Jump to content

Fota och uppleva Öringlek i Ätran

Recommended Posts

Har tidigare i livet bott i över 10 år i Hillared och spenderat många dagar hos min mormor någon hundra meter nedströms forsen i Veka. Minns som liten Hillareds femte grundlag; totalförbudet mot fisket i Lillån, året runt.

De senaste åren har jag börjat flugfiska och även fått prova på lyckan i just Ätran, i Veka- och Kilaforsen. 

Men nu till min fundering. För ett antal år sedan besökte jag Huskvarna och Lillån med utflöde i Vättern. En 1-2 meter bred bäck som hyste hundratals storvuxna Öringar. Sent om året och lek. Vilket skådespel!

Bor en 20 minuters bilväg ifrån Hillared, men innan vi åker dit tänkte jag se över om någon känner till när Öringleken i Lillån tar vid? Vad jag förstår kan de påbörja vandringen i oktober-september, men leken tar vid i November? Bör man söka sig så nära vandringshindret i Lillån invid Såken som möjligt?

Syftet med det hela är att enbart ta del utav naturupplevelsen, samt att med hjälp utav far min som är fotograf få några vackra bilder.

Känner till en hel del andra bäckar ner mot Sexdrega, Ringestena. Men miljön kring Lillån intresserar mer. 

Om du är osäker på vart du ska börja så hade jag sagt att utgå från vandringshindret du känner till och jobba dig nedströms därifrån. Det är mer sannolikt att fisken leker en bit upp i flödet än närmre utloppet.

Hoppas det blir några fina bilder, det är nog redan läge att dra ut och kolla. Havsöringen vandrar för fullt i södre delarna av Sverige och rödingen i Vättern var uppenbarligen igång med lek som vi fick se i en annan tråd härom dagen, så öringen är nog också igång.