Jump to content

Nextcast

E12

Recommended Posts

Tjo!

Nu har även jag blivit nyfikna på dessa svindyra klumpar , men vette fasen vad man ska välja, ska tydligen vara riktiga långkastare,, jag fiskar lax och Hö i Norrlandsälvarna med någon tur till Stjørdal mellan åt.

Har kikat på Salarfinder 40& 45 till mitt NT8 14,9 #10/11 och en Zone till mitt korta. (12,6#9) 
om någon råkar ha ngt av mina spön vore det kul o höra hur ni tycker de passar ihop:)

1. NT8 14,9 #10/11 helt nytt blir premiär i år.

2. Gamla Salar 12,6#9 kör med vikt runt 38-40 gram på alla linor till detta. 

Har förstått att SF45 kräver lite mer space än SF40, och jag är ingen sjunklinefiskare, min rygg fixar inte att gräva upp tunga linor från botten före nytt kast. Så helst flyt flyt/interm body , även på den som heter Zone.  Och vilka spetsar ni föredrar.

Enormt tacksam för hjälp, skickar en Tubfluga ( egenbunden)  till den som hjälper mig såpass att ett köp ligger nära.:)

Har frågat flera butiker här och i Norge, fick olika svar om vikter och linor:) Men här inne sitter ju eliten, har vänt mig till er sedan 2006, och alltid fått bra hjälp.

Mvh/Salar12,6_9

Edited by E12
  • Like 1

Jag fiskar bara med nextcast zone på alla mina spön tillsammans med guideline 4d spetsar

Till nt8an hade jag tagit 550 grains zone tillsammans med 15 fot 9 grams spetsarna

och till det kortare spöet kört på 450-500 grains klumpen med samma spetsar!

Edited by PiteåDanne
  • Thanks 1

Har du fiskat med SF40 och 45 innan? De har en väldigt "klen" front som fungerar bäst med #8 10' Rio spetsar eller liknande längd/vikt. Inget jag hade valt till juni i Norrland iaf, förutom vissa ställen givetvis. Men absolut senare på säsongen. Jag är dock bara ett fan av dessa linor när man kastar under optimala förutsättningar, inte för praktiskt fiske. Hade gått på en klass 10/11 till ditt NT8.

Zone är en fin sak ihop med Guidelines 4D spetsar i 9g 15', 7g 12' eller 12g 18' beroende på vilken längd du vill ha på klumpen där och då. Trycker över stora och tunga flugor mycket bättre än SF-linorna och är mer lättkastade. Kör du med 18' spetsarna så får du en lång lina med lång och fin överrullning, men mer kraftfull än SF. 

En fördel med nextcast linor är att de bara har förlängt linan längst bak när klasserna går upp. Så om linan är lite tung så kan du bara kapa linan där bak. Har kastat 600gr Zone på mitt Zephrus. Danne vet nog bättre om NT8 vill ha lättare linor än Zephrus.

Utan att veta hur din rygg är (har själv skavanker) så låter det som en teknikfråga. En kort sjunklina ska idag inte vara mer svårkastad än en flyt. Använd korta sjunklinor så behöver du inte rulla upp dom på samma sätt. Håll upp spöt högt när du drar in lina. Avsluta svingen innan linan gräver ner sig och dör i slutet. 

Och varför inte fiska ett längre #9/10 för att underlätta för ryggen?

• Like 1
  • Thanks 1

Fasen stort tack för bra förklaringar , har aldrig testat någon av dessa linor, har mest kört G-line sedan PT klumparna kom, nu på slutet har jag gått över mer till Multi-tip linor pga praktiska skäl, Rio Scandi body och Loops SDS . Kör med Flyt och F/Interm bodys, Juli/Aug ifjol körde jag mest med enhands 9,6 #7 och fick en fin Lax på 92cm och en öring på ca 3kg, grymt kul, även ngr tappade , var en helt galen dag:) 

Långspö hoppas jag slippa köra så mycket med, blir det för jobbigt så får jag byta med sonen som har den i 12,9 .
Jag ska nog börja med en Zone ändå:) Är väl inte ute efter att dänga superlångt, hellre en lättkastad lina som rullar över fint. Har op 6st diskbråck och har en nervskada i ryggen, så det jobbiga är själva vridet vid ankringen ,första vändan brukar gå bra, men allteftersom så blir det tillslut bara armarna som åker med, då jag inte kan vrida överkroppen  så jag har fått utveckla min egna teknik, och efter några vändor till så har bena gett upp pga nervskadan så då vågar jag inte stå i vattnet då de kan vika sig,,ser väl inte ut som Drugge precis men jag får ju ut flugan dit jag vill iaf.:) Och man får köra sin egna takt om man är själv på sträckan dvs, sätter mig ju aldrig på rullning precis, skulle inte bli så populär precis 😂

