Jump to content

Skal-kläder

Karl T

Recommended Posts

Tjena, 

på jakt efter skalkläder och alltid kul att höra om rekommendationer.

Drar mig åt Arcteryx och Norröna, båda GTX, och det senare känns särskilt attraktivt (Falketind antagligen). 

Styrde bort ifrån budget-segmentet som frågan ursprungligen gällde … 

Edited by Karl T

Gällande GoreTex, som man alltid har en viss dragning till, så känns det som att Norröna är i topp nu framför Arcteryx givet leveranssäkerhet, kvalitet och ägande om det nu har någon betydelse (Arcteryx numera Kinesiskt).

• Karl T changed the title to Skal-kläder
3 minutes ago, Karl T said:

Vad har @Jonasför skalkläder till fjälls exempelvis, om man nu inte alltid känner för att gå i vadarkläder?

Jonas lär inte köra med några kläder från mellanprissegmentet... ;)

Min erfarenhet är att billigare kläder helt enkelt inte håller tätt. Mina 20 år gamla trelagers Goretexkläder håller fortfarande tätt, även om de börjar ge sig. Byxorna är tätade med liquisole i grensömmen och jackan har fått ny dragkedja, men håller tätt även när det öser ner.

Att yttertyget suger åt sig vatten betyder bara att impregneringen blivit borttvättad. En ny impregnering av något bra och erkänt märke borde avhjälpa det problemet.

• Thanks 1

Om det är någon annan som har tittat på Arcteryx bread and butter (Beta AR) så talade jag precis med dem och lagret väntas fyllas på i början av oktober, men det är osäkert.

1 minute ago, Bigsalmon said:

Jonas lär inte köra med några kläder från mellanprissegmentet... ;)

Min erfarenhet är att billigare kläder helt enkelt inte håller tätt. Mina 20 år gamla trelagers Goretexkläder håller fortfarande tätt, även om de börjar ge sig. Byxorna är tätade med liquisole i grensömmen och jackan har fått ny dragkedja, men håller tätt även när det öser ner.

Att yttertyget suger åt sig vatten betyder bara att impregneringen blivit borttvättad. En ny impregnering av något bra och erkänt märke borde avhjälpa det problemet.

Tack – har redan gjort loopen tillbaka till premiumsegmentet … 

Gällande skaljackor så har jag inte haft så många men om jag jämför de tre jag har/haft så:

Marmot Precip (ett gäng år gammal): Prasslig, relativt billig och höll tätt nåt år iaf.

Marmot Hyper jacket (inköpt runt 2013 eller nåt): Ok pris (2000kr), mjuk och följsam, inte alls gtx-prasslig. Har inte impregnerat den på länge och axlarna blir numera rätt blöta om jag har den en längre stund.

Arc'teryx Beta LT: Köpte min på rea för 2500kr för 2-3 år sen och den har varit klockren men jag har å andra sidan inte använt den länge under några extrema förhållanden. Även om det är Goretex pro så är ju andningsförmågan begränsad och eftersom just LT-varianten saknar zip pits i armhålorna så är det kanske inte förstavalet om man ska ha absolut bästa andningsförmågan vid vandring etc.

• Thanks 1

Även intressant att höra hur folk har tänkt kring high-vis färg vs mer camo.

Vänstra hjärnhalvan säger high-vis färg för säkerheten men hur kul är det … 

Ledsen att snöa in på skaljackor … 

Edited by Karl T

Köpte en Mammut skaljacka för kanske 7-8 år sedan. Är fortfarande närmast som ny. Blir den skrynklig i packning rätar den automatiskt ut sig. Höga fickor så bra att vada med. Makalös jacka. Denna ser snarlik ut: https://www.xxl.se/mammut-crater-gore-tex-jacket-skaljacka-herr-svart/p/1184422_2_style?gclid=CjwKCAjw4c-ZBhAEEiwAZ105RbLzjqLom2_IpVu1ZGGQrRU1SOgvq3KSkpGA8LjILPUtqOgMLG0jrRoC6tEQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Har en sparsamt använd Norröna Finnskogen till salu om det skulle vara intressant. Lite längre modell med bra ventilation och tyst "jakttyg" ytterst.

https://www.outnorth.se/norrona/finnskogen-gore-tex-jacket-m-w

Edited by LAB
  • Thanks 1

7 hours ago, Bigsalmon said:

Eco-shell fungerar inte riktigt så, det yttre lagret suger åt sig vatten även om impregnerat. 

