Jump to content

Flugbindning på mitt sätt - L Bergqvist

Recommended Posts

Tjena, 

Har sett den här boken hyllas av en del bindare (ur print).

Man kan säkert komma över den till ett vettigt pris, men den är inte tokbillig.

Varför så populär?

Någon form av standardverk med originalrecept och överskådliga bilder?

Vem är författaren?

Har ägt L Bergqvist bok engång!..sålde den till en här på Edge..kanske runt 2004-05..tror jag..en kort tid efter jag vart medlem här.

Rörde den knappt!..snyggt.bundna flugor..men dom tilltalade mig inte alls.

Träffa påna uppe i Kiruna..slutet på..början av -90..minns inte exakt!..fick inte.ens köpa 1st fluga av han.

Han binduppvisnig..på/i gamla DOMUS..

• Like 1

1 minute ago, puoltsa19 said:

Ett bra ex får man nog 1000kr för🙂

Varför är den tämligen eftertraktad? Hur skiljer den sig ifrån andra bindningsböcker?

1 hour ago Karl T sa:

Varför är den tämligen eftertraktad? Hur skiljer den sig ifrån andra bindningsböcker?

Han vart ju känd den tiden..Superpuppan ärju hans kreation.

Sen fanns det ju en artikel i nån tidning..där han färgade Ekorr svansar..efter att ha blekt dessa å inplastat dom..efter ha använt hans kärrings hår klet nått.

Han snusade..efter att lagt in en snus!..så torkade han av fingrarna med en servett!..för inte "skita" ner materialet..vid bindande.

En sur kart enl. mig.

• Haha 1

2 minutes ago, Ismo said:

Han vart ju känd den tiden..Superpuppan ärju hans kreation.

Sen fanns det ju en artikel i nån tidning..där han färgade Ekorr svansar..efter att ha blekt dessa å inplastat dom..efter ha använt hans kärrings hår klet nått.

Han snusade..efter att lagt in en snus!..så torkade han av fingrarna med en servett!..för inte "skita" ner materialet..vid bindande.

En sur kart enl. mig.

Hehe lustiga observationer. Han borde haft en prismaster.

När jag tänker efter!..det var nog tidigare på -80 talet L Bergqvist var i Kiruna..Då hade han inte ens gjort Superpuppan..

Han satt å brände vingar till en slända.med mässing ""tänger"mall( i olika strl)..som en kunde klämma ihop..sen brände en bort överfödigt material.

Det vart en propeller fluga....Frrrr..Frrrr..Frrr..lät det vid kastandet.:mellow:

En utomordentligt bra bok med tydliga bindinstruktioner och fina fotografier. Det finns mycket positivt att säga om Bergqvist som flugbindare, bl a hans känsla för dimensioner som ju är väldigt tydlig. Boken innehåller också en hel del intressanta/roliga//informativa historier samt många tips om hur flugorna är tänkta att fiskas. För min del är boken ett standardverk där jag alltid kan hämta inspiration och kunskap vad gäller material, viktiga insekter i nordiska vatten och förslag på hur jag kan efterlikna dem vid städet.

Att sammanfatta Bergqvists gärning med att han skapade Superpuppan känns inte riktigt rättvist. Bergqvist tillsammans med Kenneth Boström låg bakom hela serien av dagsländor i svenska/nordiska vatten, alla stadier, och hans insats som utbildare/inspiratör är ovärderlig. Om du hittar boken i fint skick så tycker jag att du skall köpa den.

• Like 2
  • Thanks 1

56 minutes ago Magnus P sa:

En utomordentligt bra bok med tydliga bindinstruktioner och fina fotografier. Det finns mycket positivt att säga om Bergqvist som flugbindare, bl a hans känsla för dimensioner som ju är väldigt tydlig. Boken innehåller också en hel del intressanta/roliga//informativa historier samt många tips om hur flugorna är tänkta att fiskas. För min del är boken ett standardverk där jag alltid kan hämta inspiration och kunskap vad gäller material, viktiga insekter i nordiska vatten och förslag på hur jag kan efterlikna dem vid städet.

Att sammanfatta Bergqvists gärning med att han skapade Superpuppan känns inte riktigt rättvist. Bergqvist tillsammans med Kenneth Boström låg bakom hela serien av dagsländor i svenska/nordiska vatten, alla stadier, och hans insats som utbildare/inspiratör är ovärderlig. Om du hittar boken i fint skick så tycker jag att du skall köpa den.

Så var det ju

.tillsammans med Boström.

3 hours ago, Magnus P said:

Tack!

15 hours ago, Ismo said:

Har ägt L Bergqvist bok engång!..sålde den till en här på Edge..kanske runt 2004-05..tror jag..en kort tid efter jag vart medlem här.

Rörde den knappt!..snyggt.bundna flugor..men dom tilltalade mig inte alls.

Träffa påna uppe i Kiruna..slutet på..början av -90..minns inte exakt!..fick inte.ens köpa 1st fluga av han.

Han binduppvisnig..på/i gamla DOMUS..

Haha det där med att inte få köpa en fluga känner man ju igen... 🤑

• Haha 1

43 minutes ago Foam sa:

:D:D ..fattar vinken..men tror nog sålt tusenfalt mer än Bergqvist..om han ens sålde nån...

Men du är välkommen faktiskt!..skall kolla om jag har kvar ditt PM..

I grund å botten ..så vill jag att ni gör min Puppa själv...hur högt pris måste jag sätta då?..när beställningarna uteblir?:rolleyes:

Är nu inne på mitt 34 år!..i tillverkningen...nå måtta får det vara.

• Like 1

59 minutes ago Foam sa:

Minns du detta svar?

"

Tja! Hannt inte med några fler i år...SORRY!

Fixar till nästa säs.

Mvh // Ismo"..Tror du L Bergqvist:rolleyes: svarat så?

• Like 1

11 minutes ago, Ismo said:

Minns du detta svar?

"

Tja! Hannt inte med några fler i år...SORRY!

Fixar till nästa säs.

Mvh // Ismo"..Tror du L Bergqvist:rolleyes: svarat så?

Var han en surpuppa?

• Like 1

31 minutes ago, Ismo said:

:D:D ..fattar vinken..men tror nog sålt tusenfalt mer än Bergqvist..om han ens sålde nån...

Men du är välkommen faktiskt!..skall kolla om jag har kvar ditt PM..

I grund å botten ..så vill jag att ni gör min Puppa själv...hur högt pris måste jag sätta då?..när beställningarna uteblir?:rolleyes:

Är nu inne på mitt 34 år!..i tillverkningen...nå måtta får det vara.

Jag vill ju ha orginalet Ismo :)

11 minutes ago Karl T sa:

Var han en surpuppa?

Näää!..har bara en Gammal Mamma att ta hand om..sånt tar tid..har 2st äldre bröder..men jag lägger nog ner 85%..mer än dom på henne..tar på psyket!..vänta bara! ..ni yngre..en kan ju bara skita i det!..men sån är inte jag.

Hon fyller faktiskt 88 nu den 13:onde....tror knappast jag når den åldern med hedern i behåll.:mellow:

Edited by Ismo

Jag vill att alla på detta Forum tillverkar Balsa Puppor själva..så slipper ni köpa av mig!(/dyrt!)

Tar sin tid!..JA!!!..vilken tid tror ni inte jag lagt ner..?..dock med glädje.

Eran tid med dagens hjälp..fr. mig! å andra..LÄGG AV!!!..KÄMPA. DÖ ..annars.