Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tubkrok

Featured Replies

Tjoho!

Tänkte kolla mer er som har bäst koll på det mesta inom flugfisket.

Vad kör ni för tubkrok nuförtiden till Lax/HÖ fisket, både 3 och dubbelkrok?

Förr körde jag ofta Ken Sawada, men de ser man sällan nu. Ahrex har jag provat men de blir ju bara färre för varje år i deras frp:) 

Kul att höra vad ni föredrar, men jäklars vad priserna har gått upp, får väl återgå till gamla Kamazan igen, de tar ju aldrig slut i asken av Ngn konstig anledning ;)

Tight Lines

Kamasan B990, trippel, det är grejen det.

Jag fiskar hellre med en krok som är lite flexibel och inte bara smäller av.

Till saken hör väl att jag sällan kommit i kontakt med laxar klart över 10kg, så jag får väl räknas som en smålaxfiskare!

Inte fiskelustig längre.

18 minutes ago, Henka said:

Kamasan B990, trippel, det är grejen det.

Jag fiskar hellre med en krok som är lite flexibel och inte bara smäller av.

Till saken hör väl att jag sällan kommit i kontakt med laxar klart över 10kg, så jag får väl räknas som en smålaxfiskare!

Håller med Henka. Kamasankroken är en seg jävel. Körde ett tag parallellt med Partridge, men de "smällde av" för lätt.

Kamasan B990 är mitt val för öring och viss del lax. Har dock, tyvärr, varit med om batcher av krok som går av. Väldigt lätt dessutom. Inte varit med om en krok som krokar bättre, trots att de faktiskt inte är så vassa hävdar jag. Svaret tror jag är en svagt utåtböjd krokspets, nästan som på en ED-krok.

Förstavalet till grovt laxfiske är VMC 9626 i dagsläget. Väldigt billiga också, dessa krokar. 

Bland trekrokar som har ratats är ken sawada/guideline, all trekrok som heter ahrex och alla krokar med spetsen lätt inåtböjd.

48 minutes ago, Bigsalmon said:

Håller med Henka. Kamasankroken är en seg jävel. Körde ett tag parallellt med Partridge, men de "smällde av" för lätt.

Jag kanske ska tillägga att typ från storlek 10 och mindre så tycker jag den är lite för mjuk.

Men för mig är det ett icke-problem eftersom jag alltid fiskar krokflugor (enkelkrok) när det ska vara smått :)

Inte fiskelustig längre.

har provat många (partridge, owner, mustad, guideline), men kör numera bara Kamasan B990

Personligen kör jag med Ahrex. VMC 9626 testade jag en säsong men jag tycker ögat är för stort och att kroken är för massiv för min smak. Efter att ha läst kommentarerna måste man nog testa kamasan B990

Tycker Kamasan är så mjuka i godset. Böjer sig vid minsta lilla bottennapp.

8 hours ago, Andersson said:

Tycker Kamasan är så mjuka i godset. Böjer sig vid minsta lilla bottennapp.

Då är det ju bara att böja tillbaka😉

Inte fiskelustig längre.

8 hours ago Henka sa:

Då är det ju bara att böja tillbaka😉

Jo det brukar jag göra men sen så inbillar jag mig att kroken inte kommer sätta sig lika bra i fisken sen😏

Kanske bara min hjärna som får en tankevurpa just där och då🤔

2 minutes ago, Andersson said:

Jo det brukar jag göra men sen så inbillar jag mig att kroken inte kommer sätta sig lika bra i fisken sen😏

Kanske bara min hjärna som får en tankevurpa just där och då🤔

Det som man väl kan känna som rutinerad besmetare är ju att det är ju inte riktigt hundra säkert att de är lika starka efter en eller ett par återböjningar.
För besmete så gör ju det inte så mycket, där räcker det om man har en skänkel kvar på kroken...
Men öppningsdygnet i en norsk älv skulle jag nog dra mig för att aptera en sån krok 🥸

Inte fiskelustig längre.

18 hours ago, Ismo said:

Njaa!!..på ett sätt...men tror enl. mig!!..inte finns nått som "biter" på bättre....ÄR DU BOGSREARE ???

Rear dom ut bogs? Måste köpa!!!

From juni 2016 tar jag på mig guidningar i ffa Saxnäsområdet igen efter ett allt för långt uppehåll.. 

Fisketeknik, kastteknik 

-Storöring

-Röding

-Ransarån

-Exklusiva fjällvatten/strömmar. 

-Skräddarsytt eller tillsammans med Saxnäsfishing/Kultsjögården

Pm eller 070-6884551

Jakob Jonasson

Jag har ofta vmc. Billiga och lätta att fila upp efter bottennapp. Sega och går att räta.

 

From juni 2016 tar jag på mig guidningar i ffa Saxnäsområdet igen efter ett allt för långt uppehåll.. 

Fisketeknik, kastteknik 

-Storöring

-Röding

-Ransarån

-Exklusiva fjällvatten/strömmar. 

-Skräddarsytt eller tillsammans med Saxnäsfishing/Kultsjögården

Pm eller 070-6884551

Jakob Jonasson

  • Author

Kamazan verkar fortfarande  vara en favorit bland många, har bara kört den i större strl, ska prova den i mindre strl denna säsong. Tack för era åsikter iaf👍

Enkelkroken Daiichi 2450 typ allround. Lite tunn men seg krok som går bra att binda på med sitt längre skaft.

