Jump to content

Haspelrulle kvalite

SA

Recommended Posts

7 minutes ago Bigsalmon sa:

Utbudet av spinn- och haspelspön är nära nog obegränsat och mycket svårare att testa än flugspön. Du måste kasta och även drilla för att skapa dig en uppfattning.

Och slutligen lite folkbildning: https://bigtrout.se/tum-och-fot.html

Här florerar bara fän! .SVÅRT..:D

5 hours ago, Ismo said:

Här florerar bara fän! .SVÅRT..:D

Möjligen men hur nördig kan man bli. Ett spinnspö ska bara hiva ut draget sen veva in.
Ett flugspö kastar man med hela dagen, så mycket viktigare.

4 hours ago SA sa:

Möjligen men hur nördig kan man bli. Ett spinnspö ska bara hiva ut draget sen veva in.
Ett flugspö kastar man med hela dagen, så mycket viktigare.

Fördelen att fiska spinn oxå!! en blir inte så begränsad..

Försöker hitta vägar till Flugfisket..genom just spinn...

Å sen!!!..inte bara att hiva ut/spinn...har folk runt omkring fått veta...när jag fiskat...finnes mycket att lära...tro mig.

Mest användbara drag jag någonsin jag använt i mina år..Zebra /Toby 10gr.

Fått allt med denna....la till en mindre 3-krok längst fram..eftersom mindre Öring tenderade klippa draget längst fram.

Ökade fångsten betydligt....istället för "bara " hugg..så satt dom...

20221008_070923.jpg

Edited by Ismo
  • Like 3

En pratar om "vev stopp" ...vi H-öringsfiske..löjligt!! anser jag...det är inte Vev-stopp.

En skall veva å ha så OREGEL BUNDEN!!..Stopp som möjligt!!!..inte veva ..stopp..veva...stopp..veva ..stopp!..

Det skall vara !! veva..stopp!..stopp..ryck..stopp ..veva..ryck ..veva ...stopp!..ryck...veva..stopp...så oregelbundet som  möjligt!...då JÄVLARS!!!

Detta anpassas till temp i vattnet..om ni fattar...

7 hours ago, Ismo said:

En skall veva å ha så OREGEL BUNDEN!!..Stopp som möjligt!!!..inte veva ..stopp..veva...stopp..veva ..stopp!..Det skall vara !! veva..stopp!..stopp..ryck..stopp ..veva..ryck ..veva ...stopp!..ryck...veva..stopp...så oregelbundet som  möjligt!...då JÄVLARS!!!

Jo fattar..

Jag håller med till fullo!

Men hur fiskar du puppan i samma situation?

På 2022-10-08 at 21:30 Matte sa:

Jo fattar..

Jag håller med till fullo!

Men hur fiskar du puppan i samma situation?

I sjö!..så låter jag bara ligga still..i princip...sträcker bara upp linan..eftersom linan "ormar"..då blir det bara en liten rörelse på Puppan..

Rinnande vatten lite fler rörelser beroende på strömmens hastighet!

Undviker att Puppan draggar..dock,.brukar ha en hel del löslina tillhands..för att Puppan får en lång flytsträcka nedströms..då fiskar en över fler fiskar..+ att en Puppa som.flyter nedströms krokar bättre ev. Fisk

11 hours ago, Ismo said:

Tja! Som sagt..en skall inte förakta Spinn...finns mycket att lära sig fr. det...

Håller med dig!!!

Jag är i grunden spinnfiskare som började inspireras av flugfiskarna som fick fisk på kort distans. Så gick över till flugviftandet och tycker helt klart att mycket som flugfiskare är saliga över är liiite överskattat, i alla fall i jakten på hö på kust. Tunna tafsar, rädsla för plaskande linor och dylikt är tjafs, hö hugger ju på rasslande drag och plåtbitar med färgad flätlina ända ner till betet som sitter i ett stort beteslås. Nåväl, alla tror på sitt så var glada och fiska på!!!

• Like 2

Ja där ser man. Kommit in skit i nållagret. Bara ta isär och rengöra eller byta ut. Är väl det som Daiwa med magseal skryter om ska hålla längre.

Fick nyss hem en shimano spheros sw 4000. Tänkt till gädda lax och Norgefiske ifrån land.Påstås att den rullen är en stradic i grunden och anpassad för saltvatten med en del bussningar istället för känsliga lager.

Bästa rullen hitills att veva med. Går som tåget när man väl fått fart. Och känns gedigen med halva rullen av metall inkl rullfot.
Finns även c3000 som väger lättare 245gram. Bra med tyngre rulle till långa topptunga spön.

On 10/8/2022 at 7:49 AM, Ismo said:

Fått allt med denna....la till en mindre 3-krok längst fram..eftersom mindre Öring tenderade klippa draget längst fram.

20221008_070923.jpg

Och dubbla krokar ingen bra ide. Ju färre krokar desto mindre skada på fisken man släpper tillbaka.
Inte roligt när en fin öring blöder. Fördel flugfiske med liten enkelkrok

8 minutes ago SA sa:

Och dubbla krokar ingen bra ide. Ju färre krokar desto mindre skada på fisken man släpper tillbaka.
Inte roligt när en fin öring blöder. Fördel flugfiske med liten enkelkrok

Skrev jag att jag!!..släpper tebaks?

• Like 1

6 hours ago, Ismo said:

Dessa har numera!!..tyvärr sista bilden...denna rullen har tappat back-spärren. Vet ej varför???????

Släpper bara helt utan anl.? Men bra rulle i o f s!

20221014_082625.jpg

Om rullen har gått som tåget tidigare så kanske du känner nån lokreparatör som har gott om fritid? 😁😋😘

• Like 1
  • Haha 2

On 10/8/2022 at 7:49 AM, Ismo said:

20221008_070923.jpg

Instämmer. Den färgen fiskade jag mycket med i fjällvatten i början av ”karriären”. Väldigt bra 👍

• Like 1

Grejen med att fiska så oregel bundet som möjligt är...dagens drag!!!...så viftar "arslet" för mycket.

Kolla kustdragen!..."huvet" står stilla...medans baken...svänger hit å dit...

Jag anser att ett drag..så skall hela kroppen svänga ...lr. Wobbla..inte bar en del av den......kolla dagens Trolling drag för Lax...dom är som förr.

Därav fiskar jag "min" Toby-drag...som jag gör...

Kust Wobblers-Drag...SKRÄP ...mestadels..

Arslet svänger hit å dit mestadels.!...en får jobba som tusan för att skall fiska rätt

En skall kunna fiska ett drag horisontellt!  som /på Vertikalt bästa sätt...skall den sjunka!!..så skall den sjunka horisontellt.

Inte med röva före..likt ett ankare.

Fiskat Spinn i många år..vet nog fan hur en hanterar det!

Utan Spinn! ..inge Fluga..så enkelt är det ..för min del.

Kan nog det mesta inom spinn..förrutom Trolling..Mete !är kapitel för sig.!

• 1 month later...

Tog bort neg-post om missljud då det verkar vara något man får leva med.

Trodde att det var en icke-fråga gällande rullar i den prisklassen.

Efter en snabbkoll hos en som lagerför båda rullarna visar det sig att Exist låter mer!

Video nedan om någon tycker den låter för mycket och bör returneras (måndagsexemplar?).