Hoppa till innehåll

Haspelrulle kvalite


SA

Recommended Posts

Kanske fel forum att fråga! Men det enda jag är medlem i!!!
Funderar om det lönar sig att lägga mer än det dubbla priset på en Japantillverkad rulle istället för dom vanliga typ shimano stradic.
Menar håller dom mer än dubbelt så länge? Eller bara skönare att veva med? Eller helt enkelt känns bättre rent ideologiskt att betala mer.

Men har skaffat en stradic 3000c, en daiwa caldia 2500 och en shimano ultegra 2000. Känns jäkligt sköna och bra allihop särskilt jämfört med mina gamla abu cardinal made in sweden och japan, 30-40år gamla men funkar.
Som att jämföra en gammal sliten Volvo 240 med vadsomhelst nyare bil från 2020talet.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago, SA said:

Kanske fel forum att fråga! Men det enda jag är medlem i!!!
Funderar om det lönar sig att lägga mer än det dubbla priset på en Japantillverkad rulle istället för dom vanliga typ shimano stradic.
Menar håller dom mer än dubbelt så länge? Eller bara skönare att veva med? Eller helt enkelt känns bättre rent ideologiskt att betala mer.

Men har skaffat en stradic 3000c, en daiwa caldia 2500 och en shimano ultegra 2000. Känns jäkligt sköna och bra allihop särskilt jämfört med mina gamla abu cardinal made in sweden och japan, 30-40år gamla men funkar.
Som att jämföra en gammal sliten Volvo 240 med vadsomhelst nyare bil från 2020talet.

 

 

3 hours ago, SA said:

Kanske fel forum att fråga! Men det enda jag är medlem i!!!
Funderar om det lönar sig att lägga mer än det dubbla priset på en Japantillverkad rulle istället för dom vanliga typ shimano stradic.
Menar håller dom mer än dubbelt så länge? Eller bara skönare att veva med? Eller helt enkelt känns bättre rent ideologiskt att betala mer.

Men har skaffat en stradic 3000c, en daiwa caldia 2500 och en shimano ultegra 2000. Känns jäkligt sköna och bra allihop särskilt jämfört med mina gamla abu cardinal made in sweden och japan, 30-40år gamla men funkar.
Som att jämföra en gammal sliten Volvo 240 med vadsomhelst nyare bil från 2020talet.

 

Det lönar garanterat sig inte att byta ut en Shimano Stradic mot en t.ex. Shimano Stella.

Köp hellre ett bättre spö, t.ex Westin V6 eller liknande🙂

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det lönar sig garanterat i längden att satsa på en Shimano Stella. Jag har flera stycken i olika storlekar. Den äldsta är en 1000 från typ -96 och den är fortfarande bättre än allt annat jag får tag i i motsvarande storlek.

Har två Stella när jag guidar havsöring med. En 2500 som är runt 20 år och en nyare 4000. Just Stella är helt outstanding (mekaniken är vattentät) och jag garanterar att det lönar sig om du tänkt använda rullen mycket och under många år. Speciellt om vi talar saltvatten, som i praktiken sabbar allt för eller senare…

Har en gammal Twinpower 2500 med som hållit hög klass även om det inte är Stella nivå.

Just till havsöringsguidningen jag håller på med i havet har jag landat i att det är helt meningslöst att använda billigare grejer. Rullar för 1500-3000kr håller i bästa fall en eller max två säsonger. 

Har iofs hittat en ny Aburulle nu som fungerat bra än så länge. Revo ATX (får dubbelkolla det namnet imorgon..) med ett Sölv AG3 spö. Väldigt lätt skön kombo. Frågan är hur rullen fungerar om två år?

Abu har en värstingrulle/spö med jag inte minns namnet på som jag tror på. Fiska med den ett par dagar för några månader sedan. Velo tror jag den hette. 

—-

@puoltsa19 en stradic eller twinpower har inte en chans mot en Stella. Speciellt inte över tid. Och framförallt inte i saltvatten.

Med det sagt är både Stradic och Twinpower grymt fina rullar. Men Stella är som sagt en helt annan nivå på rulle.

3C2B2490-84AF-407B-AF3F-2D189404E630.jpeg

557C125B-C534-41C7-BC51-6C7960097264.jpeg

622B5A78-2AA9-44F1-90F3-1DA65364B14E.jpeg

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

59 minutes ago, Jonas said:

Det lönar sig garanterat i längden att satsa på en Shimano Stella. Jag har flera stycken i olika storlekar. Den äldsta är en 1000 från typ -96 och den är fortfarande bättre än allt annat jag får tag i i motsvarande storlek.

