Hoppa till innehåll

Hjälp 30 års present!!


flugfiskarn999

Recommended Posts

Hejsan på er all edgare! Under det kommande året kommet jag att fylla 30. Mina vänner och min familj har frågat mig vad jag önskar mig. Under många år har jag önskat mig en klassisk flugrulle av exempelvis Hardy. Men osäker på märke och modell. Har ni några tips?

Allt gott, Joel.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hardy har många klassiker. Jag tänker först och främst på Marquis, men det finns många andra modeller. Tänker du på en sk "s-vevrulle" är det Cascapedia som gäller (så länge vi pratar Hardy).

CFO-rullarna från Orvis är också tidlösa klassiker.

Sök på "classic flyreel" så får du många förslag och tips.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago, Lodjur said:

@Sovereigndu behövs här 😄

Ok skall försöka ! Finns det gott om medel ? I så fall skulle jag försöka att fixe en av 1903 års replica som kom på marknaden 1998, 1000 st. för världen och sedan 1000 stämplade USA mycket exacta kopior av originalet, kostar väl kring sek. 5000 på Ebay men så fina. För lättare öringsfiske. Jag gillar inte riktigt den mer skinande finishen på de nyare och en original från 1903-1939 tja ? De är riktigt dyra, kanske slitna och man bör kanske vete lite om säljaren och lita på hen 20-25.000 är ju en ganska otrevlig summa att lägga ut på något som inte är ok.

P1310311.jpeg

P1310312.jpeg

Redigerad med Sovereign
  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

20 hours ago, Nicbjo said:

Själv tänker jag Perfect när jag tänker på Hardy, Och om du som jag vill ha en vänstervevad rulle så blir det en modern Hardy, och där kanske denna är den bästa: https://www.hardyfishing.com/products/narrow-spool-perfect-fly-reel-1523104

 

Håller med Nicbjo. En Perfect Narrow Spool skulle också vara mitt val.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, flugfiskarn999 said:

Vad tänker ni om Cascapedia rullen då? Är lite sugen på en med s-vev. 😊

Mycket vackre Hardy rullar, här på bilden en från 2002, no. 27 av 500. Går du efter de nyare, vilket väl är troligt så kolla noga ! Är de endast stämplade Hardy så är de inte tillverkade i Alnwick England men i Korea och det bör påverka priset (nedåt)

Ps: Skulle det finnas riktigt gott om pengar så kan det med lite tur gå att hitta en av de första från 1930 talet, inte blev det tillverkat många, 137 tror jag och de kostar därefter, kring kr. 200.000 skulle jag tro. God jakt!

P1300668.jpg

P1300669.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, flugfiskarn999 said:

Vad tänker ni om Cascapedia rullen då? Är lite sugen på en med s-vev. 😊

Cascapedian i lägre klasser (upp till #6-7?) har bara klickbroms, men kostar ändå många tusenlappar. Kan vara nåt att tänka på. Det har dock inte hindrat mig från att köpa en... ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 12/31/2022 at 4:34 PM, flugfiskarn999 said:

Hejsan på er all edgare! Under det kommande året kommet jag att fylla 30. Mina vänner och min familj har frågat mig vad jag önskar mig. Under många år har jag önskat mig en klassisk flugrulle av exempelvis Hardy. Men osäker på märke och modell. Har ni några tips?

Allt gott, Joel.

Den bäste flugrullen av de klassiska från Hardy tycker jag är Hardy The Golden Sovereign (1990-1997). Min egen favorit i de senaste 20 åren. Denna rull-modell har i princip allt du kan önska dig : H eller V vevning, ändras snabbt i spolen vid tryck på en liten pal. Tyst eller klick broms også snabbt ändrat på en liten knapp på utsidan, kullager, mycket stark och känslig broms etc. En fantastisk flugrulle helt enkelt. Kostar väl begagnad ungefär vad de kostade nya för 25 år sedan, 3-3.500 och du får mycket för dina pengar. Då Hardys "top of the line" flugrulle.

P1330763.jpg

P1330769.jpg

P1210271.jpg

P1210273.jpg

P1210266.jpg

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...