Man får vad man betalar för även här. De bästa/tätaste membranen vid ihållande regn är dyrare.

Satsar du på märken som Haglöfs, Tierra, Marmot, Arcteryx eller Klättermusen får du genomtänkta plagg med riktigt bra snitt och funktion. Ju mer du lägger ju bättre/slitstarkare yttermaterial och membran. 

Vad outdorkläderna ofta saknar är däremot bra muddar. Det är sjukt störande när man står och kastar fluga i regnet och hela underarmen är dyblöt efter en stund för att regnet rinner ner varenda gång man lyfter armen.

Jag föredrar därför fiskejackor till fiske numera. exempelvis Loop och Orvis har riktigt bra täta muddar.

Är man inte ute på någon extremtur så tycker jag rent generellt att de mer avskalade och tunnare jackorna är bäst/skönast. Klassiska vadarjackor med stora fickor på bröstet är ingen favorit. 

De extremare/dyraste outdoorjackorna i extremt slitstarka material är inte heller en favorit,  känns overkill att ha yttertyg i kevlar och cordura då det bara gör plagget onödigt tungt/styvt.

De skaljackorna jag använt mest I år är: 

https://www.patagonia.com/product/mens-ultralight-packable-fishing-jacket/81875.html?dwvar_81875_color=SGRY&cgid=sport-fly-fishing-mens-jackets-vests

Patagoniajackan är supertunn/lätt och har bara en napoleonficka på bröstet samt en bra huva. Muddarna har utrymme för förbättring men de funkar hyffsat. Den här jackan kan man förmodligen packa ner i en benficka om man är på det humöret. Fördelen med den här jackan är att den alltid kan följa med.

https://se.looptackle.com/product/gielas-lw-jacket/

Riktigt bra och genomtänkt lättviktsjacka som har ett väldigt bra snitt. Superbra muddar. 

Enda nackdelarna med de här tvåjackorna är att de är tunna. Får du en fluga i jackan går det hål. Patagoniajackan är supertunn. Loopjackan har ett styvare yttertyg men den är fortfarande relativt tunn den med.

• Thanks 1

5 minutes ago Fisk sa:

Grundens Buoy har sköna muddar av rejäl neoprene.

Fast neopren blir ju blött. De jackor som har en tunn gummimudd man spänner åt tycker jag har varit överlägsna.

Undrar varför Loop inte har GoreTex i sin dyrgrip, de kanske tycker det är för dyrt … eller kan Simms ha ensamrätt på vadarjackor med GTX? Tror inte det då det jag minns en engelsk tillverkare som också har GTX?

GTX behöver inte vara bäst och kan någon uppfinna en tyst tre-lagersslösning utan att yttertyget suger åt sig vatten (som jaktkläder och Eco Shell) så är det ju great.

Håller med Jonas att de tuffare alternativen typ GoreTex Pro nog är mer pain än gain. 

Loop kör väl Sympatex? det är ett väldigt bra membran det med. GoreTex är så klart kanon men det finns ju flera varianter på det med. Klättermusen kör också något eget. Typ Cutan?

Oavsett finns det många bra membran som håller tätt och som andas på marknaden numera. Och toppmärkena kör idag inte nödvändigtvis GoreTex. 

Man vill gärna ha en någorlunda mjuk och skön jacka. Jackor som är för stela och prassliga är ingen favorit. Men det handlar ju mer om val av yttertyg än om membran.

Tror förövrigt GoreTex har stenhårda krav för att man ska komma åt dem numera. Det gäller nog både volym och kvalitet. Just volymbiten gör det nog svårt för nischade fiskeföretag tänker jag.

Spontant kommer jag bara på simms som kör GoreTex?

3 minutes ago, Jonas said:

Tror förövrigt GoreTex har stenhårda krav för att man ska komma åt dem numera. Det gäller nog både volym och kvalitet. Just volymbiten gör det nog svårt för nischade fiskeföretag tänker jag.

Spontant kommer jag bara på simms som kör GoreTex?

Yes, och Schöffel.

https://www.schoffelcountry.com/salar-wading-jacket-23291#selection.color=11223