Jump to content

Vad använder ni för städ?

Karl T

Recommended Posts

Gents, 

Det är höst, och det är dags att snacka städ.

Det finns en del trådar på ämnet men de verkar vara 10 år plus, så kanske dags för en refresh.

Vad använder folk för städ, och är ni happy? 

Jag har snöat in på Regal (för eventuell införskaffning) då jag gillar dess enkelhet och bitkraft.

Finns det något negativt att säga om dem, annat än pris möjligen?

Edited by Karl T

• Karl T changed the title to Vad använder ni för städ?

Roterings-funktionen verkar vara en vattendelare bland nybörjare som mer erfarna, vissa går över till att använda den efter ett tag för att linda på diverse material, andra inte? 

Edited by Karl T

Använder själv ett Stonfo Elite och har inga klagomål på det. Jag använder rotationsfunktionen flitigt på i princip alla flugor jag binder, allt från nymfer till ledade streamers och ser det som ett stort hjälpmedel för flugbindningen. Sen behöver de inge vara ett true rotary för att kunna använda den funktionen utan de räcker att kroken håller samma plan någorlunda. 

Som du skrev tidigare innan du redigarede så var du intresserad av ett Regal Revolution och jag har svårt att tro att du kommer bli missnöjd om du väljer att köpa det bindstädet, flera av världens bästa flugbindare använder sig av det så som Andreas Andersson, Rich Strolis osv.

Vad använder du för städ för tillfället? @Karl T

• Like 1

11 minutes ago, Kossu said:

Använder själv ett Stonfo Elite och har inga klagomål på det. Jag använder rotationsfunktionen flitigt på i princip alla flugor jag binder, allt från nymfer till ledade streamers och ser det som ett stort hjälpmedel för flugbindningen. Sen behöver de inge vara ett true rotary för att kunna använda den funktionen utan de räcker att kroken håller samma plan någorlunda. 

Som du skrev tidigare innan du redigarede så var du intresserad av ett Regal Revolution och jag har svårt att tro att du kommer bli missnöjd om du väljer att köpa det bindstädet, flera av världens bästa flugbindare använder sig av det så som Andreas Andersson, Rich Strolis osv.

Vad använder du för städ för tillfället? @Karl T

Tack för input Kossu, 

Yes, redigerade då jag pendlar mellan Medallion och Revolution ☺️

Ska börja binda i närtid men är lite pryl-intresserad och gillar grejer som man vill bevara och använda under lång tid.

Bra att du nämnde att true rotary inte är nödvändigt, Regal Revolution är inte det vad jag kan se. 

Stonfo Elite verkar jättefint :) 

https://fishline.se/renzetti-presentation-2300-pedestal-base-with-material-clip/

Väldigt fint och trevligt att binda på, förstås. Inget att anmärka på. 

Tidigare hade jag en Regal-kopia i många år. Jag band inga sämre flugor på det och det höll faktiskt ihop rätt bra under lång tid. Sjuk bang for the buck om man söker något enkelt som ska hålla kroken bara. Som Instagram-bindare kanske det inte ger så fet street cred dock… 

• Thanks 1

Köp inte ett allt för billigt bindstäd är mitt tips, det finns inget mer frustrerande än när kroken inte sitter fast ordentligt. 

Sen behöver du verkligen inte det dyraste som finns, utan majoriteten av bindstäd runt 2000-4000kr.

Skulle jag rekommendera ett bindstäd för en nybörjare idag skulle jag säga Renzetti Traveler 2200, de är ett städ du kommer kunna använda resten av ditt liv. 

• Thanks 1

Jag har ett MP Swiss vise master sen ett gäng år och innan det hade jag Regal-kopia, Stonfo 516, Stonfo Kaiman (för att testa om det skulle funka som renodlat streamerstäd) och C&Fs reference vise. 

MP är det jag kommer bäst överens med men jag kan inte motivera nypriset. Skulle jag köpa nytt skulle det bli Renzetti, bra funktion och stort utbud av reservdelar vilket gör att man kan bygga om städet efter behov. 

Edited by Sahlberg
  • Thanks 1

Värt att notera, om någon funderar på Regal, att en prishöjning för att reflektera rådande skit ska ske i november troligtvis ☺️

17 minutes ago, Henka said:

Tiemco solid.