Har två Stella när jag guidar havsöring med. En 2500 som är runt 20 år och en nyare 4000. Just Stella är helt outstanding (mekaniken är vattentät) och jag garanterar att det lönar sig om du tänkt använda rullen mycket och under många år. Speciellt om vi talar saltvatten, som i praktiken sabbar allt för eller senare…

Har en gammal Twinpower 2500 med som hållit hög klass även om det inte är Stella nivå.

Just till havsöringsguidningen jag håller på med i havet har jag landat i att det är helt meningslöst att använda billigare grejer. Rullar för 1500-3000kr håller i bästa fall en eller max två säsonger. 

Har iofs hittat en ny Aburulle nu som fungerat bra än så länge. Revo ATX (får dubbelkolla det namnet imorgon..) med ett Sölv AG3 spö. Väldigt lätt skön kombo. Frågan är hur rullen fungerar om två år?

Abu har en värstingrulle/spö med jag inte minns namnet på som jag tror på. Fiska med den ett par dagar för några månader sedan. Velo tror jag den hette. 

—-

@puoltsa19 en stradic eller twinpower har inte en chans mot en Stella. Speciellt inte över tid. Och framförallt inte i saltvatten.

Med det sagt är både Stradic och Twinpower grymt fina rullar. Men Stella är som sagt en helt annan nivå på rulle.

3C2B2490-84AF-407B-AF3F-2D189404E630.jpeg

557C125B-C534-41C7-BC51-6C7960097264.jpeg

622B5A78-2AA9-44F1-90F3-1DA65364B14E.jpeg

Fiskar du i Kjtumälven är salthalten låg😂

 

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 hours ago Karl T sa:

Fördelen med fluga är att man slipper lyssna på dyra rullar som börjar skorva vid invevning efter 10 pass … 

Jag undrar om inte Penn också är bra i längden även om det är utan fjädervikt och bells & whistles. 

Många som jämför fluga och haspel handlar flugspökit för 15000 och haspelkit för 2500kr… det funkar inte. Mina haspelkit ligger på samma pengar som flugspökitten och då är det varken skillnad i känsla eller kvalitet. Det är en fröjd att fiska haspel med riktigt bra grejer. Precis samma känsla som när man har en riktig grym flugspökombo👌🏻

Jag har hört att Penn ska vara bra i saltvatten. Ska testa nått sånt kit nästa säsong.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 minutes ago, Jonas said:

Revo ALX 2500 MSH heter rullen. Ute och kör ett förmiddagspass med Ebba, yngsta dottern👌🏻 
 

Vi kör fly vs spinn😁

E0D4DC17-8322-4410-A327-8CF66DC44A50.jpeg

B6F87B61-A0E2-44E6-AD5D-C7AEB50DA986.jpeg

A062DFC8-1404-4CCA-8E5B-FEC44F69C747.jpeg

41E4E009-E363-45FA-827F-B113D8377263.jpeg

Å du ger en ABU rulle åt dottern din och själv kör med Stella, du borde skämmas, eller var du rädd att förlora kampen😂

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har ingenting emot att folk lägger pengar på dyra rullar om de har råd. För egen del tycker jag det mest prisvärda är rullar runt 1000kr och jag känner ännu ingen som mördat sin haspelrulle vid havsöringsfisket, dock är detta på ostkusten. Har provat en Stella men ärligt talat blev jag inte såld på rullen. Så fundera lite på hur ofta du fiskar för alla rullar kan dö och det är inte kul att halka och dra dyrgripar i sten. Sen så om du kör på de lite dyrare rullalternativen så blir det liiiite svårt att inte matcha med spö i samma klass. Glöm bara inte att det inte är pengarna som prylarna kostar som ger mer fisk..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

@harlequineJag har alltid fiskat mycket med mina rullar men sen jag flytta ner till Orust så guidar jag havsöring i saltvatten och det är nog 70-80% av mina gäster som fiskar haspel. Det blir extremt tydligt att kvalitet på rullen lönar sig i den miljön. Jag gör av med en storspole flätlina under mina guidningar på ungefär två säsonger. (1500 meter 0,15mm Sufix 832). Det är på 6 spön + att jag testar lite nya linor varje år med som adderar linförbrukningen.

En ytterligare aspekt med en finare rulle är linuppläget. De billigare rullarna genererar extremt mycket mer merjobb i form av trassel. Med den uppsättningen jag kör nu kan jag ibland guida fyra pers en hel dag utan ett enda trassel. Det är omöjligt om jag kör med exempelvis butikskit för 1500-2000kr. (Har testat det med)

En normalanvändare kan säkert fiska 5-10år med en billigare rulle. För min del blir det däremot bättre ekonomi över tid i att satsa på toppkvalitet då jag sliter ut de billigare rullarna på en säsong. 