Så det blir en Zone och så provar jag mig fram med lite olika spetsar jag har. Återigen, stort tack 🙏/Kent

Edited by E12
  • Like 1

2 minutes ago, E12 said:

Har op 6st diskbråck och har en nervskada i ryggen, så det jobbiga är själva vrider vid ankringen ,

Det var det här jag gissade. En lång lina vill ju kräva mer rotation av kroppen i kastningen. En kort lina - mindre rotation. Att dessutom välja en kortare lina som fungerar bättre med t.ex. double spey lär ju vara smart. Det är ju ett kast som kräver väldigt lite rotation. Såna kast fungerar väldigt fint med Zone. 

Det som ska sägas är att Zone med 15' spetsar fortfarande är en relativt lång sjunklina. 600grain Zone och 15' spets ger en 41' lång lina och det är ju en relativt lång sjunklina. En 12' spets ger 38' vilket är lite mer sansad längd.

• Thanks 1

29 minutes ago, E12 said:

Ok, så kanske bäst att börja med en 12 Fots spets och känna mig fram?

På sjunklinorna, ja. Om du har en flytande eller kanske intermediate bakdel så kan du utgå från en 15' spets. 

Vill inte tala för någon annan, men Fiskeshopen i Mörrum har inga problem med att man returnerar linor man har provkastat men inte gillar. Så möjligheten finns ju att faktiskt prova lite innan du bestämmer dig. Men hör med dom först, dom kan ha ändrat sig på den punkten.

Är väl denna jag funderade på, helt i flyt.

Resten är väl hela klumpar i olika sjunkgrader skulle jag tro.

181ED0D1-F39F-40E4-9C7F-1B0A004B430B.png

Om du ska ha flytbodyn till ditt #10/11 så hade jag utgått från 600 grain. Men någon annan kanske har mer info. Tycke och smak spelar ju mycket in. Men en flytlina får gärna vara lite tyngre än motsvarande sjunk. 

• Like 1
  • Thanks 1

1 hour ago, SBG said:

Om du ska ha flytbodyn till ditt #10/11 så hade jag utgått från 600 grain. Men någon annan kanske har mer info. Tycke och smak spelar ju mycket in. Men en flytlina får gärna vara lite tyngre än motsvarande sjunk. 

Håller med här, nu fiskar jag aldrig flyt på en 15 fotare utan då är jag nere på 13 fot eller kortare.

Men jag har även med gott resultat använt T14 spetsar i 10, 12 och 15 fot med sjunkande Zone bodys och med en T spets på 12 fot kommer du ner väldigt djupt kombinerat med en sjunkande body.

Nextcast zone sjunk 4/6 är en favorit

• Thanks 1

42 minutes ago, PiteåDanne said:

Håller med här, nu fiskar jag aldrig flyt på en 15 fotare utan då är jag nere på 13 fot eller kortare.

Men jag har även med gott resultat använt T14 spetsar i 10, 12 och 15 fot med sjunkande Zone bodys och med en T spets på 12 fot kommer du ner väldigt djupt kombinerat med en sjunkande body.

Nextcast zone sjunk 4/6 är en favorit

Lite offtopic: Jag har inte testat alla Zone, har du några favoriter förutom S4/6 Danne? Testat S5/7? S2/4 är ju en riktigt fin fiskelina. 

• Like 1

7 minutes ago, SBG said:

Lite offtopic: Jag har inte testat alla Zone, har du några favoriter förutom S4/6 Danne? Testat S5/7? S2/4 är ju en riktigt fin fiskelina. 

Ja 2/4an är också fin om det kommer bra med regn lite längre in på säsongen!

Har testat 5/7 men gillade 4/6 bättre för marginell skillnad i sjunkgrad. Ska jag fiska djupare än så så blir det ändå en 750 eller 850 lina 

Sen är H/1 linan ett riktigt guldkorn 😬

3 minutes ago, PiteåDanne said:

Har testat 5/7 men gillade 4/6 bättre för marginell skillnad i sjunkgrad. Ska jag fiska djupare än så så blir det ändå en 750 eller 850 lina 

Den? Ja kanske bättre att ha en body som kommer under ytan på 14,9:an Så kan man som ni sa köra ren flyt på 12,6:an. Men 600grain på båda?

