Hoppa till innehåll

Havsöring Limfjorden Danmark


Redtag88

Recommended Posts

Hej på er.

Jag och min bror funderar på att ta med farsgubben till Limfjorden/Danmark i April/Maj 2023.

Vi är erfarna flugfiskare men helt gröna på detta med fiske efter Havsöring!!

Är det någon vänlig själ som har lite tips på fiskeplatser och eventuellt boende?

Vi har tittat på ön Fur och andra ställen men det finns ju hur mycket olika platser som helst så lite svårt att veta vart vi skall ta vägen.....

Även bra flugmönster som fungerar där tas emot gladeligen 🙂

Ok håller tummarna för att någon här kan komma med lite tips och vill man inte skriva i tråden får ni gärna skicka pm.

Tack på förhand.

Mvh Erik 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej,

Har förvisso inte varit i Limfjorden själv men appen Fishing in Denmark visar många spots i Limfjorden så den är nog en bra början. När det gäller flugor är jag fel gubbe tyvärr.

Finns även ett häfte att köpa på Go-Fishing om man står ut med fraktkostnaden.

 

https://www.go-fishing.dk/lystfiskeri-i-limfjorden-en-guide-til-havoerredfiskeri/

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

18 minutes ago, JE68 said:

Hej,

Har förvisso inte varit i Limfjorden själv men appen Fishing in Denmark visar många spots i Limfjorden så den är nog en bra början. När det gäller flugor är jag fel gubbe tyvärr.

Finns även ett häfte att köpa på Go-Fishing om man står ut med fraktkostnaden.

 

https://www.go-fishing.dk/lystfiskeri-i-limfjorden-en-guide-til-havoerredfiskeri/

Tack

Ja det häftet har brorsan beställt 👍

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

17 hours ago, Redtag88 said:

Dom har jag hittat 👍 men fattar ju inte Danska 🥴

Aj. Lite tips: (Danska - Svenska)

Flue - fluga

Havörred - havsöring

Bajer - Öl

Taske - väska

Bolle Ja, detta översätter jag inte men använd inte detta ordet när du talar med danskar, tex rekommenderar jag dig inte att säga att du vill bolla med någon eller bolla fiskeideer med någon etc. Det kan uppfattas lite tokigt. Lika tokigt som att säga till någon norsk att du går omkring hemma i trädgården och pular och dricker bärs. 😇

  • Haha 3
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Kan verkligen rekommendera Fyn, av anledningar nedan:

1. Går att fiska i alla vindriktningar. Möjlighet att fiska ”öppen kust” eller i fjordarna finns också. 

2. Lätt att hitta rätt som ny på stället/kustfiske. Beroende på hur mycket man vill göra själv kan man börja med boken om 117 fynska fiskeplatser, sen kolla med go-fishing och om man vill ha guidning finns det med. 

3. Mängden och storleken på fisk. Nog för att Bornholm har potential att ge en rekordstor blänkare men det är kortare tid mellan fiskarna på Fyn. Och snittstorleken är ändå bättre än vad vi har på svenska västkusten. 

4. Finns gott om boendealternativ. Hyr ni sommarstuga så se dock till att (på samma sätt som när man hyr bil) filma vid ankomst, om det skulle bli nån tvist. Vi har råkat ut för det en gång av sju så det är inte vanligt på nåt sätt. 

Skulle jag själv åka dit på våren hade jag kollat på nåt på sydöstra delen av ön eller nere på Tåsinge mellan Fyn och Langeland. 

God Jul och Skitfiske! :) 

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 hours ago, M.Thors said:

Kan verkligen rekommendera Fyn, av anledningar nedan:

1. Går att fiska i alla vindriktningar. Möjlighet att fiska ”öppen kust” eller i fjordarna finns också. 

2. Lätt att hitta rätt som ny på stället/kustfiske. Beroende på hur mycket man vill göra själv kan man börja med boken om 117 fynska fiskeplatser, sen kolla med go-fishing och om man vill ha guidning finns det med. 

3. Mängden och storleken på fisk. Nog för att Bornholm har potential att ge en rekordstor blänkare men det är kortare tid mellan fiskarna på Fyn. Och snittstorleken är ändå bättre än vad vi har på svenska västkusten. 

4. Finns gott om boendealternativ. Hyr ni sommarstuga så se dock till att (på samma sätt som när man hyr bil) filma vid ankomst, om det skulle bli nån tvist. Vi har råkat ut för det en gång av sju så det är inte vanligt på nåt sätt. 

Skulle jag själv åka dit på våren hade jag kollat på nåt på sydöstra delen av ön eller nere på Tåsinge mellan Fyn och Langeland. 

God Jul och Skitfiske! :) 

Tack för tipsen det uppskattas 👍

God Jul på dig med 🎅

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...