Jump to content

Vård av haspelrulle

Karl T
 Share

Recommended Posts

En liten spinnfråga … är det någon specifik underhållsåtgärd som vanligen ska till när en haspelrulle övergår ifrån att vara knäpptyst till att avge ett svagt ”whey” per vevtag, eller är det ofrånkomligt att haspelrullar slutar vara tysta efter ett tag?

Tänkte om man exempelvis ska in med olja någonstans, snarare än att skruva isär en massa komponenter … 

Gäller en shimano ci4 från 2020.

Finns det haspelrullar nuförtiden som är underhållsfria?

Edited by Karl T

2 hours ago, Foam said:

Spinnfråga? Haspelrulle? Du gillar att provocera du Karl...😉😂

Ja, jag är ju forumets slumdog fisherman.

Jag får inte fingrarna loss till mycket annat än regnbåge, och jag räds inte det udda spinn- eller metpasset. 😆

• Like 1

1 hour ago Karl T sa:

Ja, jag är ju forumets slumdog fisherman.

Jag får inte fingrarna loss till mycket annat än regnbåge, och jag räds inte det udda spinn- eller metpasset. 😆

-Stackare, du har min fulla empati!!!!! 🥲

• Like 1

Plocka bort spolen och droppa olja på axeln och veva. Upprepa några gånger så att oljan "rinner" in i rullen. Det borde bli skillnad. Om inte får du ta bort locket och fetta in dreven.

• Thanks 1

6 hours ago Karl T sa:

En liten spinnfråga … är det någon specifik underhållsåtgärd som vanligen ska till när en haspelrulle övergår ifrån att vara knäpptyst till att avge ett svagt ”whey” per vevtag, eller är det ofrånkomligt att haspelrullar slutar vara tysta efter ett tag?

Tänkte om man exempelvis ska in med olja någonstans, snarare än att skruva isär en massa komponenter … 

Gäller en shimano ci4 från 2020.

Finns det haspelrullar nuförtiden som är underhållsfria?

Har inte dem en smörjport (en skruv man skruvar ur) som man droppar i några droppar olja!? 

Jag kastar också gärna drag 😎 Tycker dagens haspelgrejer faktiskt lyfter fisket många nivåer jämfört med 20-30 år sedan. 

Rullar som går jämnt och har bra linupplägg

Stumma linor som låter dig känna minsta pet, även 50 meter ut. 

Spön som blivit riktigt trevliga att fiska med. Lätta, känsliga och kraftfulla. 

Började fiska havsöring på ”danskt” manér för några år sedan och lyckades få PB (68 cm, 3,6 kg) på drag. Just nu verkar havsöringen i mina trakter mest följa efter dragen dock så fluga är för stunden överlägset :) 

BE308A2B-C93D-4BC2-990D-5A0466D553CE.jpeg

• Like 3

@Bigsalmon mm precis.

@kent.flyfish va bara extremt noga med oljan och mängden om du använder smörjporten. Har man fel eller gammal olja kan rullens rullager haka upp sig så rullen övervarvar vid lägre temperaturer. Jag hade i en gammal olja i min ena Stella och Twinpowerrulle. Hade inte oljat någon av dem på 20 år men saltvatten kräver sin tribun så det var dags. Fick problem med båda direkt. Lösningen efter det är att man får ta isär rullen. Ta ut rullagret och rengöra det med sprit. och sen börja om fast med en fräsch olja (det är extremt lite som ska in i smörjporten, max en droppe)

• Thanks 1

Nu är det ju inte Daiwa det pratas om men värt att nämna att man får vara försiktig på modeller med magseal. Kolla var instruktionen säger att det går bra att smörja. Vanlig olja går inte ihop med delarna med magseal. 

Posted (edited)

Tack för tips – tolkar det som att man kan sträva efter att behålla rullens tysthet vid invevning som den uppvisar som ny (myyys). 

Edited by Karl T