3D591615-3BF6-481B-A4CB-2E70C671B95C.png

23 minutes ago, E12 said:

Den? Ja kanske bättre att ha en body som kommer under ytan på 14,9:an Så kan man som ni sa köra ren flyt på 12,6:an. Men 600grain på båda?

3D591615-3BF6-481B-A4CB-2E70C671B95C.png

Nu har jag inte kastat med nt8an men med en zephrus 14.6a som är underklassad och mer som en 10a så satt 550 grain klockrent.

Jag tror du kan gå på antingen eller beroende på hur du gillar att spöet laddar 600 om du vill ha ett långsammare kast och en 550 om du är lite snabbare.

tror nog du vågar skaffa en 2/4 också iaf på 15 fotarn den är inte tung att lyfta med ett sådant spö.

med en 4/6 måste man pumpa lite mer för att få upp linan.

ska du fiska i en hård ytström räcker inte en H/1 långt heller den kommer bara svepas med och inte alls kommer ner särskilt mycket

Edited by PiteåDanne

26 minutes ago, PiteåDanne said:

Kast eller fiskemässigt? En sån H/I/3 eller gamla H/I/S1 är ju fiskmagneter.. 😁

• Like 1

4 minutes ago, SBG said:

Kast eller fiskemässigt? En sån H/I/3 eller gamla H/I/S1 är ju fiskmagneter.. 😁

Både och! :D

men alla zone kastar kalas fint!

Men just H/1 är en bra fiskmagnet med sjunk 1/3 spetsen lite senare på säsongen!

H/1 är förövrigt det ytligaste jag fiskar med de stora spöna

sen blir det flytklump på kortare spön

Edited by PiteåDanne

On 1/24/2023 at 1:36 PM, PiteåDanne said:

Hej igen, pratade lite med en Norrman som hade sålt sina NC linor, och han resonerade lite såhär. Ni som kan dessa linor bättre än mig kanske  känner igen  er i detta? Har för mig att ngn av er var inne på det,

Så här skrev han iaf.

Hei Kent, jeg bruker zone på 13'4 og 13'7" og trodde det hadde funke på 15'. Når jeg prøvd de side om side med WF45 liner, var det helt klart mye bedre med lengere liner. Anbefaler zone på kortere stenger men ikke til 14' pluss. 

Vad är "bättre"? Om du står på ett grusöra i Norge och ska kasta så långt som möjligt med en medel/mindre fluga, klart att det då är bättre med en lina som är 14m. Åtminstone om ditt mål är att kasta så långt som möjligt.

En Nextcast zone med 15' spets hamnar på 41 fot, vilket är 12,5m. Bara att jämföra med andra producenter som Rio eller Guideline så ser man att det är normal längd i den klassen. Känner man för en längre lina så slappar man på en 18' spets istället så är man uppe på 44 fot, 13,4m. 

SF45 är allt annat än en lina jag hade velat ha i Norrland iaf, om jag behövde välja mellan de två. SF40 har jag fiskat både i flyt och kraftig sjunk i Emån och i Norrland. Aldrig mer! Vissa ställen är det fint med längre linor i Norrland, givetvis. Norrland är stort, man kan fiska på 10 kubik eller 2000 kubik. 

• Like 1
  • Thanks 1

Som jag förstår det är detta samma lina på länken nedan som den "vanliga" zone, men "hel"? Jag är lite gammeldags och gillar hela linor vid mitt tvåhandslaxfiske. Har den lika bra kastegegenskaper? Jag läser här och hör av andra att Zone är grym med Guidelines 4d-spetsar därav funderingen....

https://nextcastproducts.eu/products/nextcast-zone-3d?variant=43286849618164

Helt rätt matte. Dom har inte släppt längder osv på dom nya. Folk har inte varit nöjda med Nextcast spetsar, så förhoppningsvis så har dom mer kopierat Guideline i fronten på de nya 3D linorna. Finns inte på marknaden än, så ingen som kan uttala sig om dom.

Längd på de gamla 3D som bara fanns i helflyt: https://www.nextcastproducts.com/products/zone-xxx

2 hours ago Matte sa:

Som jag förstår det är detta samma lina på länken nedan som den "vanliga" zone, men "hel"? Jag är lite gammeldags och gillar hela linor vid mitt tvåhandslaxfiske. Har den lika bra kastegegenskaper? Jag läser här och hör av andra att Zone är grym med Guidelines 4d-spetsar därav funderingen....

https://nextcastproducts.eu/products/nextcast-zone-3d?variant=43286849618164

Den där linan tror jag är ny för detta år och det är garanterat en kanonlina som allt annat från nextcast. Personligen är jag väldigt förtjust i SF40 single.