Jump to content

Tomas Stålnacke..

Ismo

Recommended Posts

• Ismo changed the title to Tomas Stålnacke..
2 hours ago, edvin edvinsson said:

Undra om det finns några klimatförnekare i dethär forumet.

Med tanke på att Tidelaget har 50% av rösterna skulle jag säga att det finns representanter av dem här på edgeforum. Och i o med det borde det finnas en del klimatförnekare...

Jo det finns det säkert Edvin, eller i alla fall de som beter som klimatförnekare. Sen finns det ju grader av allt och tyckande om det mesta. Allt är inte fyrkantigt.

4 minutes ago, Foam said:

Jo det finns det säkert Edvin, eller i alla fall de som beter som klimatförnekare. Sen finns det ju grader av allt och tyckande om det mesta. Allt är inte fyrkantigt.

Jag tolkar det som att du medger att det har blivit varmare men att du inte riktigt tror på att det beror på mänsklig aktivitet.

3 hours ago edvin edvinsson sa:

Med tanke på att Tidelaget har 50% av rösterna skulle jag säga att det finns representanter av dem här på edgeforum. Och i o med det borde det finnas en del klimatförnekare...

Du får sätta in ett ö istället för ett e i ett av orden annars blir det konstigt.

4 hours ago, edvin edvinsson said:

Hor kopplar du ihop detta med att pippa med djur??🤔😂😂

Edited by Mats.J

2 hours ago Foam sa:

Vad vet en?..en förändrig har dock skett!!...vad vet vi Historiskt?...tusentals år tebaks..

38 minutes ago, edvin edvinsson said:

Hor eller Hur?

Tidelaget eller Tidölaget?

Ärligt talat så förstod jag inte att du antagligen menade tidöavtalet..😂

2 hours ago, edvin edvinsson said:

Jag tolkar det som att du medger att det har blivit varmare men att du inte riktigt tror på att det beror på mänsklig aktivitet.

Som skrivet: Allt är inte fyrkantigt (vilket i praktiken kan betyda t.ex. att om jag skriver si, så tycker jag 100% så och bara så). Och följaktligen så tolkar du fel (hur du nu kom fram till den slutsatsen).

51 minutes ago Mats.J sa:

Ärligt talat så förstod jag inte att du antagligen menade tidöavtalet..😂

&..vad fan är det???..googlade lite..fattar nått ändå..:lol:

Nå jag har då sett att mycket förändrats de sista 40 åren.

När jag köpte stugan på 80 talet kom man över med båten första lördagen i juni, sjön frös första helgen i oktober.

Nu kommer man över till stugan ca 2 veckor tidigare och inte allt för sällan fryser sjön i slutet av oktober.

Växtligheten i sjön och älven har ökat markant, nya arter i sjön som tidigare inte funnits. Blev riktigt förvånad när det satt ett gäng Mörtar i näten. Nästa art som det bara är en tidsfråga innan vi har är Id, finns tydligen4-5 mil ner efter älven.

Mörten i sig ställer ju inte till ngn skada, Abborren lär bli större för den gillar tydligen Mört, likaså med Gäddan.

Men Öringen är snart bara ett minne, beståndet minskar drastiskt, riktigt illa. Harren däremot verkar klara sig bättre och även mer stor Harr.

Laxen är det oxå ngt konstigt med, finns lax hur mycket som helst vissa år men man får inga smolt (10 cm yngel) eller vad det nu heter när man fiskar med små nymfer, tidigare hängde det titt som tätt ett yngel på kroken, men inte nå mer, i alla fall inte lika vanligt som förr.

Det händer saker i naturen, jag tror på Greta🙂 sen konsekvenserna av det hela är ju inte kapitalet och forskarna riktigt överens om och så länge man tjänar pengar på att skita ner kommer det nog tyvärr att fortgå.

• Like 3

14 minutes ago puoltsa19 sa:

Nå jag har då sett att mycket förändrats de sista 40 åren.

När jag köpte stugan på 80 talet kom man över med båten första lördagen i juni, sjön frös första helgen i oktober.

Nu kommer man över till stugan ca 2 veckor tidigare och inte allt för sällan fryser sjön i slutet av oktober.

Växtligheten i sjön och älven har ökat markant, nya arter i sjön som tidigare inte funnits. Blev riktigt förvånad när det satt ett gäng Mörtar i näten. Nästa art som det bara är en tidsfråga innan vi har är Id, finns tydligen4-5 mil ner efter älven.

Mörten i sig ställer ju inte till ngn skada, Abborren lär bli större för den gillar tydligen Mört, likaså med Gäddan.

Men Öringen är snart bara ett minne, beståndet minskar drastiskt, riktigt illa. Harren däremot verkar klara sig bättre och även mer stor Harr.

Laxen är det oxå ngt konstigt med, finns lax hur mycket som helst vissa år men man får inga smolt (10 cm yngel) eller vad det nu heter när man fiskar med små nymfer, tidigare hängde det titt som tätt ett yngel på kroken, men inte nå mer, i alla fall inte lika vanligt som förr.

Det händer saker i naturen, jag tror på Greta🙂 sen konsekvenserna av det hela är ju inte kapitalet och forskarna riktigt överens om och så länge man tjänar pengar på att skita ner kommer det nog tyvärr att fortgå.

JA! ...du & jag har ju pratat om detta!!..VARFÖR?