Enkelt, robust, tillräckligt.

Delar din filosofi för närvarande och valde ett med liknande funktion. 

• Like 1

12 hours ago, leijonflies said:

Kaiman städet är helt okej, hade varit ett otroligt bra städ för streamers om foten hade varit lite bredare och tyngre

Håller med! Jag köpte ett beggat för att ha som rent streamerstäd när jag binder stora flugor och där jag ofta använder tjock/tålig tråd och sätter tryck på grejerna. Tyvärr kändes det som att basen inte riktigt pallade det eftersom den är för smal.

Hade liknande problem med C&F Reference vise där basen antagligen var tillräckligt bred men alldeles för tunn och lätt.

12 minutes ago, sepporma said:

Jag har använt 10 år Petitjeans vise, super nöjd. Alla storlekar från nymph till gäddaflugor! image.png.4a967caff24de742bead18b2b32ae72a.png

Jag har bara haft mitt i kanske fem år (köptes dessutom begagnat) men det ser nästan ut som nytt trots några tusen flugor. Det enda som jag behöver göra någon enstaka gång är att justera rotationsmotsståndsskruven.

En sån liten och enkel detalj som att käftarna är lite självfjädrande och håller fast kroken innan man spänt käftarna lär man sig att uppskatta rätt mycket.

• Like 2

Jag har under åren hunnit binda på flera bra städ.

Det första lite dyrare städet jag inhandlade var ett Regal Medallion med bordsplatta. Superfint städ som funkade perfekt men som jag sedan bytte ut till ett Regal Revolution, framförallt för att det kändes ännu mer premium. Jag band med standardkäftarna på båda städen men bytte sedan till stainlesshuvudet på Revolution som är mindre och smidigare. Vilket lyft det blev! Kan verkligen rekommendera de käftarna. Dock försvann möjligheten att binda de största flugorna för gädda och saltvatten med dessa käftar varpå jag blev sugen på att testa något annat som klarar av allt då jag tyckte att det var lite besvärligt att byta huvudet i tid och otid.

Valet föll på Marc Petitjeans Master-städ med bordsplatta. Det var som att hitta hem. Fantastiskt städ, massa bra funktioner, håller ALLA krokstorlekar, smidigt huvud och vackert att se på. Jag hade aldrig brytt mig om eller saknat true rotation innan men uppskattar det mycket nu när jag har det.

Man måste absolut inte ha ett dyrt städ för att binda flugor men jag själv tänker att varje detalj som förenklar processen att binda en fluga gör så att det blir fler flugor bundna. Det är ofta just detaljerna som skiljer de dyrare städen mot de billigare. Att bara hålla kroken kan de flesta städen.

Man ska dock inte lura sig att tro att man behöver alla funktioner, detaljer, osv för att binda

• Like 1
  • Thanks 1

• 2 weeks later...

Tack för tips gällande städ.

För första gången redo med ”himmagjorda” bugs!

Man utvecklar nog personliga små preferenser rätt snabbt. 

Upptäckte rätt snart att det är roligare och nättare att binda med så få metallkomponenter som möjligt, så gick över till att skippa beads och metallribbing. Bara blytråd.

Anyway. Tack @YoSkiför tips. Allt under stl 14 kommer jag nog fortfarande försöka beställa 😀

(Störigt med material som färgar av sig, svårt att tvätta bort. Har svarta fingrar ifrån hackel och eller marabou …)

28033EAF-BB99-44F5-A1B4-72D7484F0C0A.jpeg

• Like 3

21 hours ago, Karl T said:

Tack för tips gällande städ.

För första gången redo med ”himmagjorda” bugs!

Man utvecklar nog personliga små preferenser rätt snabbt. 

Upptäckte rätt snart att det är roligare och nättare att binda med så få metallkomponenter som möjligt, så gick över till att skippa beads och metallribbing. Bara blytråd.

Anyway. Tack @YoSkiför tips. Allt under stl 14 kommer jag nog fortfarande försöka beställa 😀

(Störigt med material som färgar av sig, svårt att tvätta bort. Har svarta fingrar ifrån hackel och eller marabou …)

28033EAF-BB99-44F5-A1B4-72D7484F0C0A.jpeg

Det var så lite!