Jump to content

Muddler för större öring?

Troutdreamer

Recommended Posts

Har stött på flera ggr som tips på forumet att fiska med muddler minnows och svart muddler när det börjar skymma, till större öring. Kör ni dem alltid förtyngda eller med sjunklina/spets eller drar ni dem i ytan med?

Vilka storlekar räknas som stora muddlers?

Hur fiskar ni dem, jämna drag, ryckigt, snabbt osv?

Edited by Troutdreamer

Hej

Ja jag ballanserar mina stora muddlers med blyfritråd eller liknande för att dom skall ligga plant i vattnet annars vill muddlerhuvudet uppåt och flugan hänger i vattnet.

Yes jag kör alltid med en sjukspets när jag fiskar dessa för annars plöjer dom bara i ytan så sjuklina eller sjunkspets är ett måste enligt mig, men vad vet jag 🙂

Mina binder jag mellan 5-8 cm i längd.

Hur jag fiskar dom beror helt på hur älven ser ut.

Ibland bara svepande över älven ibland sätter jag fart på dom och drar hem flugan.

Var inte rädd för att flugan går för fort!! Hellre fort än sakta om du frågar mig.

/Erik

6 hours ago Redtag88 sa:

Hej

Ja jag ballanserar mina stora muddlers med blyfritråd eller liknande för att dom skall ligga plant i vattnet annars vill muddlerhuvudet uppåt och flugan hänger i vattnet.

Yes jag kör alltid med en sjukspets när jag fiskar dessa för annars plöjer dom bara i ytan så sjuklina eller sjunkspets är ett måste enligt mig, men vad vet jag 🙂

Mina binder jag mellan 5-8 cm i längd.

Hur jag fiskar dom beror helt på hur älven ser ut.

Ibland bara svepande över älven ibland sätter jag fart på dom och drar hem flugan.

Var inte rädd för att flugan går för fort!! Hellre fort än sakta om du frågar mig.

/Erik

Kanon tack 👍🏻

8 minutes ago, Sahlberg said:

Snygga! 

Borde ju funka fint med ett enhands tänker jag. Vilken sorts skinn/hår binder du dem med? 

Tack. Vågar knappt säga hur lång tid 1 sådan fluga tar för mig att binda..... Ca 2.5 timmar per fluga 😱

Jadå det funkar med enhands men går man flera dagar så blir det lite tungt för kroppen med allt vevandes 🙂

16590211838162832373375587041189.jpg

16590211988127127270162226189075.jpg

• Like 1

11 minutes ago, Redtag88 said:

Tack. Vågar knappt säga hur lång tid 1 sådan fluga tar för mig att binda..... Ca 2.5 timmar per fluga 😱

Jadå det funkar med enhands men går man flera dagar så blir det lite tungt för kroppen med allt vevandes 🙂

16590211838162832373375587041189.jpg

16590211988127127270162226189075.jpg

Ha ha, jag tycker också att de är svåra att binda trots att jag binder det mesta utan större problem (laxflugor undantaget) inkl ledade och mudddlerskallar. 

Hade hoppats på att du skulle skriva att de var busenkla att binda och därför kunde kränga ett par till en rimlig penning 🤣

51 minutes ago, Sahlberg said:

Ha ha, jag tycker också att de är svåra att binda trots att jag binder det mesta utan större problem (laxflugor undantaget) inkl ledade och mudddlerskallar. 

Hade hoppats på att du skulle skriva att de var busenkla att binda och därför kunde kränga ett par till en rimlig penning 🤣

Tyvärr med tanke på tidsåtgången ( nu är väl jag lite för petig och vill att dom skall bli väldigt bra ) så skulle dom bli väldigt dyra.

Men visst ska vi säga 1500kr/styck?? 😉

• Haha 2

Men personliga favorit, i den storleken med strl small på ögonen. Med lite öppnare loopar går den helt klart med en #5, man behöver sällan kasta så långt.

Favoritfärgerna är Svart med kropp av Textremes Long hair holographic i färgen copper och med sillilegs i svart-koppar.

Fiskar ofta genomatt kasta uppåt och ta hem snabbt som tusan lite snabbare än strömmen eller fridrift typ som nymf fisket. 

Muddlers imiterar huvudsakligen simpor, då dem lever på botten och inte kan simma riktigt så blir dem chanslösa i strömmen. Mina största fiskar i min hemmaå har jag fått på just fridrift och genom att hålla koll på änden på fluglinan.

Ledad muddler.jpg

• Like 1