånger man ger sig ut på sommarkvällen och kollar om det gått upp nå Öring. Jag sitter ju egentligen inte i sjön, jag har ett 2-delat LPX 10 #8 som jag kan byta handtag på så det funkar som Switch. Men nackdelen är ju då att det blir klumpigt vid packning.

Har sett några Multi Power ute för 800-1000kr. Tanken var väl mest att kolla om Ngn kör med de lite äldre spöna😀

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är klart att du kan köra med ett äldre billigt spö, de enda som tycker att de nya "revolutionerande"  spöna är revolutionerande är de som tjänar på att sälja dem ;)

Jag fiskar med flera spön som är över 20 år, de funkar lika bra som de gjorde för 20 år sedan.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Absolut, jag kör bara med äldre spön , Men de jag har var ju lite mer mellanprisklass en gång i tiden:) En klar favorit är mitt Salar 12,6 #9, det fiskar jag nog mest med fortfarande, har nog haft det i 10-15 år:)

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

56 minutes ago, E12 said:

Absolut, jag kör bara med äldre spön , Men de jag har var ju lite mer mellanprisklass en gång i tiden:) En klar favorit är mitt Salar 12,6 #9, det fiskar jag nog mest med fortfarande, har nog haft det i 10-15 år:)

 

Jaha, är det DU som är Armand Duplantis? 😁

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 minutes ago, E12 said:

Nä knappast, förstår inte vad du menar?

Min, högst personliga, uppfattning är att Salarspöna duger bra till stavhopp, men inte så mycket mer 😁

Men var å en blir salig på sin tro, jag gillar djupa följsamma spön, som många avfärdar som sladder :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja den har jag läst om att den ska vara lite rappare, den skulle jag säkert gilla som tvåhandsspö. Q-serien ska tydligen vara populär, och ligger i bra pris som nytt också. Multi är tydligen en uppdatering på Greyline.

805C27C0-844A-442C-89FA-A72A81FFF20D.jpeg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...