Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Tjena. Kommer hem med blandade känslor idag efter fjällfisket. Landat en del men tyvärr så har jag tappat alla större (aldrig mer Scierra-tafsar!)

Frågan lyder, överlever öringen vanligtvis att simma med en krok i käften? Finns det några undersökningar kring detta? Jag vill intala mig att den klarar det och att kroken rostar bort på några veckor.

En fluga var en Elk har Caddis #14 och den andra var en streamer #6 där även tafsspetsen gick....

Lätta gärna mitt samvete medan jag beställer nya tafsar. Rio, eller Stroft. Ska aldrig mer snåla på tafsar.

Edited by JohanM
Posted

Jag har fått vild fisk med krok i munnen, både öring och harr. Indikerar ju att de iaf äter vidare. Sen beror det klart på var och hur den sitter och hur lång tafs som hänger från kroken.

Posted
4 minutes ago, Foam said:

Jag har fått vild fisk med krok i munnen, både öring och harr. Indikerar ju att de iaf äter vidare. Sen beror det klart på var och hur den sitter och hur lång tafs som hänger från kroken.

Jo, det har ju jag med fått när jag tänker efter. Men finns det några undersökningar på hur lång tid det tar innan krokar rostar sönder. Tror även jag läst att öringen har någon magsyra eller dylikt som snabbar på nedbrytningen av kroken.

Posted

Jag AVSKYR att tappa fisk där flugan blir kvar, men tyvärr är det något som händer i mellan åt oavsett tippet material osv.
Därför kör jag sen några år tillbaka uteslutande hullinglöst så att fisken har en god chans att skaka loss flugan i efterhand.

Man kanske tappar någon extra fisk ibland men det är det helt klart värt.
Flugan kan dessutom sätta sig typ hur dåligt och djupt som helst och den går alltid att plocka ut med enkelhet.

Posted
7 hours ago, NinjaTobbe said:

Tror oftast inte kroken hinner börja rosta innan den stöts ut av fiskkroppen.

Har aldrig hört om någon funktion hos djur som stöter bort solida kroppar ur vävnad. Att de kan kapslas in av vävnad är ju känt men inte stötas bort. Vet du något mer om detta, tänker på mekanismen bakom bortstötandet?

Posted
8 hours ago, Ismo said:

Jupp! den överlever oftast!...MEN !! Hur länge har du/ni fajtas? höll på ta död på mig själv i början på Oktober med en Harr!!..när jag släppte tebaks den..inge varmt vatten då...kampades alldeles förlänge.

Alla släppte i mothugget så ingen fajt att tala om.

Posted
2 hours ago, Lodjur said:

Jag AVSKYR att tappa fisk där flugan blir kvar, men tyvärr är det något som händer i mellan åt oavsett tippet material osv.
Därför kör jag sen några år tillbaka uteslutande hullinglöst så att fisken har en god chans att skaka loss flugan i efterhand.

Man kanske tappar någon extra fisk ibland men det är det helt klart värt.
Flugan kan dessutom sätta sig typ hur dåligt och djupt som helst och den går alltid att plocka ut med enkelhet.

Helt enig här och tycker hullinglöst borde vara standard när man köper flugor.

Posted
6 hours ago, Foam said:

Har aldrig hört om någon funktion hos djur som stöter bort solida kroppar ur vävnad. Att de kan kapslas in av vävnad är ju känt men inte stötas bort. Vet du något mer om detta, tänker på mekanismen bakom bortstötandet?

Jag kan inget om själva mekanismen men minns en studie i ämnet från 80-talet där detta var exakt vad som skedde. Det tog mellan några enstaka dagar till max någon vecka innan krokarna stötts ut.

Det bildades en förhårdnad runt krokfästet och kroken trycktes ut av denna.

Jag tror det var Jens Ploug Hansen som utförde studien och den var på regnbågar fångade på olika beten där linan klipptes av och kroken således fick sitta där den satt när fisken högg. Fisken fick sedan gå i en damm och observerades sedan kontinuerligt och fotograferades i de olika faserna tills krokarna var borta.

• Like 3
  • Thanks 1
Posted

Det finns också en studie på hullinglösa krokar där man noterade större skador hos fisk fångad på sådana. Orsaken var den djupare inträngningen som, i flera fall än med hullingförsedd krok, resulterade i mekaniska skador som dödade fisken.

• Like 2
  • Thanks 1
Posted (edited)

Den studien (som är gammal) jag tror att du hänvisar till fick en hel del kritik, vill minnas att upplägget inte var särskilt vetenskaplig.

Jag sökte på "hook mortality barbless vs barbed hooks och det finns en mängd undersökningar så väl som "tyckanden" i ämnet.

Det är nog få som orkar läsa igenom vetenskapliga rapporter i sin helhet (där ju metodiken ägnas stort utrymme).

Man kan ju i alla fall kolla "abstract" som är en sammanfattning av både metodik och slutledning.