9 minutes ago, Ismo said:

JA! ...du & jag har ju pratat om detta!!..VARFÖR?

Jag tror orsaken till att Öringen minskar är många.

1. Klimatet, vi har ingen riktig vårflod, den pissar bort sakta p.g.a. Att älven går upp flera veckor tidigare än förr.

2. Laxen i älven konkurrerar om samma lekplatser, öringen förlorar

3. Tror oxå dom stora byggnationerna kring LKAB (Dammar, Järnväg, Vägar, Industrier m.m.) slam och annan skit som far via rakkori ut i älven.

4. Vårfisket med skoter efter älven

5. Fler får fisk, dom som fiskar i dag är mycket bättre att fiska än för 20-30 år sen. Utrustningen, wobblers, drag m.m. Är ju ljusår bättre i dag än förr

Som sagt många samverkande orsaker till det hela är vad jag tro, sen om jag har rätt är en annan femma, nånting har jag garanterat rätt i 🙂

Det finns idag mer harr i de norrbottniska vattnena än vad det var för 30 år sen. Vad det beror på vet man inte men det kan ha o göra med varmare klimat. Man säger då att harren har då tagit över öringarna och rödingarnas nisher-två arter som verkligen gillar kallt vatten.

Med större population harr har även storleken på harren minskat.

1 hour ago, edvin edvinsson said:

Det finns idag mer harr i de norrbottniska vattnena än vad det var för 30 år sen. Vad det beror på vet man inte men det kan ha o göra med varmare klimat. Man säger då att harren har då tagit över öringarna och rödingarnas nisher-två arter som verkligen gillar kallt vatten.

Med större population harr har även storleken på harren minskat.

Min upplevelse är att det finns mer stor Harr i alla fall där jag fiskar.

Den del av älven där jag vuxit upp har betydligt större Harr i dag än på 70 talet.

Kan vara så att harren är vinnare på lite varmare vatten, det som jag och många fler lagt märke till är att fisken vakar inte lika mycket.

Dom enorma kläckningarna av dagsländor/nattsländor är inte lika ofta som förr.

Fortsätter det i samma takt som senaste 20 åren med förändringar i väder och vind, då kommer ju älven knappt frysa.

Förr frös Älven i mitten av oktober, nu fryser den till jul, den går upp i 20-27 april, förr gick den upp i mitten av maj.

Nu saknas det bara Sutare i älven och kanske nån Brax 😂 Man får börja ha majs imitationer till fluga😂

• Like 1
  • Thanks 1

Vänta bara tills löjorna kommer, då är det svårt med torrfluga. De hinner före allt och slemmar ner flugorna. Då menar jag benlöja, släkt med mörten. I norra Hälsingland i åarna kan det vara frustrerande med alla löjor. Sen ett par år går vattentemperaturen upp till 22 grader ibland på sommaren, då är det bara att glömma catch&release. Och man vill ju värna om harren där, eftersom den verkar vara på tillbakagång. Då fiskar man inte, helt enkelt. Man får börja snorkla och kolla bottenstrukturen istället. Som flugfiskare i Hälsingland längtar man numera efter dåligt sommarväder.

37 minutes ago, Matti said:

Vänta bara tills löjorna kommer, då är det svårt med torrfluga. De hinner före allt och slemmar ner flugorna. Då menar jag benlöja, släkt med mörten. I norra Hälsingland i åarna kan det vara frustrerande med alla löjor. Sen ett par år går vattentemperaturen upp till 22 grader ibland på sommaren, då är det bara att glömma catch&release. Och man vill ju värna om harren där, eftersom den verkar vara på tillbakagång. Då fiskar man inte, helt enkelt. Man får börja snorkla och kolla bottenstrukturen istället. Som flugfiskare i Hälsingland längtar man numera efter dåligt sommarväder.

Så illa ska det väl ändå inte behöva gå, vi har ju ganska många rejäla forsar/fall mellan Kiruna och Löjjan🙂

Däremot vattentemperaturen stiger i sjöarna p.g.a. dels högre temperaturer och mer växtlighet, men det är nog ngt man får leva med, tyvärr

Edited by puoltsa19
  • Like 1

Posted (edited)

Tycker det av Tomas är riktigt BRA...funderade en längre tid(år)..vad är felet?

Borde vara Öring på plats!!..men ICKE....åren vart bara sämre å sämre...TROTS!!..bra betingelser...allt stämde för ett bra år.

MEN NEJ!!...fattade 0.

Fick höra av en annan!..2-3 r år sedan...

"Dom får ingen Mat Sik" längre i Kaalasluspa längre..Sikarna dom får är oftast över kilot!!.mot 2-3 på dom störtsa!!!..Inga ettpar  hektos längre...

ABBORRE!!...vart dom less på att lossa fr. Näten...så dom la utav...

Edited by Ismo

Har fiskat samma älv i snart 30 år och skrivit dagbok varenda dag. Förr på höstfisket i slutet av september kunde vi ha snöstorm och svårt att ta oss fram med sommardäck. Dom sista 6-8 åren har vi fiskat i t-shirt och haft upp mot 20 grader varmt vissa dagar och då fiskar vi samma vecka varje år... 

Under mina skolår, fram till 1980, hoppades jag alltid att jag skulle kunna fiska gädda i öppet vatten under påsklovet. Det hände inte en enda gång.

Numera lägger jag i båten i mitten av mars, och så har det varit flera år tillbaka.