Jump to content

Hardy Zenith 14,6 #9

Recommended Posts

On 11/9/2022 at 8:20 PM, Lusen said:

Vilken klumpvikt till ett Hardy zenith 14,6 #9 rekommenderas? 

/Arne 

On 11/11/2022 at 10:10 PM, Elias Hansson said:

Totalvikt på typ 37/38g. 

Jag håller inte med :)

Zenith och Zephrus var/är underklassade och jag tycker dom kastar bäst med 41 gram

Nya Nsx Ultralite som jag fiskat med nu i sommar är det första Hardy spöet som faktiskt stämmer med klassningen

Kastar perfekt med 37-38 gram 👍

• Like 1

44 minutes ago, Elias Hansson said:

Körde 33 på min 13,6 Zephrus och 37 på min 14,6 Zephrus och detta fungerade utmärkt. Gillar dock lätta linor men tycker dom spöna är optimala med den vikten.

Funkar om man bara ska gå och smyga ut klumpen i Mörrum men det är inget om man vill kasta långt och ha bra schwung i spöet tycker jag :)

Tror det står 37 gram shooting head på 13.6an och 41 eller 42 gram på 14.6an av Hardy själva

Sen varför ett #9 är 42 gram i deras värld förstår jag inte för då är det en fett underklassad 9a!

Som tur är har dom fått ordning på klassningen i den nya serien!

Edited by PiteåDanne
  • Like 1

På 2022-11-18 at 23:03 PiteåDanne sa:

Funkar om man bara ska gå och smyga ut klumpen i Mörrum men det är inget om man vill kasta långt och ha bra schwung i spöet tycker jag :)

Tror det står 37 gram shooting head på 13.6an och 41 eller 42 gram på 14.6an av Hardy själva

Sen varför ett #9 är 42 gram i deras värld förstår jag inte för då är det en fett underklassad 9a!

Som tur är har dom fått ordning på klassningen i den nya serien!

Jag körde den uppsättningen i Norge typ Gaula och Surna utan problem. Så förstår inte varför man behöver så tung lina där.

• Like 1

1 minute ago, Elias Hansson said:

Jag körde den uppsättningen i Norge typ Gaula och Surna utan problem. Så förstår inte varför man behöver så tung lina där.

Det är alltid en smaksak i slutändan 

Men tanken från hardy är att spöet ska ha dom vikterna är nästan säker att det står så på klingan! 

Men kan ha fel jag minns inte eftersom jag sålt mina zephrus :)

• Like 1

Just now PiteåDanne sa:

Det är alltid en smaksak i slutändan 

Men tanken från hardy är att spöet ska ha dom vikterna är nästan säker att det står så på klingan! 

Men kan ha fel jag minns inte eftersom jag sålt mina zephrus :)

Japp du har rätt, de står på klingan SH 37/38g om jag inte minns fel men personligen tycker jag det blir för mjukt. Men det är min åsikt 😃

• Like 1