Hoppa till innehåll

Tubkrok


E12

Recommended Posts

Tjoho!

Tänkte kolla mer er som har bäst koll på det mesta inom flugfisket.

Vad kör ni för tubkrok nuförtiden till Lax/HÖ fisket, både 3 och dubbelkrok?

Förr körde jag ofta Ken Sawada, men de ser man sällan nu. Ahrex har jag provat men de blir ju bara färre för varje år i deras frp:) 

Kul att höra vad ni föredrar, men jäklars vad priserna har gått upp, får väl återgå till gamla Kamazan igen, de tar ju aldrig slut i asken av Ngn konstig anledning ;)

Tight Lines

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

18 minutes ago, Henka said:

Kamasan B990, trippel, det är grejen det.

Jag fiskar hellre med en krok som är lite flexibel och inte bara smäller av.

Till saken hör väl att jag sällan kommit i kontakt med laxar klart över 10kg, så jag får väl räknas som en smålaxfiskare!

Håller med Henka. Kamasankroken är en seg jävel. Körde ett tag parallellt med Partridge, men de "smällde av" för lätt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kamasan B990 är mitt val för öring och viss del lax. Har dock, tyvärr, varit med om batcher av krok som går av. Väldigt lätt dessutom. Inte varit med om en krok som krokar bättre, trots att de faktiskt inte är så vassa hävdar jag. Svaret tror jag är en svagt utåtböjd krokspets, nästan som på en ED-krok.

Förstavalet till grovt laxfiske är VMC 9626 i dagsläget. Väldigt billiga också, dessa krokar. 

Bland trekrokar som har ratats är ken sawada/guideline, all trekrok som heter ahrex och alla krokar med spetsen lätt inåtböjd.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

48 minutes ago, Bigsalmon said:

Håller med Henka. Kamasankroken är en seg jävel. Körde ett tag parallellt med Partridge, men de "smällde av" för lätt.

Jag kanske ska tillägga att typ från storlek 10 och mindre så tycker jag den är lite för mjuk.

Men för mig är det ett icke-problem eftersom jag alltid fiskar krokflugor (enkelkrok) när det ska vara smått :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago, Andersson said:

Jo det brukar jag göra men sen så inbillar jag mig att kroken inte kommer sätta sig lika bra i fisken sen😏

Kanske bara min hjärna som får en tankevurpa just där och då🤔

Det som man väl kan känna som rutinerad besmetare är ju att det är ju inte riktigt hundra säkert att de är lika starka efter en eller ett par återböjningar.
För besmete så gör ju det inte så mycket, där räcker det om man har en skänkel kvar på kroken...
Men öppningsdygnet i en norsk älv skulle jag nog dra mig för att aptera en sån krok 🥸

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
On 1/11/2023 at 4:27 PM, Andersson said:

Jo det brukar jag göra men sen så inbillar jag mig att kroken inte kommer sätta sig lika bra i fisken sen😏

Kanske bara min hjärna som får en tankevurpa just där och då🤔

….kanske sätter sig lika bra men efter en stunds drillande känns det, i tanken, att den kan rätta sig lättare!

On 1/11/2023 at 4:30 PM, Henka said:

Det som man väl kan känna som rutinerad besmetare är ju att det är ju inte riktigt hundra säkert att de är lika starka efter en eller ett par återböjningar.
För besmete så gör ju det inte så mycket, där räcker det om man har en skänkel kvar på kroken...
Men öppningsdygnet i en norsk älv skulle jag nog dra mig för att aptera en sån krok 🥸

….håller med om norsk älven, men även vårfisket, har jag böjt tillbaka en ordentligt uträtad krok byter jag den vid nästa flugbyte!

har kört owner stn36bc i en herrans massa år men har förlorat några större fisk på små storlekar, strl 12 och 14, och droppen blev sensommaren 2021, en ca. 100-120cm fisk i Emån, drillad ganska länge, ni vet, tills känslan att skulle den lossna skulle den gjort det, men ändå gjorde den det vid landning, och tänkte att man kan ju prova ahrex, och körde det 2022, tycker jag har sämre statistik men den men replikaten blir ju aldrig så många vid lax och öringsfisket! Hjärnspökena är jobbiga!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 minutes ago, Henka said:

👍🏼 Ju snabbare man fiskar flugan desto mindre behöver man fjolla med 'balans', dumskallar, fåntrattar och annat trams!

Helt rätt! 👍

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

13 hours ago, Ismo said:

På ett sätt har du helt rätt!..

Det märkliga för oss i Norrland!..när en IS fiskar! Pimplar..så är det till 99% med enkelkrok!!..sen när det blir sommar...

Ja då byter en till dubbel lr. 3-krok?? Varför?

En enkel krok kräver mindre kraft att bita i!!...så att säga..då kan en öka på i godset..å samtigt få en STARKARE krok..att BOGSERA med.

Fast jag har faktiskt gått över till dubbelkrok på rödingpimpel. Kör loops black nickel kortskaftade tubkrokar. Slipar godset i spetsen tunnare och lindar koppartråd och en gul/orange garntuss som lite extra lullull. Plus Maggot.

De krokar faktiskt mycket bättre på pimpelfisket än de vanliga enkelkrokarna. Stor skillnad! Trekrok är dock inte bra. En krokspets sticker oftast ut ur munnen och fastnar i iskanten nederst i hålet ibland.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...