Jump to content

Fiction under radarn: sett 📺 och läst 📕

Karl T

Recommended Posts

Tjena,

slänger in en tråd för rekommendationer av utmärkt film, serier och litteratur som kanske har gått lite under radarn!

Droppa gärna en kommentar här när ni snubblar över något. 

Alla genrer är fair game (typ …😱).

Börjar själv med en krim-miniserie på HBO som jag tyckte var helt otroligt sevärd mht story, karaktärer, foto m m:

The Night Of

Den isländska kriminalserien Entrapped/Fångade var bra. Tror jag såg den på Netflix.
(ger samtidigt ett lite ovanligt tragiskt perspektiv på island, det lockar inte att bo där...)

Århundradets kanske mest tragiska men samtidigt otroligt snyggt filmade film... som kanske inte gått under radarn men ändå. På västfronten intet nytt - Netflix. Mer tragiskt än så blir det inte 😅

Quentine Tarantinos - The Hateful Eight, tror det va på Cmore? udda film som jag inte kunde sluta kolla på...

• Like 1

För den som känner för en enkel och välgjord thriller i de skotska skogarna: Calibre (Netflix).

Ett typiskt upplägg för en b-film fast med en secret sauce som gör den till en ”a-film”! 

6 days är väl en rätt okej film, handlar om gisslandramat på Irans ambassad 1980, de jag frågat runt om vänner och bekanda känner inte till rullen och brukar ändå vara rätt up to date när det kommer till filmer.. Finns på netflix.

Gällande böcker så tycker jag Anders Jallai's böcker är trevliga. Lättsam läsning men ändå med relevanta ämnen. Lite roligt, 2012 berättade han om hålet i Estonia och diskuterade i boken om hur det kom till. Det blev ju ett sånt jäkla liv efter dokumentären om detta (2021?!) 

Mycket av hans böcker är konspirationsteorier men dem är seriösa och skämtsamma på samma gång. I ljudböckerna läser ju dessutom Reine Brynolfsson upp, bara de är ett + :D 

• Like 1