Hoppa till innehåll

Episka! Epic Carbon & Graphene ( C & G ) Serierna


bratteus

Recommended Posts

Hej nu har jag flugfiskat ca 10 år och har hunnit pröva en hel del olika spön men jag blev otroligt överraskad av polarens 690 carbon gen 1  så jag slog till på 590C gen 2 och jag måste bara säga att detta är en fullkomlig fullträff på väldigt många sätt. Att dessa spön går såpass under radarn & är så incognito är ett mysterium för mig.

Klingorna innehåller 4 sorters carbon och numera även Graphene i bindemedlet. Klingorna görs i Korea, samma fabrik som Douglas, Loop och Hardy men med egna specar så klart.

Det blir tuffare och tuffare för jänkarna att hävda överlägsenhet och visst är ett handbyggt Winston och Scott jävligt häftiga men men….

Epic C & G är medium fast och är spön med äkta feel & fast, det bugar sig djupare vid drillning och återkopplar vid drillning utan för mycket överdrivet dämp och stumhet, ett riktigt fiskespö med potensen i fast men liknande känslan av Sage ZXL / Winston B2X, vilken hit och vilket kvalitetsbygge detta är från fabrik! Fullwells ska det vara samt att rullfästet av milspec flygplansalu är självcentrerande med speedthreads och jäkligt häftigt!

Sockan med flip over funktion utan tramsiga snören och tuben i glasfiber är genialiska mästerverk. Obegripligt att inte ALLA andra tillverkare inte kör denna typ av socka.

Jag sålde förvånat men utan nostalgi mitt Radian 590 till förmån för Epic och Radian var ett spö jag trodde jag skulle behålla livet ut och som jag satt som ett av marknadens bättre spön men till sist och syvene, det var lite för stumt att köra fisk på i jämförelse och var man det minsta okoncentrerad så landade hela linan framför fötterna i en hög. Lite som en racerbil med för mycket power och för lite grepp. Visst, visst potent, precist men för lite feel och återkoppling vid drillning  i ärlighetens namn.

Jag köpte Centric 590 som ju är en riktigt fin och värdig evolution av Radian som även det avyttrats till förmån för 690G. Epic 590 och 690 C & G  är de spön man hellre fiskar allround med alla dagar i veckan!

Det finns många spön man hittat hem med men inte på samna sätt som dessa. Fasen vad mysiga spön Epic C & G är på många sätt. Också om man gillar fast med snabbrecovery så är här tonvis med feel här. Fiskespön som är gjorda för soulfishing med en mycket bättre avvägning av  fast & feel för mig iallafall jämfört Scott Radian och Scott Centric och ett betydligt mer accurate spö än Sage X för mig.

Trident flyfishing gör en review på Epic 590C gen 2 om man vill höra mer om ”one of our absolute shop favourites” Jag förstår varför.

Episkt!

Update 230610

Nu köptes även ett 590G från NZ, det ska bli intressant att fiska med detta!

Redigerad med bratteus
  • Like 3
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • bratteus changed the title to Episka! Epic Carbon & Graphene ( C & G ) Serierna

Epics hemsida det är ju då beställning från Nya Zeeland dessvärre och är man händig går byggset att få tag på för bra pris annars finns klingor på hi-level så får man spöt exakt så som man vill ha det.

Det är rea titt som tätt och black friday drive nu på epics hemsida. Detta är riktigt härliga hi-tec spön punkt.

Redigerad med bratteus
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan bara hålla med om att det är grymma spön, kör 590c, 690c och 890c (alla gen II) samt även glasfiber #5. Som du skriver är det mycket känsla i dem och när allt kommer omkring så är det nog den tyngsta parametern i flugfiske. Tycker samtidigt att de presterar bra, kör både 590c (lugna dagar) och 690c på kusten exempelvis.

Jag har fått för mig att det var CTS som gjorde klingorna åt EPIC? Hursomhelst väldigt fina klingor, C-klingorna är lättare och tunnare än allt du jämför med i samma klass... 

Har ej testat graphene modellen- möjligt att jag bygger ett sådant i framtiden - känner dock inget överhängande behov av det nu.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 11/21/2022 at 9:23 AM, Henko said:

Kan bara hålla med om att det är grymma spön, kör 590c, 690c och 890c (alla gen II) samt även glasfiber #5. Som du skriver är det mycket känsla i dem och när allt kommer omkring så är det nog den tyngsta parametern i flugfiske. Tycker samtidigt att de presterar bra, kör både 590c (lugna dagar) och 690c på kusten exempelvis.

Jag har fått för mig att det var CTS som gjorde klingorna åt EPIC? Hursomhelst väldigt fina klingor, C-klingorna är lättare och tunnare än allt du jämför med i samma klass... 

Har ej testat graphene modellen- möjligt att jag bygger ett sådant i framtiden - känner dock inget överhängande behov av det nu.

Låter det vara osagt men jag hörde Trident Flyfishing recensera Gen 2 och då nämnde dom Korea men med egen spec.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Jag kom över ett 690C för ett tag sedan. Ska vara ett gen 2. Men tillverkat i Korea. Så har inte senaste rullfästet och kanske något mer som skiljer. 
 

Spötub och spöstrumpa har nämnts tidigare. Riktigt bra grejer.

Jag har inte direkt fiskat med det men kastat lite. En hel del med en klass 5 SA MED. Även med den linan så är spöt bra att kasta med kort lina. Så klart samma med en klass 6 lina. Det fungerar också fint att kasta en tung RIO Premier OutBound Short 3D I/S5/S7 klass 6. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
On 2/24/2023 at 11:00 AM, Even Steven said:

Hej VAK. 

Kan du beskriva Epic Epic 411 trout spey. Är det ett switch-spö? 

Hur tunga liner orkar det bära? 

Hej! Ja det är ett switch spö (det går att fiska med både som enhands/tvåhands)? 

Har än så länge bara kört med vanliga WF-linor i #5-7 och det funkar bra speciellt med lite kortare klumpar. 

Tror jag har en Wulf Ambush lina liggandes någonstans, kan återkoppla när jag väl testat den.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...