On 1/11/2023 at 4:27 PM, Andersson said:

Jo det brukar jag göra men sen så inbillar jag mig att kroken inte kommer sätta sig lika bra i fisken sen😏

Kanske bara min hjärna som får en tankevurpa just där och då🤔

….kanske sätter sig lika bra men efter en stunds drillande känns det, i tanken, att den kan rätta sig lättare!

On 1/11/2023 at 4:30 PM, Henka said:

Det som man väl kan känna som rutinerad besmetare är ju att det är ju inte riktigt hundra säkert att de är lika starka efter en eller ett par återböjningar.
För besmete så gör ju det inte så mycket, där räcker det om man har en skänkel kvar på kroken...
Men öppningsdygnet i en norsk älv skulle jag nog dra mig för att aptera en sån krok 🥸

….håller med om norsk älven, men även vårfisket, har jag böjt tillbaka en ordentligt uträtad krok byter jag den vid nästa flugbyte!

har kört owner stn36bc i en herrans massa år men har förlorat några större fisk på små storlekar, strl 12 och 14, och droppen blev sensommaren 2021, en ca. 100-120cm fisk i Emån, drillad ganska länge, ni vet, tills känslan att skulle den lossna skulle den gjort det, men ändå gjorde den det vid landning, och tänkte att man kan ju prova ahrex, och körde det 2022, tycker jag har sämre statistik men den men replikaten blir ju aldrig så många vid lax och öringsfisket! Hjärnspökena är jobbiga!

Kör större krok helt enkelt.  Tänk själv istället för att påverkas av andra.

Trevligt. Du är bra på att snacka.😀

41 minutes ago, SA said:

Kör större krok helt enkelt.  Tänk själv istället för att påverkas av andra.

👍🏼 Ju snabbare man fiskar flugan desto mindre behöver man fjolla med 'balans', dumskallar, fåntrattar och annat trams!

Inte fiskelustig längre.

7 minutes ago, Henka said:

👍🏼 Ju snabbare man fiskar flugan desto mindre behöver man fjolla med 'balans', dumskallar, fåntrattar och annat trams!

Helt rätt! 👍

13 hours ago, Ismo said:

På ett sätt har du helt rätt!..

Det märkliga för oss i Norrland!..när en IS fiskar! Pimplar..så är det till 99% med enkelkrok!!..sen när det blir sommar...

Ja då byter en till dubbel lr. 3-krok?? Varför?

En enkel krok kräver mindre kraft att bita i!!...så att säga..då kan en öka på i godset..å samtigt få en STARKARE krok..att BOGSERA med.

Fast jag har faktiskt gått över till dubbelkrok på rödingpimpel. Kör loops black nickel kortskaftade tubkrokar. Slipar godset i spetsen tunnare och lindar koppartråd och en gul/orange garntuss som lite extra lullull. Plus Maggot.

De krokar faktiskt mycket bättre på pimpelfisket än de vanliga enkelkrokarna. Stor skillnad! Trekrok är dock inte bra. En krokspets sticker oftast ut ur munnen och fastnar i iskanten nederst i hålet ibland.

From juni 2016 tar jag på mig guidningar i ffa Saxnäsområdet igen efter ett allt för långt uppehåll.. 

Fisketeknik, kastteknik 

-Storöring

-Röding

-Ransarån

-Exklusiva fjällvatten/strömmar. 

-Skräddarsytt eller tillsammans med Saxnäsfishing/Kultsjögården

Pm eller 070-6884551

Jakob Jonasson

Intressant tråd.

Har alltid gillat Kamasan B990 och i princip enbart fiskat med den kroken ända till dom fick problem med härdningen, provade då lite olika 3-krokar och för tre år sedan fastnade jag för hyllade Ahrex HR450, en krok som i mina ögon ser ut att ha alla rätt när man tittar på den, ink black nickel.

Dock har det kliat lite i skalen sista säsongen då jag tappat betydligt mer fisk under den här perioden. Men så är det ju, ibland kommer man in i perioder där man tappar fler fiskar men nu har det varit märkbart många dom tre sista åren. Då pratar jag inte om dragningar i flugan utan fisk som drillats från någon minut och längre och sedan släppt.

Droppen blev i somras efter en rad tappade fiskar och däribland en riktigt fin storlax efter en kvarts drillning och började fundera på om det hade med kroken att göra. Bestämde mig för att göra mig av med mina Ahrex och ist gå tillbaka till Kamasankroken, har nu fått sex laxar till sedan jag bytte tillbaka och ingen tappad sedan dess. Absolut ingen vetenskap i detta men för mig är ”gammal är äldst”

Man möter en del folk längs älvarna som man tjötar med, ofta hör man att dom varit i fisk o tyvärr tappat. Har aldrig tidigare tänkt tanken men börjat fråga sedan i somras vilken krok folk använder och kan inte annat än förvånas över hur många det är som svarat att dom just använt Ahrex vid tappad fisk! Extra synd om var det om en fiskare som tappade två fina blanka fiskar tidigt en morgon som använt Ahrexkroken.
 

Så nu väntar jag på att Kamasan släpper en B990 i kulör black nickel.

 

Väntan på laxen gör mig nervös..

Personligen är jag väldigt skeptisk till B990… rätat en hel del endast genom att provdra knuten samt haft en gäst som rätat en #6, en av krokarna öppnades och den andra knäcktes en på en lax mellan 100-110.

Den kroken jag litar mest på speciellt i de mindre storlekarna är Ken Sawada alt. Guidelines tubkrok. Har nu i slutet på säsongen testat Mustads tubkrok och är hittills nöjd, men inte landat något ordentligt på dom än.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

Recently Browsing 0

  • No registered users viewing this page.

Account

Navigation

Search

Search

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.