Hoppa till innehåll

Tips på smidigt tält?


PiteåDanne

Recommended Posts

4 hours ago, Pruppen said:

Bergans finns till bra priser. Som detta https://www.xxl.se/bergans-trysil-2-pers-talt-bla/p/1088460_1_style

 

Ja jag har tittat lite på Berganstälten hur är kvalitén där?

Vad är det för skillnad mellan Bergans tält i 2000 kr klassen och säg 4000 kr klassen?

Dom har ett annat lite dyrare på XXL till bra pris 

https://www.xxl.se/romsdal-2-pers-tent-gra/p/1163820_1_style

Det är lite dyrare men vad är egentligen skillnaden?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om du ska bära långt måste du kolla på vikten. Tyngre tält tjockare duk, tyngre bågar osv, vilket oxå gör det billigare. Ju lättare tält desto dyrare. Så du måste helt enkelt bestämma hur du ska använda det. Ska du tälta vid bilen så är det ju enkelt - köp ett billigt m tyngre duk. Bergans o Helsport, fjällräven, hilleberg ligger ungefär i samma liga, även om hillebergfantaster aldrig skulle erkänna det. Har både hilleberg o helsport och är nöjd. Helsport går ofta att hitta på rea. Ska du laga mat i absiden, kolla att du väljer ett med rymlig absid. Lycka till!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Köpte mig ett Hilleberg Nammatj 2 GT för snart 25 år sedan. Det är fortfarande ett outstanding bra tält på grund av hållbarheten, vikten och en stor och rymlig absid. 

Ska man vandra och vara ute länge och bo i tält så är det viktigt att man satsar på kvalitet. Ett tält som inte pallar väder och vind kan ju snabbt förvandla en trevlig tur på fjället till ett mindre helvete. Med det sagt hade jag hellre köpt ett begagnat tält än ett nytt om jag ville spara pengar och satsa på ett billigare alternativ.

Sen håller jag med de andra ovan. Ska du tälta vid bilen funkar det mesta. I det läget hade jag prioriterat ett tält med ståhöjd då vikt är en ointressant faktor. Det samma gäller fjälltur med helikopter. Ska man inte vandra, satsa på större tält/kåta med bra komfort.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago GTfour sa:

Har ett snart 25 år gammalt Hilleberg Nallo 2 som jag använder mest. Är det risk för hårt väder så tar jag mitt inte riktigt lika gamla Nallo 2 GT. Det väger ett halvkilo mer, men har stor absid. Som tidigare nämnts så är det väl värt den extra vikten i besvärligt väder.

Ja, Nallo 2GT är ett perfekt tält enligt mig. Relativt lätt och stor absid. Använder det oftast när det ska tältas till fjälls.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag omformulerar mig lite 

Vilket tält hade ni köpt med en budget på ca 2500 kr 

Tältet kommer främst att användas vid bilen efter Byskeälven så jag slipper åka emellan hem till Piteå stup i kvarten när jag är iväg samt vid helikopter turer upp på fjället.

Någon enstaka gång kanske det händer att jag vandrar med tältet men ytterst sällan

Det vara enkelt och snabbt gjort att slå upp tältet och det ska hålla regn och vind ute :)

XXL har ju som sagt bra rea nu men Bergans kanske inte är något att tjoa för då?

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago PiteåDanne sa:

Jag omformulerar mig lite 

Vilket tält hade ni köpt med en budget på ca 2500 kr 

Tältet kommer främst att användas vid bilen efter Byskeälven så jag slipper åka emellan hem till Piteå stup i kvarten när jag är iväg samt vid helikopter turer upp på fjället.

Någon enstaka gång kanske det händer att jag vandrar med tältet men ytterst sällan

Det vara enkelt och snabbt gjort att slå upp tältet och det ska hålla regn och vind ute :)

XXL har ju som sagt bra rea nu men Bergans kanske inte är något att tjoa för då?

 

 

Lätt Helsport tältet på Blocket. 2500:-

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 minutes ago PiteåDanne sa:

Kommer inte vandra med tältet det kommer att slås upp efter helikoptertur alternativt där jag parkerar bilen :)

Hade det bara varit bil hade jag kunnat tänkt mig tummat på kvalitet. Ska du flyga ut och bo utsatt på fjället är det en dålig idé.

Ett begagnat och stormsäkert tält i hög kvalitet med stor absid som rymmer all packning och har plats för matlagning är rätt tänk.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago, Jonas said:

Hade det bara varit bil hade jag kunnat tänkt mig tummat på kvalitet. Ska du flyga ut och bo utsatt på fjället är det en dålig idé.

Ett begagnat och stormsäkert tält i hög kvalitet med stor absid som rymmer all packning och har plats för matlagning är rätt tänk.

Alright du menar dyrare märken och se om man kan hitta ett begagnat?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago PiteåDanne sa:

Alright du menar dyrare märken och se om man kan hitta ett begagnat?

Precis. Lycka till. Lägger min röst på blocketttältet. Det lät prisvärt och bra. Helsport gör bra grejer. Det är rivstyrkan i materialet i kombination med riktigt bra sömmar med bra tråd som gör tältet. Bra  tältbågar och pinnar samt att du har med dig reparationsöverdragsrör till pinnarna och silvertejp i toppklass som gör att du är redo för bravader👌🏻

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ta med en nål med större ögla med så kan sy med backing eller flätlina med om du behöver göra en förstärkt lagning.

bra eltejp = Tesa eller 3M

linda några meter runt en blyerts eller spritpenna så spar du vikt och har med det också.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago, Jonas said:

Ta med en nål med större ögla med så kan sy med backing eller flätlina med om du behöver göra en förstärkt lagning.

bra eltejp = Tesa eller 3M

linda några meter runt en blyerts eller spritpenna så spar du vikt och har med det också.

Okey tack :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...