Jump to content

Sage Igniter, typ 14 - 15 fot, nån som testat?

Recommended Posts

Yes, har 14' (4delad) och 15'. Två helt olika spön. 

15fotaren löser allt i sjunkväg. Har fiskat 750 och FIST+15' T17. Inga problem att lyfta i en single spey om det tillåts. Löser även 850. Upplever att spöt kommer till liv runt 44-45g, beroende på linprofil. Kräver timing och hastighet i större utsträckning än de flesta spön, litet fönster och hög linhastighet. 

14fotaren är djupare och lättare att ladda. Fiskat allt från FHI till 246. 38-40g beroende på tycke och smak. 

Edited by Sebbe

8 minutes ago, Sebbe said:

Yes, har 14' (4delad) och 15'. Två helt olika spön. 

15fotaren löser allt i sjunkväg. Har fiskat 750 och FIST+15' T17. Inga problem att lyfta i en single spey om det tillåts. Löser även 850. Upplever att spöt kommer till liv runt 44-45g, beroende på linprofil. Kräver timing och hastighet i större utsträckning än de flesta spön, litet fönster och hög linhastighet. 

14fotaren är mer djupare så lättare att ladda. Fiskat allt från FHI till 246. 38-40g beroende på tycke och smak. 

Tusen tack Sebbe! Väldigt intressant.😊👍 Verkar som att 14 fotaren har en lite mer förlåtande profil, och faktiskt är hyfsat rätt klassad.

5 minutes ago, Salar said:

Tusen tack Sebbe! Väldigt intressant.😊👍 Verkar som att 14 fotaren har en lite mer förlåtande profil, och faktiskt är hyfsat rätt klassad.

Inga problem. Absolut så är det, men det är totalt sett ingen serie jag skulle klassa som förlåtande. Som vanligt handlar det om stil och preferens :)

7 hours ago, Sebbe said:

Inga problem. Absolut så är det, men det är totalt sett ingen serie jag skulle klassa som förlåtande. Som vanligt handlar det om stil och preferens :)

Ja, självklart. Förlåtande var ett dåligt ordval av mig, och enbart tänkt i jämförelse med 15 fotaren.😁

Ett 15 fots Method är ett av spöna som jag nu byter ut mot något annat, och din beskrivning av 15 fots Ignitern, hade egentligen gott kunnat passa 15 fots Methoden också, men jag antar att att också den Ignitern är lite djupare än Methoden.

gått någon repa med 15 fotarn, fiskat enbart med Method innan, det känns som du kan slänga på en 80grams jigg och kasta utan problem. Vet en som kör 60gram + på sin 15 fot ignite.

Mitt tips är att provkasta 15 fotarn innan köp.

4 minutes ago, Daniel.S said:

gått någon repa med 15 fotarn, fiskat enbart med Method innan, det känns som du kan slänga på en 80grams jigg och kasta utan problem. Vet en som kör 60gram + på sin 15 fot ignite.

Mitt tips är att provkasta 15 fotarn innan köp.

Tack Daniel, det var bra info.  Jag vet inte om det känns helt positivt att den klarar så tunga grejer. Det brukar gå ut över känslan med de lättare (normala) klumparna. Men jag har ett angenämt problem, att köpa två nya spön, typ 14-15 fot (eller ungefär 38-44 grams Scandi klumpar). Problemet är bara att det är svårt att få provkasta, när man bor mitt på ”vidda”.

2 hours ago, Salar said:

Tack Daniel, det var bra info.  Jag vet inte om det känns helt positivt att den klarar så tunga grejer. Det brukar gå ut över känslan med de lättare (normala) klumparna. Men jag har ett angenämt problem, att köpa två nya spön, typ 14-15 fot (eller ungefär 38-44 grams Scandi klumpar). Problemet är bara att det är svårt att få provkasta, när man bor mitt på ”vidda”.

Jag älskar Sage spön, fiskat massor med Method, och Sage X etc. Men 15 igniten kändes mkt speciell. Vet ej hur det är med andra ignite men 15 fotarn var svårsmält. Sorry om jag förstör för dig, men jag rekommenderar att du provkastar. 

• Like 1