Jump to content

Snabba spön?

Karl T

Recommended Posts

Tjena, 

Skulle vara intressant med ett resonemang av någon spö-nörd gällande fördelar med snabba (= styva?) spön … har industrin tänkt rätt? 

Säsongsavslutning på kusten igår (premiär för min del …) och jag provade både Radian (MF) och Sector i #7 men kom längre (utan ansträngning) och hade allmänt roligare med Radian i och utan vind. Dessutom med tung lina (Volantis).

Samma känsla när jag står med Centric och Air 2 (MF) i #6.

Var är ett scenario där man behöver en styv pinne, utan någon nämnvärd katapult-effekt ens med hög svinghastighet?

Sage senaste lansering kanske är ett tecken på att marknaden går mer mot ”medium-fast/MF”.

Edited by Karl T

Anledningen till att jag fiskat till större delen snabba spön är för att kunna bära mer lina och lägga ut långa kast med precision istället för att linan kollapsar.

Vändpunkten för mig var när jag fiskade typiska kustlinor men en 9-10m klump i rak motvind där linan kollapsar i utrullningen vid längre kast. Med ett styvare spö och en longbelly lina kan jag bära mycket mer lina och ha mer kontroll i mina kast, tajta linbågar och en jääkla hastighet när man har en 15m klump utanför spötoppen innan man skjuter iväg.

Sen lämpar sig olika linor för olika aktioner, hade Orvis Hydros trout till mitt TSD Aurum som var supertrevlig till lugna dagar med långa tafsar och små flugor men linan blev mycket mer allround när jag provade den på ett opti k2 MF. Köpte på mig en Opti reach som var kanon till TSD spöt men inte alls lika rolig till K2'n, linan kändes tung och kunde inte alls få ut samma linhastighet.

Pratade med Tellis i våras om just dubbelklassningen på hans kustspön och bakgrunden var att hans 6/7a tex. var tänkt som en 6a med hans longbelly lina men vid linor med kortare klump som typ. GL coastal så passade en #7 lina spöt mycket bättre då den belastar spöt annorlunda då vikten är så koncentrerad.

Edited by leijonflies
  • Thanks 2

Om vi pratar kustfiske havsöring är min spaning att riktigt snabba spön absolut är bättre för att få upp linhastigheten och klara vind...när väl klumpen är ute...men ofta fiskar man ju in nästan hela linan för att se om det finns en följare och då blir det mycket viftande för att få ut klumpen och kunna lägga nästa kast, speciellt om det blåser duktig motvind. Föredrar ett snabbt spö men inte saltvattensnabbt...radian orvis h2 eller liknande. Har förvisso ett meridian i klass 6 men då kör jag med 7-lina just för att det går snabbare att lägga ett nytt kast. Men det är jag, alla gör sin grej...

• Like 1

• 2 weeks later...
On 9/15/2022 at 1:37 PM, Karl T said:

Bara @T-bum

Är ju under rätt förutsättningar inga större större bekymmer. Sen är det ju sällan det behövs. Och framförallt sparar man arm/axel om man håller sig till mer moderata kastlängder (kör längre klump än de flesta på kusten). Att tjonga korta tunga rio-klumpar är ju bara förklätt bombardafiske.

Roligaste jag varit med om var en kille som inte fick sitt svindyra loop att funka och skulle byta spö. Provkastade det på land och sköt hela linan + fyra meter backing i första kastet. Konstaterade lakoniskt att 'nej, du behöver inget nytt spö, du behöver lära dig kasta'.

Hur går det för dig - har du en prövat att fiska havsöring än (jag menar, med den arsenalen scottspön du förefaller ha haft känns det som du gått lite i bakvänd ordning...)?

• Like 1

13 minutes ago, T-bum said:

Är ju under rätt förutsättningar inga större större bekymmer. Sen är det ju sällan det behövs. Och framförallt sparar man arm/axel om man håller sig till mer moderata kastlängder (kör längre klump än de flesta på kusten). Att tjonga korta tunga rio-klumpar är ju bara förklätt bombardafiske.

Roligaste jag varit med om var en kille som inte fick sitt svindyra loop att funka och skulle byta spö. Provkastade det på land och sköt hela linan + fyra meter backing i första kastet. Konstaterade lakoniskt att 'nej, du behöver inget nytt spö, du behöver lära dig kasta'.

