Jump to content

Tubkrok

E12

Recommended Posts

Tjoho!

Tänkte kolla mer er som har bäst koll på det mesta inom flugfisket.

Vad kör ni för tubkrok nuförtiden till Lax/HÖ fisket, både 3 och dubbelkrok?

Förr körde jag ofta Ken Sawada, men de ser man sällan nu. Ahrex har jag provat men de blir ju bara färre för varje år i deras frp:) 

Kul att höra vad ni föredrar, men jäklars vad priserna har gått upp, får väl återgå till gamla Kamazan igen, de tar ju aldrig slut i asken av Ngn konstig anledning ;)

Tight Lines

Kamasan B990, trippel, det är grejen det.

Jag fiskar hellre med en krok som är lite flexibel och inte bara smäller av.

Till saken hör väl att jag sällan kommit i kontakt med laxar klart över 10kg, så jag får väl räknas som en smålaxfiskare!

• Like 1

18 minutes ago, Henka said:

Kamasan B990, trippel, det är grejen det.

Jag fiskar hellre med en krok som är lite flexibel och inte bara smäller av.

Till saken hör väl att jag sällan kommit i kontakt med laxar klart över 10kg, så jag får väl räknas som en smålaxfiskare!

Håller med Henka. Kamasankroken är en seg jävel. Körde ett tag parallellt med Partridge, men de "smällde av" för lätt.

Kamasan B990 är mitt val för öring och viss del lax. Har dock, tyvärr, varit med om batcher av krok som går av. Väldigt lätt dessutom. Inte varit med om en krok som krokar bättre, trots att de faktiskt inte är så vassa hävdar jag. Svaret tror jag är en svagt utåtböjd krokspets, nästan som på en ED-krok.

Förstavalet till grovt laxfiske är VMC 9626 i dagsläget. Väldigt billiga också, dessa krokar. 

Bland trekrokar som har ratats är ken sawada/guideline, all trekrok som heter ahrex och alla krokar med spetsen lätt inåtböjd.

48 minutes ago, Bigsalmon said:

Håller med Henka. Kamasankroken är en seg jävel. Körde ett tag parallellt med Partridge, men de "smällde av" för lätt.

Jag kanske ska tillägga att typ från storlek 10 och mindre så tycker jag den är lite för mjuk.

Men för mig är det ett icke-problem eftersom jag alltid fiskar krokflugor (enkelkrok) när det ska vara smått :)

1 hour ago Bigsalmon sa:

Exakt!..å sylvass. .

Många köper KRAFTIGA tubkrokar...för att kunna bogsera in en Lax t ex.

Bättre att låta fisken trötta ut sig själv..allt beroende om den skall återutsättas lr ej!!..men en behöver ju inte fjösa för densskull..

• Thanks 1

Personligen kör jag med Ahrex. VMC 9626 testade jag en säsong men jag tycker ögat är för stort och att kroken är för massiv för min smak. Efter att ha läst kommentarerna måste man nog testa kamasan B990

• Like 1

11 minutes ago Andersson sa:

Tycker Kamasan är så mjuka i godset. Böjer sig vid minsta lilla bottennapp.

Njaa!!..på ett sätt...men tror enl. mig!!..inte finns nått som "biter" på bättre....ÄR DU BOGSREARE ???

1 hour ago Henka sa:

Då är det ju bara att böja tillbaka😉

Det är väl som Sädesfälten!!:lol:

"När som sädesfälten böjer sig för vinden Melodi: Barndomshemmet När som sädesfälten böjer sig för vinden står nån djävel där och böjer dom tillbaks."

Edited by Ismo

8 hours ago Henka sa:

Då är det ju bara att böja tillbaka😉

Jo det brukar jag göra men sen så inbillar jag mig att kroken inte kommer sätta sig lika bra i fisken sen😏

Kanske bara min hjärna som får en tankevurpa just där och då🤔

2 minutes ago, Andersson said:

Jo det brukar jag göra men sen så inbillar jag mig att kroken inte kommer sätta sig lika bra i fisken sen😏

Det som man väl kan känna som rutinerad besmetare är ju att det är ju inte riktigt hundra säkert att de är lika starka efter en eller ett par återböjningar.
För besmete så gör ju det inte så mycket, där räcker det om man har en skänkel kvar på kroken...
Men öppningsdygnet i en norsk älv skulle jag nog dra mig för att aptera en sån krok 🥸

• 2 weeks later...

Kamazan verkar fortfarande  vara en favorit bland många, har bara kört den i större strl, ska prova den i mindre strl denna säsong. Tack för era åsikter iaf👍

Ang. Tubkrok!!..vad är en efter..STARK?....Nitar bra?..som en sa åt mig..fr. Karlstad!!..lite tunn krokar bäst!..sen!!..skall du ha Fisken lr. ej?..lång ..kamp lr. kort.? Avgör själva..Tjock krok!!..kräver mer ..indrivning..

On 1/11/2023 at 4:27 PM, Andersson said:

….kanske sätter sig lika bra men efter en stunds drillande känns det, i tanken, att den kan rätta sig lättare!

On 1/11/2023 at 4:30 PM, Henka said:

Det som man väl kan känna som rutinerad besmetare är ju att det är ju inte riktigt hundra säkert att de är lika starka efter en eller ett par återböjningar.
För besmete så gör ju det inte så mycket, där räcker det om man har en skänkel kvar på kroken...
Men öppningsdygnet i en norsk älv skulle jag nog dra mig för att aptera en sån krok 🥸

….håller med om norsk älven, men även vårfisket, har jag böjt tillbaka en ordentligt uträtad krok byter jag den vid nästa flugbyte!

har kört owner stn36bc i en herrans massa år men har förlorat några större fisk på små storlekar, strl 12 och 14, och droppen blev sensommaren 2021, en ca. 100-120cm fisk i Emån, drillad ganska länge, ni vet, tills känslan att skulle den lossna skulle den gjort det, men ändå gjorde den det vid landning, och tänkte att man kan ju prova ahrex, och körde det 2022, tycker jag har sämre statistik men den men replikaten blir ju aldrig så många vid lax och öringsfisket! Hjärnspökena är jobbiga!