Jump to content

På ”skauen” eller tundran?

Recommended Posts

Tjena,

med risk för att fråga vad många här tycker är självklart …

Varför går sommarens flugfiskeresa ofta till Sveriges extrema norra delar för oss lite mer söderöver?  

Är det inte lika bra och fridfullt i de mellersta delarna typ Jämtland/Härjedalen/Dalarna?

(Fördelar: närmre för många av oss, mer varierande natur, kanske lättare klimat/soltid, ofta mindre isolerat)

Kan inte norsk geografi så bra men av de fiskare jag följer på insta så är det inga norrmän som jag har sett fiska på ”tundran” utan det verkar vara mer i jämnhöjd med Dalarna typ.

(vanligt öringfiske)

PS: jag menar inte att regna på Tjuonajokk mfl undrar bara hur kalkylen ser ut (och kanske övertyga mig själv att åka ditåt)

3 hours ago, edvin edvinsson said:

Hahah! Du kan inte jämföra jämtland och härjedalen/dalarna med lappland!

Inte jämföra i den bemärkelsen, undrar bara varför Kiruna har så mycket större dragningskraft 

Har varit en del runt både Kiruna och Åre t ex men bara vintertid 

Det finns MASSA väglöst land uppe i Kiruna som man kan fiska på ett och samma fiskekort. Runt Åre finns det i princip inget väglöst land där man får fiska, om man inte har kontakter eller betalar tusenlappar. Finns ok fiske i Åredalen om man klarar sig utan ensamheten på högfjället. Men det är ett nytt fiskekort var fjärde meter och många vatten är inte upplåtna. En fördel är att man slipper harren (öringens dumma kusin). Den tar sig inte upp till Åre. Från Undersåker och uppåt är det bara öring och röding. Fast det hugger förstås inte lika ofta som uppe i Kiruna där man nästan kan gå torrskodd över älven på harr-ryggarna. 😉

Edited by GTfour
  • Thanks 2

Precis. Lappland kör inte med FVOs som resten av landet. 

Sen håller jag med om att det är en överkåthet i just Kiruna. De fyra andra kommunerna Gällivare Arjeplog och Jokkmokk är minst lika bra som Kiruna om inte bättre och hamnar alltid i skymundan. Tror Kiruna lockar pga flygplatsen. De andra kommunerna i lappland måste man bila flera timmar igenom.

Fanns med ett bra inslag ifrån Arjeplog i första säsongen av Fiskeliv vill jag minnas. 

Skapligt svårtillgängligt!

1 hour ago, Karl T said:

Fanns med ett bra inslag ifrån Arjeplog i första säsongen av Fiskeliv vill jag minnas. 

Skapligt svårtillgängligt!

Fiske oavsett var vi fiskar.

Är det lättillgängligt är fisket därefter oxå (alla skalor av dåligt)

Det ska vara lite jävligt att komma dit man ska fiska. Bästa fisket är där det är för långt för att gå och för nära för att flyga.

Dom flesta som fiskar är i grunden ganska lata🙂

Själv föredrar jag fiske i skogslandet kontra fjället.

Finns inget bättre än en bäck/Å i skogslandet med öring och Harr 

Edited by puoltsa19
  • Like 2