Hur går det för dig - har du en prövat att fiska havsöring än (jag menar, med den arsenalen scottspön du förefaller ha haft känns det som du gått lite i bakvänd ordning...)?

Yes, var ute i Kivik och Haväng sista dagen. Var trevligt men bara små öringar kom upp. 

Gillar inte att fiska på kusten ensam så kör med guide än så länge. 

Uppskattar mina Scott-spön: Radian och Volantis fungerar bra ihop för kusten. 

Pendlar lite mellan att gilla mer moderata spön och de lite snabbare, just nu är jag på den moderata sidan.

19 minutes ago, T-bum said:

Vad kör du för lina med lite längre klump? 

Volantis bara flyger iväg. Kändes väldigt glatt, osäker på om FFE’s linor har en annan coating än de ”vanliga” Mastery-linorna.

Sen kan vi konstatera att det är stor skillnad mellan snabba spön och snabba spön. Har spöet en toppig eller djup aktion? För mig var länge snabbt = toppaktion, vilket inte tilltalade mig alls. Men så vid nåt tillfälle kom min "kunskap" på skam, då jag såg ljuset och insåg att ett snabbt spö med djup aktion och snabb återhämtning är det perfekta fiskeredskapet. För mig, skall tilläggas.

Numera använder jag både mjuka, medium och snabba spön, allt efter situation. Min favoritkombo är Hardy Wraith 9' #6 och en Rio Gold #6. Följsamt och smidigt. Kastar långt och drillar med känsla.

Scott S4 9' #5 och en Vision 105 #5-6 är en effektiv kombo när kasten och placeringen måste gå snabbt. Ett luftkast och flugan landar där du vill 20 meter bort. Spöet har en styvare botten och erbjuder inte lika mycket känsla som i Wraith.

I övrigt kör jag med "mjukare" spön; Hardy Jet, Imago IPT-M, Sage SP m.fl.

• Like 4

Hade en kompis söderöver /duktigt ..Spö bindare ..inte bara för lindningarna vart förbannad snygga..han kunde känna på klingorna..press-rullade vad jag minns å opmtimera spöts egenskaper..HUR vill du ha spöt/funka?..sennså att en inte var så bra å förklara den tiden måväl vara...hade då egentligen nyligt lärt mig via honom ..HUR kastningen skulle göra.

Men fick bra med Lax å Öring före det..

Nåval!..bad han göra ett riktig snabbt spö..Pang Pang...skulle det vara.

Han byggde på/med Hi-Level klingor...

Han ordnade ett runt 12-13' spö.....Parabolisk!!..väldigt rapt slag i det spöt...men satan vad snabbt en fick kasta..gav upp det spöt..då! Timingen var tvungen vara EXAKT:

Nån Lucky Luke var jag inte.:D

Ursäkta mina stavfel... Karl T

Edited by Ismo
  • Haha 1

On 9/25/2022 at 11:46 PM, Karl T said:

Vad kör du för lina med lite längre klump? 

Här nämns en fördel med lång klump:

On 9/15/2022 at 12:46 PM, leijonflies said:

Anledningen till att jag fiskat till större delen snabba spön är för att kunna bära mer lina och lägga ut långa kast med precision istället för att linan kollapsar.

Vändpunkten för mig var när jag fiskade typiska kustlinor men en 9-10m klump i rak motvind där linan kollapsar i utrullningen vid längre kast. Med ett styvare spö och en longbelly lina kan jag bära mycket mer lina och ha mer kontroll i mina kast, tajta linbågar och en jääkla hastighet när man har en 15m klump utanför spötoppen innan man skjuter iväg.

En annan fördel är att man kan alltid få ut den lina man klarar av att bära. Så med en lång klump kan du nå längre på dom värsta dagarna.

Förstår logiken med snabba spön och möjlighet att hålla långa klumpar i luften.

Man brukar även möjligen i högre utsträckning rekommendera super-långa klumpar till långsamma spön (Pure, G, …). 

Men i det senare fallet handlare det kanske snarare om att en lång klump ofta väger mindre per given måttenhet och att ett långsammare spö kräver mindre vikt för att börja jobba.

Långs klumpar (15m+?) kanske alltid är att föredra om man har plats bakåt och inte för stora flugor el för mycket vind.

Edited by Karl T

5 hours ago, Karl T said:

Förstår logiken med snabba spön och möjlighet att hålla långa klumpar i luften.