Fiskar man sötvatten håller det mesta men det är fortfarande stor skillnad i känsla med de bästa rullarna tycker jag. Slirbromsen, vikten, linupplägg, kastlängd osv blir bättre ju bättre rulle man köper.

Och vad gäller just fiskebiten håller jag med dig helt. Prylarna gör inte fiskaren. Didrik(grabben) har familjens haspelrekord på havsöring här på Orust. 71,5cm, tagen på en blå/silver Truttan 11 på ett Biltema haspelkit för 599kr från land😁🏻

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago, Jonas said:

…tyckte nån nämnde fina spön med😁😉 pratar gärna det med om någon är intresserad😂

Köpte för x antal år sen ett Edge 3776, 10 fot, 2 delat var det enda som fans då.

Ett bra spö och om jag inte fattat helt fel är motsvarande Westin V6 i dag.

Kan rekommenderas, men köp ett 4-delat👍

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

18 hours ago Jonas sa:

@harlequineJag har alltid fiskat mycket med mina rullar men sen jag flytta ner till Orust så guidar jag havsöring i saltvatten och det är nog 70-80% av mina gäster som fiskar haspel. Det blir extremt tydligt att kvalitet på rullen lönar sig i den miljön. Jag gör av med en storspole flätlina under mina guidningar på ungefär två säsonger. (1500 meter 0,15mm Sufix 832). Det är på 6 spön + att jag testar lite nya linor varje år med som adderar linförbrukningen.

En ytterligare aspekt med en finare rulle är linuppläget. De billigare rullarna genererar extremt mycket mer merjobb i form av trassel. Med den uppsättningen jag kör nu kan jag ibland guida fyra pers en hel dag utan ett enda trassel. Det är omöjligt om jag kör med exempelvis butikskit för 1500-2000kr. (Har testat det med)

En normalanvändare kan säkert fiska 5-10år med en billigare rulle. För min del blir det däremot bättre ekonomi över tid i att satsa på toppkvalitet då jag sliter ut de billigare rullarna på en säsong. 

Fiskar man sötvatten håller det mesta men det är fortfarande stor skillnad i känsla med de bästa rullarna tycker jag. Slirbromsen, vikten, linupplägg, kastlängd osv blir bättre ju bättre rulle man köper.

Och vad gäller just fiskebiten håller jag med dig helt. Prylarna gör inte fiskaren. Didrik(grabben) har familjens haspelrekord på havsöring här på Orust. 71,5cm, tagen på en blå/silver Truttan 11 på ett Biltema haspelkit för 599kr från land😁🏻

Sufix 832 har jag kört med i många år. Lade på biltemas  gröna på mina multirullar i år. Känns helt ok än så länge. Har du testat den linan på någon rulle?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

22 hours ago Lawson sa:

Sufix 832 har jag kört med i många år. Lade på biltemas  gröna på mina multirullar i år. Känns helt ok än så länge. Har du testat den linan på någon rulle?

Ja har den på ett haspelkit. Tycker den är helt ok. Den är ju inte lika len i konturen som de dyrare linorna jag använder normalt men den kostar ju inte så mycket. Tippar att den kostar Max en tredjedel? Helt klart ett prisvärt budgetalternativ som fungerar bra är min bedömning.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tyvärr för dåligt bevandrad bland haspelrullarna men tycker mig sett förespråkare för både dyrt och billigt. Har själv en Twinpower XD där själva saltvattensskyddet under spolen sitter lite på sniskan och därav gör invevningen en gnutta ojämn.

@Jonas jag blev nyfiken på vilka spön du kör? Själv väldigt nöjd med SG Custom Coastal :) Tycker faktiskt att haspelfisket med stumma linor, fina rullar och känsliga spön gjort en större resa än fluggrejerna senaste 20-30 åren.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 9/24/2022 at 7:23 PM, puoltsa19 said:

 

Det lönar garanterat sig inte att byta ut en Shimano Stradic mot en t.ex. Shimano Stella.

Köp hellre ett bättre spö, t.ex Westin V6 eller liknande🙂

Föredrar fyrdelat så det blev westin w3 och w4. w6 finns ej i fyrdelat och inga andra tillverkare har fyrdelade i bättre finare spön.
Gillar ganska långa spön runt 9fot med kastlängd. Allt under 8fot är mest båtspön tycker jag. w3 8.6fot 3-15 gram har nästan flugspökänsla, må vara isåfall ett billigt flugspö klass 5-6 med snabb hård aktion.

Föresten finns det många haspelrullar som är spec. tänkt till saltvattensbruk sw. Inte särskilt mycket dyrare heller. Om man inte vill misshandla sin fina shimano Vanford eller vad man nu fiskar med.
Har inte hängt med i utvecklingen på spinnsidan, varit för insnöad på flugfiske i fjällen. Inte minst gäddfisket med tunga beten och påkar man nästan kan pilka torsk med, svårt att förstå!