Det jag har läst som inte särskilt djuplodande är att skillnaden mellan hullingförsedda och hullinglösa krokar är ganska liten och i de flesta fall till de senares fördel.  En aspekt är att det går snabbare att släppa fisken då den fångats hullinglöst.

En viktig aspekt är ju luftexponering och där brister det tyvärr då man ofta ser fiskar som hålls upp alltför länge innan de släpps tillbaka!

http://www.sexyloops.co.uk/theboard/viewtopic.php?t=3129&start=10

https://academic.oup.com/icesjms/article/65/6/899/602201https://academic.oup.com/icesjms/article/65/6/899/602201

https://mail.google.com/mail/u/0/?tab=km#inbox/KtbxLxgBwGfjmbrptWCdPphjLNMQFTjlDq?projector=1&messagePartId=0.1

Edited by magnolia
Posted
4 hours ago, jakobj said:

Jag kan inget om själva mekanismen men minns en studie i ämnet från 80-talet där detta var exakt vad som skedde. Det tog mellan några enstaka dagar till max någon vecka innan krokarna stötts ut.

Det bildades en förhårdnad runt krokfästet och kroken trycktes ut av denna.

Jag tror det var Jens Ploug Hansen som utförde studien och den var på regnbågar fångade på olika beten där linan klipptes av och kroken således fick sitta där den satt när fisken högg. Fisken fick sedan gå i en damm och observerades sedan kontinuerligt och fotograferades i de olika faserna tills krokarna var borta.

Det hade varit kul att se de bilderna. Har kollar runt och på nätet hittar jag inte den. Otroligt att det skulle bildas en förhårdnad som bara efter några dagar pressar en hullingförsedd krok baklänges så den lossnar. Hittade någon amerikansk studie på gädda där man förutsatte att gäddorna skakade ut krokarna. Detta var wobblers med olika trekrokar och visst, en wobbler ger ju mer vikt att skaka krokarna än bara en enkelkrok med lite lina.

https://www.saltstrong.com/articles/fishing-lure-left-in-a-fishs-mouth/

Posted
14 hours ago, magnolia said:

Den studien (som är gammal) jag tror att du hänvisar till fick en hel del kritik, vill minnas att upplägget inte var särskilt vetenskaplig.

Jag sökte på "hook mortality barbless vs barbed hooks och det finns en mängd undersökningar så väl som "tyckanden" i ämnet.

Det är nog få som orkar läsa igenom vetenskapliga rapporter i sin helhet (där ju metodiken ägnas stort utrymme).

Man kan ju i alla fall kolla "abstract" som är en sammanfattning av både metodik och slutledning.

Det jag har läst som inte särskilt djuplodande är att skillnaden mellan hullingförsedda och hullinglösa krokar är ganska liten och i de flesta fall till de senares fördel.  En aspekt är att det går snabbare att släppa fisken då den fångats hullinglöst.

En viktig aspekt är ju luftexponering och där brister det tyvärr då man ofta ser fiskar som hålls upp alltför länge innan de släpps tillbaka!

http://www.sexyloops.co.uk/theboard/viewtopic.php?t=3129&start=10

https://academic.oup.com/icesjms/article/65/6/899/602201https://academic.oup.com/icesjms/article/65/6/899/602201

https://mail.google.com/mail/u/0/?tab=km#inbox/KtbxLxgBwGfjmbrptWCdPphjLNMQFTjlDq?projector=1&messagePartId=0.1

Om du menar studien om hulling vs hullinglöst så är den garanterar gammal ja. Jag tog bara ur minnet. Jag har ingen aning om mer än så.

Men jag tycker själv att det känns som att den slutsatsen är lite ologisk. Bäst resultat sett till överlevnad torde ju en hullinglös krok med relativt kort krokspets ge. Vissa hullinglösa krokar har väldigt lång krokspets, för att kompensera hullingen med en djupare inträngning. Och där tror jag det kan finnas problem! En sådan krok kommer av naturliga orsaker mycket lättare penetrera djupt, till exempel hela vägen in i ögat på en mindre fisk.

Jag TROR att den medvetna flugfiskaren som vill orsaka minimal skada bör titta på hullinglösa enkelkrokar med kortare spetsar. Och naturligtvis minimera all hantering som kan skada fisken. Till exempel ge fan i instagramframhållningarna som brukar kräva en lång fotosession innan allt är perfekt och både solglasögon, tatueringar och buffen som dras upp över ansiktet nedifrån sådär riktigt gangstahäftigt sitter som det ska och verkligen harmonierar med framhållningen.

JPH;s studie var publicerad i fiskejournalen. Och säkert danska tidsskrifter. Och var förmodligen inte särskilt extremt vetenskaplig. Men ändock en fältstudie med ett värde. Och resultaten var noggrannt dokumenterade och entydiga.

• Like 11