Hoppa till innehåll

Stövlar


Lodjur

Recommended Posts

Åhoj!

Har börjat uppskatta enkelheten med ett par vanliga stövlar igen. Brukar vara den som alltid drar på mig vadarna annars och går runt i "i fall att".

Tänkte kolla med er vilka stövlar som är bäst (i subjektiv mening).
De får gärna vara lätt fodrade och vara bekväma att gå i.
Finns säkert andra kriterier jag inte tänker på, men ös på med vad ni har för stövlar eller vad ni skulle ha använt😄

PS: De behöver inte vara av just gummi så länge de är vattentäta och sträcker sig en bra bit upp på vaden

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 minutes ago, Karl T said:

Gillar själv Arxus Primo – snygga, funktionella, bra grepp och med plats för extra lager. 

Lite kul också med ett närliggande företag, nästan lokalt för din del.

Ett par som driver bolaget och de snackar gärna stövlar och stövelvård – om du som jag inte lyckas hitta någon kunnig återförsäljare. 

Glöm inte stövelknekt!

 

Herre... där snackar vi kvalitet! Förväntade mig inte riktigt att det fanns några som gjorde gummistövlar i den kalibern som Arxus gör, men det är väl klart att det finns 😄 
Startk vill-ha begär men vet inte om jag kan justifiera stövlar för 2300 spänn. Kanske blir att man använder dem hela tiden om man väl skaffar sig ett par i och för sig 😆 Sen vet man ju att det ALLTID lönar sig att köpa kvalitet från början.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om du funderar på gummistövlar så tycker jag att det viktigaste är att du tycker de sitter bra på dina fossingar. En bra grej är att ta med ett par filtsulor när man ska prova. Vanliga sommarstövlar brukar funka för mig, med filtsulor förstås, ner till ca tre plusgrader sen börjar det bli kallt, men då börjar det bli för kallt för mig att fiska ändå! Nokian Finnjagd är da shit för mig 😊👍

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Någon som har generellt tips ang. storlekar: Ska man ta en storlek större än vad man har eller gå på sin faktiska skostorlek?
Om jag fattat det rätt har stövlar nästan som standard utrymme för sockar inräknat i storleken.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kollat. Jag kör samma stövelstorlek som skostorlek. Med filtsulor i kan jag använda dem bekvämt med bara vanliga strumpor på fötterna och gå bra i dem menar jag då. Men ett par tunna sockar eller ytterligare ett par strumpor funkar också. Ett misstag är förstås att ha för mycket strumpor/sockar, det är ju luften som värmer! Din andra fråga vågar jag inte uttala mig om, men två par vanliga strumpor kan vara rätt gott ibland!

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Har i många av mina Kiruna-år använt vadstövlar. Billiga av typ galontyg eller light åt det hållet har varit bra och har hållit i många, många mil. Har kostat på mig bra innansulor- ok jag vet! köpa ett par vadstövlar till kanske kr. 400,- och sedan lägga samma på sulor men.... Givetvis skall vadstövlarna gå att vika ned när man går till och från (det är ju mesta gåendet) Har testa tunna lyxiga men det fungerar inte ! Videsnår tar otroligt snabbt slut på den sortens material, typ 3 hål att laga på första turen. Så just här är faktiskt billigt bra, något jag annars inte uppskattar i min fiske-utrustning.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

19 hours ago, puoltsa19 said:

Jag har haft 2 par Viking Trophy, bra stövlar👍

Kör med sånna jag med, passar mina fötter perfekt.

Jag går rätt långt och dom stabiliserar foten fint, rejäl sula som man inte känner  ojämnheter genom🙂

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 10/17/2022 at 9:50 PM, hö&gös said:

Om du funderar på gummistövlar så tycker jag att det viktigaste är att du tycker de sitter bra på dina fossingar...

Ursäkta om jag är tjatig, men nu är jag det! 😇 Prova! Lycka till hur du än gör!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

33 minutes ago, Ismo said:

Minns Farsan som reklamerade ett Stövlar i slutet på -70 talet..dom var ORDENTLIGT nedslitna...inte ens säs. så dom var slut.

DOMUS!!(då) vägrade tro att dom var köpta samma säs. ..men Farsan visade upp kvittot:D..fick rätt!

Gick ganska länge att reklamer en sommars stövlar/kängor.

Dom som jagar och fiskar sliter ju ut ett par per år, men jag tror att reklamationsdörren är stängd nu🙂

Känner dom som reklamerade samma känga/stövel flera år på raken. Varje gång dom fick en ny produkt,fick dom ny garanti😂

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har kikat på de här ett tag nu. Till mitt båtfiske på västkusten känns den här produkten spännande. Fiskar ju oftast i gympaskor eller sandaler vilket är överlägset när man hoppar runt i båten. Ska passa på att prova någon dag, för blöta dagar när man inte vill ha vadare är det förmodligen överlägsen komfort i de här om man jämför med en regelrätt stövel. https://www.happyyachting.com/lizard-spin-stovel-svart-morkgra?gclid=Cj0KCQjwqoibBhDUARIsAH2OpWhhi8nWlbgevKtQwx7qUUpuUZJj1_8gnyBRcDNn2HeikCvWBrB8tPYaAn2_EALw_wcB

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

30 minutes ago, Jonas said:

Jag har kikat på de här ett tag nu. Till mitt båtfiske på västkusten känns den här produkten spännande. Fiskar ju oftast i gympaskor eller sandaler vilket är överlägset när man hoppar runt i båten. Ska passa på att prova någon dag, för blöta dagar när man inte vill ha vadare är det förmodligen överlägsen komfort i de här om man jämför med en regelrätt stövel. https://www.happyyachting.com/lizard-spin-stovel-svart-morkgra?gclid=Cj0KCQjwqoibBhDUARIsAH2OpWhhi8nWlbgevKtQwx7qUUpuUZJj1_8gnyBRcDNn2HeikCvWBrB8tPYaAn2_EALw_wcB

Spännande design haha, en sneakerstövel!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just now Lodjur sa:

Spännande design haha, en sneakerstövel!

ja.. jag fick syn på ett par i butik förra året 😁 De va rejäla och lätta på samma gång så blev sugen redan då men sen glömde jag bor dem. Vi får se om jag fattar mod och köper hem ett par i år 😅

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...