Redigerad med SA
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2022-09-28 at 08:49 M.Thors sa:

@Jonas jag blev nyfiken på vilka spön du kör? Själv väldigt nöjd med SG Custom Coastal :) Tycker faktiskt att haspelfisket med stumma linor, fina rullar och känsliga spön gjort en större resa än fluggrejerna senaste 20-30 åren.

Just nu är det tre Loomisspön (steelhead, Walley och nåt crankbaitspö tror jag?), ett Sölv AG3 och ett Armada Tackle Golden feather jag använder mest. Ska ta en bild på dem och återkomma. Alla spön har sina fördelar men till just båtfiske är det absolut skönast/effektivast/krokningssäkrast och bäst landningsanpassat med korta snabba spön. Abborrfiskespön har ofta en passande aktion/kastvikt. Med det sagt är de längsta spöna jag använder 8,8 fot just nu. De kortare runt 6'2'' - 7'5'' är nog favoriten om jag måste välja.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 hours ago, Jonas said:

Just nu är det tre Loomisspön (steelhead, Walley och nåt crankbaitspö tror jag?), ett Sölv AG3 och ett Armada Tackle Golden feather jag använder mest. Ska ta en bild på dem och återkomma. Alla spön har sina fördelar men till just båtfiske är det absolut skönast/effektivast/krokningssäkrast och bäst landningsanpassat med korta snabba spön. Abborrfiskespön har ofta en passande aktion/kastvikt. Med det sagt är de längsta spöna jag använder 8,8 fot just nu. De kortare runt 6'2'' - 7'5'' är nog favoriten om jag måste välja.

Intressant att du gillar kortare spön då 9 fot typ är standard även vid båtfiske och blir ju allround längd. Jag själv gillar kortare spön men tycker det är svårt att få rätt proportioner på längden av aktiv klinga framför rullfästet och bra längd på bakhandtag för att det inte ska bli framtungt och ändå kunna kasta ok och i båt är ju långa bakhandtag mest i vägen men från land blir kasten bättre med lite längre bakhandtag. Hur som helst, jag kikar efter en 7’6:a för det brukar vara bra kompromiss på smidig känsla och ändå kunna kasta ok. Har för övrigt ett SG Parabellum travel 8 fot som är skönt men liiite för kort bakhandtag för min smak så det kommer vandra vidare. Tror din idé med att kika på borrespön är bra för borren knycker den med så då borde det fungera för stökig hö.

Redigerad med harlequine
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mitt senaste favoritspö för abborrfiske från båt är ett odelat LF Cobra 6' 5-45 gram. Helt fenomenal känsla! Spöet är ett känselspröt!  Mitt tidigare favoritspö, ett SG4 7'2" 5-21 g, inköpt i somras, känns som en gummisnodd jämfört med sexfotarn...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 9/30/2022 at 9:39 PM, Bigsalmon said:

Mitt senaste favoritspö för abborrfiske från båt är ett odelat LF Cobra 6' 5-45 gram. Helt fenomenal känsla! Spöet är ett känselspröt!  Mitt tidigare favoritspö, ett SG4 7'2" 5-21 g, inköpt i somras, känns som en gummisnodd jämfört med sexfotarn...

Kan tänka mig det med ett odelat spö men inget man drar till fjälls med om man inte behöver en radiomast😀
Har ett sånt där militärgrönt SG dryga 7fot 5-18gram 2-delat köpt spontant till nedsatt pris förra hösten men aldrig använt.
Däremot har jag ett SG parabellum 9"2 7-24gram fyrdelat som jag använt till fjälls. Mycket toppaktion i det spöt perfekt för spinnare och lätta beten men kastar knappast mer än 20gram känns det som. med  den mjuka toppen.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Utbudet av spinn- och haspelspön är nära nog obegränsat och mycket svårare att testa än flugspön. Du måste kasta och även drilla för att skapa dig en uppfattning.

Och slutligen lite folkbildning: https://bigtrout.se/tum-och-fot.html

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago, Ismo said:

Här florerar bara fän! .SVÅRT..:D

Möjligen men hur nördig kan man bli. Ett spinnspö ska bara hiva ut draget sen veva in.
Ett flugspö kastar man med hela dagen, så mycket viktigare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago, Ismo said:

En skall veva å ha så OREGEL BUNDEN!!..Stopp som möjligt!!!..inte veva ..stopp..veva...stopp..veva ..stopp!..Det skall vara !! veva..stopp!..stopp..ryck..stopp ..veva..ryck ..veva ...stopp!..ryck...veva..stopp...så oregelbundet som  möjligt!...då JÄVLARS!!!

Jo fattar..

Jag håller med till fullo!

Men hur fiskar du puppan i samma situation?

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...