Jump to content

Streamerspö #6 med kraft och känsla?

Troutdreamer

Recommended Posts

Jag använder ett Sage Payload och ett Clutch Archipelago för streamerfiske i #6. 

De är rätt olika, Payload är mer renodlat streamerspö och jämför man med ett "vanligt' spö är det snarare ett #7. Ganska djup aktion och lite styvare överdel. 

Clutch har inte lika djup aktion och är mer likt ett vanligt spö/kustspö med en snabbare topp. 

Skulle jag bara ha ett enda streamerspö för att täcka fiske med ledade streamers upp till kanske 15 cm skulle det vara Payload #6 eftersom det räcker både #6 och 7.

Skulle jag bara vara ute efter nåt för blandat streamerfiske och kanske kustfiske skulle jag kolla mer på nåt kustspö som ändå har lite djupare action snarare än extrem snabb/toppaktion. 

• Like 1

Tack alla för fina tips, ska kolla närmare på dem ni nämnt.

Jag glömde tillägga i min första post att jag mest troligt även kommer använda det som torrfluge och nymfspö med. Det är kanske inte helt optimalt och man kan inte få allt i ett spö jag vet. Kastar idag mest streamers med kortklumpslina och en hel del underhandskast, och prioriterar den biten mer. Plus behöver ett spö som klarar vind bättre än vad mitt #5 onkispö gör idag.

Edited by Troutdreamer

1 hour ago, Troutdreamer said:

Tack alla för fina tips, ska kolla närmare på dem ni nämnt.

Jag glömde tillägga i min första post att jag mest troligt även kommer använda det som torrfluge och nymfspö med. Det är kanske inte helt optimalt och man kan inte få allt i ett spö jag vet. Kastar idag mest streamers med kortklumpslina och en hel del underhandskast, och prioriterar den biten mer. Plus behöver ett spö som klarar vind bättre än vad mitt #5 onkispö gör idag.

Om det är sånt blandat fiske slår jag ett slag för Scott Radian #6 om du skulle lyckas få tag i ett. Det är nog den bästa allround #6 jag haft inkl streamerfiske. 

Just now, Troutdreamer said:

Bra tips tack 👍🏻 Har du hunnit testa efterföljaren Centric och kan jämföra dem?

Inte #6 men jag har Centric #5 och har haft Radian i både #5 och 6.

Centric känns mer potent och lite styvare/stabilare i övre delen av spöt. Radian kändes kanske lite mer livlig i klingan men också lite mer svårkastat tyckte jag, iaf #5. 

• Like 2

På 2022-08-13 at 09:11 Bigsalmon sa:

Jag kör Hardy Wraith 9' #6 och TFO BVK 9'6" #7 till streamer. Gillar båda skarpt. Även de är olika. Båda är snabba, men Hardyt har en djupare aktion ön TFO.

Hade ett TFO BVK 9’ #5 för några år sedan. Det spöt hade massor av kastresurser men kändes lite väl stiff för en 5a iaf, men kanske är annat på 9.6’?

På 2022-08-13 at 12:30 Prylfiskarn sa:

Skulle rekommendera Loops nya ZX. Helt otroligt spö för just det endamålet. Är 9.3 fot men inget som märks.

Nästan lika lätt som 7x men med mer kraft.

Det lät också som ett intressant alternativ, alltid gillat Loop. Inte lika dyr som 7x heller. Vet du mer exakt vad som skiljer sig från 7x?

9 minutes ago, Troutdreamer said:

Hade ett TFO BVK 9’ #5 för några år sedan. Det spöt hade massor av kastresurser men kändes lite väl stiff för en 5a iaf, men kanske är annat på 9.6’?

Jag har haft både 9' och 9'6" BVK #7 och det är två helt olika spön. Jag sålde niofotaren direkt. Styvt och okänslig. Det längre har jag tom kört mindre torrflugor med utan att det kändes alltför konstigt. Ett väldigt bra och mycket prisvärt spö, iaf till mig och mitt fiske.

8 minutes ago Bigsalmon sa:

Jag har haft både 9' och 9'6" BVK #7 och det är två helt olika spön. Jag sålde niofotaren direkt. Styvt och okänslig. Det längre har jag tom kört mindre torrflugor med utan att det kändes alltför konstigt. Ett väldigt bra och mycket prisvärt spö, iaf till mig och mitt fiske.

Åfan det lät inte fel, ska kolla närmare på det spöt. Har du provat #6?

7 hours ago, Troutdreamer said:

Holy crap, 13 loppor för ett nytt Sage R8 😮  Tycker inte det känns spec löngesen spön gick över 10k-strecket och DET var dyrt.

Det kanske inte står för hela prisökningen, men inflationen vet inga hinder nu för tiden

På 2022-08-14 at 14:56 Troutdreamer sa:

Det lät också som ett intressant alternativ, alltid gillat Loop. Inte lika dyr som 7x heller. Vet du mer exakt vad som skiljer sig från 7x?

Det som enligt mig skiljer sig är att det är mer ryggrad. Kan ju säga styvare men det är inte rättvist även om det är en del av det. 

Använder min 7x till det mesta, en allround utan dess like. Dock så när jag fick testa det nya ZX i klass 6 så var det helt otrolig. Det är mitt nästa inköp.

Det något jag rekommenderade till en familjemedlem med en Rio grand lina. Och den combon är bara för trevlig. Det kan blåsa orkanvindar, du kan ha stora buskiga streamers och det flyger utan ansträngning. Fungerar lika bra till nymfer också. 

Sedan kan man tycka att det är onödigt med en Grand lina som väger en del, och fungerar säkert med en MPX lina också. Men spöt trycker på utan dess like med en grand och det är vad jag kommer köra. Det går att spekulera att då är det en klass 7 men det står 6. Dock känns den och svingar som en 6 och lättare än många andra topp spön.

Som slut notis, det som utmärker är att den är rund i formen jämfört med 7X samt att rullfästet är topp kvalitet men önskade att det vore som på evotec spöna eller 7X. Korken är även den snäppet under 7X men bästa i prisklassen med hästlängder skulle jag säga.
Ska man ha ett spö i första hand till streamers så är det ZX spöt som gäller, även jämfört med de absolut dyraste. 

• Like 1

@Prylfiskarn
Tack så jättemkt för det utförliga svaret. ZX låter onekligen som ett grymt spö, blev sugen att prova.

Är Grand en kortklumpslina? Har en vision vibe 85 på mitt nuvarande onkispö och gillar det skarpt, laddar spöt enkelt och lätt att underhandskasta.

Edited by Troutdreamer

57 minutes ago Troutdreamer sa:

@Prylfiskarn
Tack så jättemkt för det utförliga svaret. ZX låter onekligen som ett grymt spö, blev sugen att prova.

Är Grand en kortklumpslina? Har en vision vibe 85 på mitt nuvarande onkispö och gillar det skarpt, laddar spöt enkelt och lätt att underhandskasta.

Ligger väll på runt 10m. Men då vikten ligger i spetsen så laddar den grymt, samt en sån tapering som passar bäst för tyngre flugor.

Viben har 8.5m.