Man brukar även möjligen i högre utsträckning rekommendera super-långa klumpar till långsamma spön (Pure, G, …). 

Men i det senare fallet handlare det kanske snarare om att en lång klump ofta väger mindre per given måttenhet och att ett långsammare spö kräver mindre vikt för att börja jobba.

Långs klumpar (15m+?) kanske alltid är att föredra om man har plats bakåt och inte för stora flugor el för mycket vind.

Om en lina följer AFTM-klassningen spelar längden på klumpen ingen roll. Däremot blir förstås en lång klump tyngre än en kort och därför kan det ibland kännas rätt att använda en lina med en lägre klass än vad som anges på spöet.

Vi säger att en lina med t.ex. 16 meter klump väger 9 gram de första 30 foten/9,15 meterna (som man mäter/väger enl AFTM-systemet) och klassas därmed som #5. Klumpen är ytterligare 7 meter lång och antagligen dessutom grov. En vild gissning är att klumpen gott och väl kan väga 15-18 gram och därmed belasta ett #9-10-spö rätt, men fortfarande står det #5 på spöet.

18 minutes ago, Bigsalmon said:

Om en lina följer AFTM-klassningen spelar längden på klumpen ingen roll. Däremot blir förstås en lång klump tyngre än en kort och därför kan det ibland kännas rätt att använda en lina med en lägre klass än vad som anges på spöet.

Vi säger att en lina med t.ex. 16 meter klump väger 9 gram de första 30 foten/9,15 meterna (som man mäter/väger enl AFTM-systemet) och klassas därmed som #5. Klumpen är ytterligare 7 meter lång och antagligen dessutom grov. En vild gissning är att klumpen gott och väl kan väga 15-18 gram och därmed belasta ett #9-10-spö rätt, men fortfarande står det #5 på spöet.

Tack, nyttigt ifall man inte känner till viktsystemet 😉

Hävdar fortfarande att klassiska trout-linor (som jag inte tror att du använder) med lång klump (c20 meter) har en något mindre vikt per måttenhet (säg AFTM istället för 1.5x AFTM) och därför fungerar bra med långsammare spön / ger lagom belastning med lite lina ute. 

8 minutes ago, Karl T said:

Hävdar fortfarande att klassiska trout-linor (som jag inte tror att du använder) med lång klump (c20 meter) har en något mindre vikt per måttenhet (säg AFTM istället för 1.5x AFTM) och därför fungerar bra med långsammare spön / ger lagom belastning med lite lina ute. 

Jag kör med long belly-linor på alla spön utom mitt Scott s4, dock inte 20-metersklumpar. Vilka linor har så lång klump? Jag använder Rio Gold, Vision XO, Imago Horizon (som jag designat), Cortland 444 SL m.fl.

11 minutes ago, Karl T said:

Hur definierar du en "klassisk trout-lina"?

On 9/30/2022 at 11:15 AM, Fisk said:

Här nämns en fördel med lång klump:

En annan fördel är att man kan alltid få ut den lina man klarar av att bära. Så med en lång klump kan du nå längre på dom värsta dagarna.

Vad kör ni för linor med långa klumpar på kusten? Gold eller Infinity typ?

Har hört XO (eller vad den heter … Vision) nämnas i sammanhanget. 

10 hours ago, Karl T said:

Vad kör ni för linor med långa klumpar på kusten? Gold eller Infinity typ?

Har hört XO (eller vad den heter … Vision) nämnas i sammanhanget. 

TSD Distance+ och Vision XO. 
Just nu föredrar jag Distance+. XO är lite lättare att skjuta med lite lina ute. 
Några fler tankar kring linorna: https://www.edgeflyfishing.com/ipb/index.php?/topic/212620-intermediate-med-lång-klump/

Distance+ går att köpa någon vecka till sedan stänger Tellis butiken. https://tellis-flugfiske.se/product/tsd-distance-wf-intermediate/

• Thanks 1

Snabb och djup aktion är min absoluta favorit. De spöna blir mest allround då de är bra på alla distanser. Det brukar också vara det man brukar få betala lite extra för.

Har en knippe trevliga havsöringsspön jag kan göra en side by side på i veckan.

Alla är 9’ #6

Hardy Ultralite X

Hardy Zane Pro

G Loomis NRX+

Loop 7X

NAM