Jump to content

Fiction under radarn: sett đŸ“ș och lĂ€st 📕

Karl T

Recommended Posts

Tjena,

slÀnger in en trÄd för rekommendationer av utmÀrkt film, serier och litteratur som kanske har gÄtt lite under radarn!

Droppa gÀrna en kommentar hÀr nÀr ni snubblar över nÄgot. 

Alla genrer Ă€r fair game (typ â€ŠđŸ˜±).

Börjar sjÀlv med en krim-miniserie pÄ HBO som jag tyckte var helt otroligt sevÀrd mht story, karaktÀrer, foto m m:

The Night Of

Den islÀndska kriminalserien Entrapped/FÄngade var bra. Tror jag sÄg den pÄ Netflix.
(ger samtidigt ett lite ovanligt tragiskt perspektiv pÄ island, det lockar inte att bo dÀr...)

Århundradets kanske mest tragiska men samtidigt otroligt snyggt filmade film... som kanske inte gĂ„tt under radarn men Ă€ndĂ„. PĂ„ vĂ€stfronten intet nytt - Netflix. Mer tragiskt Ă€n sĂ„ blir det inte 😅

Quentine Tarantinos - The Hateful Eight, tror det va pÄ Cmore? udda film som jag inte kunde sluta kolla pÄ...

• Like 1

För den som kÀnner för en enkel och vÀlgjord thriller i de skotska skogarna: Calibre (Netflix).

Ett typiskt upplĂ€gg för en b-film fast med en secret sauce som gör den till en ”a-film”! 

6 days Àr vÀl en rÀtt okej film, handlar om gisslandramat pÄ Irans ambassad 1980, de jag frÄgat runt om vÀnner och bekanda kÀnner inte till rullen och brukar ÀndÄ vara rÀtt up to date nÀr det kommer till filmer.. Finns pÄ netflix.

GÀllande böcker sÄ tycker jag Anders Jallai's böcker Àr trevliga. LÀttsam lÀsning men ÀndÄ med relevanta Àmnen. Lite roligt, 2012 berÀttade han om hÄlet i Estonia och diskuterade i boken om hur det kom till. Det blev ju ett sÄnt jÀkla liv efter dokumentÀren om detta (2021?!) 

Mycket av hans böcker Àr konspirationsteorier men dem Àr seriösa och skÀmtsamma pÄ samma gÄng. I ljudböckerna lÀser ju dessutom Reine Brynolfsson upp, bara de Àr ett + :D 

• Like 1