Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Enhandsspö lax?

Featured Replies

Hej!

Kan börja med att skriva att jag aldrig fiskat lax och inte vet värst mkt om detta egentligen.

Har en kompis som vill släpa med mig på laxfiske i Örekilsälven och då jag ogärna lånar ett spinnspö av honom och helst fiskar med fluga om det är möjligt så undrar jag om det funkar med enhandsspö? Har ett klass 7 för mitt HÖ fiske och ett klass 9 för gädda, båda med IM lina. 

Jag kan tänka mig att alla kör med långa tvåhandsspön för att kunna kasta utan bakkast och lättare menda lina. Är jag rätt på det här eller blir jag begränsad på fler sätt? 

Har även en fråga om årstiden, i min värld (snål på kunskap om lax) så fiskar man lax tidigt på säsongen. Är det ens lönt att fiska efter lax sent i Juli och anses det helt ok etiskt sett? Vill någon redogöra för en säsong laxfiske, typ vår/sommar/höst?

Tacksam för alla svar!

Du klarar allt laxfiske med dina enhandspö. Lax fiskar du från slutet av april till september då fredningen infaller. Alltså kan du fiska hela sommaren, men det måste vara bra vattenföring så laxen stiger, laxen stiger från maj månad och hela sommaren men allt beror på vatten föringen .

Jag flikar in här och tar upp denna tråden igen. Någon som kan dela sin erfarenhet av laxfisket med enhandsspö?

Är rätt så intresserad av det och har ett enhandsspö på 10 fot klass 8. Klarar man sig med detta då?

1 hour ago, TheButcherTato said:

Jag flikar in här och tar upp denna tråden igen. Någon som kan dela sin erfarenhet av laxfisket med enhandsspö?

Är rätt så intresserad av det och har ett enhandsspö på 10 fot klass 8. Klarar man sig med detta då?

Berätta lite vad du har för planer.

En tiofotare kan vara helt perfekt i vissa förhållanden (mindre vatten, sommaälv), och helt förkastligt i andra (storflom och tidigt fiske i stor älv)

Inte fiskelustig längre.

Planen är att fiska antingen i Ätran, Lagan eller Mörrumsån beroende på om det ens är möjligt.

Tanken var att köra med enhands i hösten alternativt sommaren.

Det är väl självklart att man kan fiska lax med de spöna förutsatt att man har utrymme till bakkast? Det är väl typ den utrustningen man kör med i t ex Nordamerika?

10 hours ago, TheButcherTato said:

Planen är att fiska antingen i Ätran, Lagan eller Mörrumsån beroende på om det ens är möjligt.

Tanken var att köra med enhands i hösten alternativt sommaren.

Sommar och höst borde absolut fungera bra, jag har inte riktigt koll på sträckorna i Ätran och Lagan, men i Mörrum skulle jag nog rekommendera att du är skapligt säker på underhandskast för att få en bra fiskeupplevelse!

Inte fiskelustig längre.

Ja, det läste jag också om att de i Nordamerika kör med just denna typen av spö.

Jag har Rio Versitip short i klass 5 som fungerar ypperligt med mitt cross sx. Testade det nu i lördags och det är otroligt skönt och lätt med underhandskast. Så ja, det blir främst underhandskast för min del. Har inte funderat på överhandskast faktiskt. Kanske värt att ta med sig några linor med kort klump och olika polyleaders.

Edited by TheButcherTato