Jump to content

Nymfer i stilla vatten

Karl T

Recommended Posts

Tjena, 

Var gillar ni för nymfer till stilla vatten, och vad är ”logiken” när fisken tar dem? 

Flicksländan är ju given då den simmar omkring. 

… men andra nymfer kravlar ju längs med botten, och är nog stilla under bråte 90% av tiden? Jag har själv undersökt dem!

År det typ fiskyngel man imiterar egentligen? Eller ett slags instinkt man triggar, då fisken ju tar omkringsvävande nymfer i strömmande?

Har för mig att vi har diskuterat det här tidigare men tror inte att vi kom fram till något / hittar inte tråden. 

Nåväl, söker trevliga mönster att binda upp. 

• Like 1

Vad jag lärde rätt tidigt i livet!..var.

Att fiska in en Nymph med sk. hand tvist!..händer ju ingenting med Nymphen där ute..Hand Tvistandet skall ju göra att!.Nymphen kommer in ryckvis....NÄÄÄ!..på med ett kast på säg 15m-20m...så händer NADA.:mellow:..

Kan bara tänka mig att när en fiskar med en Fj-mygga..som skall kläckas!..att då den sakta då dras in ..typ att vinden för den..

I strömmande vatten..så tycker jag att den uppåt gående rörelsen är viktigast..att Nymphen lyft upp mot ytan..

Som när dom tävlings fiskar med förtyngda sådana. Tjeck-Polsk ..vad allt nu heter...Uppströms kast..med lyft uppåt!

Edited by Ismo

Ta bara en Klinkhammer!..det är en kläckande fluga!..

Har aldrig lr. behövt en sådan...aldrig ens använt en sådan.

Att behöva torka av en sådan fluga..sen trycka upp den i Andröv!..bara för att återställa dess flytförmåga!

NEJ TACK!

Kan ju lr. MÅSTE berätta vad jag upplevde på 80-tapet i stadssjön Luossajärvi..det var bara den tiden "Rotenonen " fanns.

Stod i fören på båten..Farsan rodde...kastade med fluga!..stirrade ned mot vattnet!..så ser jag plötsligt!..hur nått kommer uppstigande mot ytan!..en Natteslände Puppa!..

Följer den med blicken!.när den väl bryter ytan!..inom 2 tiondelar av en sek...så var den färdig kläckt.:blink:

Sen flög den sin väg.."satan!..vad fort det gick..hannt jag tänka!"..

Så kläckande Nattsländor då..hade vart rätt meningslösa...

Inte förrän Honorna..börjar lägga sina ägg!..kan tänkas..likt en Eu-12:a..små beiga Nattsländor..kanske max 15mm långa.

Likt i en  Mettä Rakkurijärvi/Norra!..Sjö

Kunde ligga drivis med äggläggande Nattsländor(meningslöst att fiska)..då jag menar med drivis!..då menar jag många!

Vid vindstilla väder..en fick INGENTING!! INGENTING.

Men när det väl började blåsa!..ja då dög en spinnare..märkligt.

17 år gammal då.

20190920_085109.jpg

Edited by Ismo
  • Like 2

Jag har testat en del torrt och det känns onekligen lite avigt att inte ha kontakt med flugan, som man fö knappt ser, och göra mothugg baserat på vad man ser och inte vad man känner.

I USA talar man om contact fly-fishing, och kanske här också. 

Av samma anledning har jag inte fastnat för metet (efter sutare) men ska ge det en chans till. 

Onekligen en bekvämlighet att inte kasta kasta kasta …

19 minutes ago Karl T sa:

Jag har testat en del torrt och det känns onekligen lite avigt att inte ha kontakt med flugan, som man fö knappt ser, och göra mothugg baserat på vad man ser och inte vad man känner.

I USA talar man om contact fly-fishing, och kanske här också. 

Av samma anledning har jag inte fastnat för metet (efter sutare) men ska ge det en chans till. 

Onekligen en bekvämlighet att inte kasta kasta kasta …

Jag brukar inte behöva se flogan som oftast!!..en känner med flug-line-handen vad som händer..

MEN!!..då skall spötoppen ligga strax under ytan...inte peka mot nån sorts sk. Gud i röva i en  himmlel som inte finns!

En skall ha koll på linan..till 80%..minsta lilla avikelse..så agerar en..

Kan ju säga om denna Mettärakkuri!..bäcken mynnar ut i Kalixälven..

Tror nog den var bland Sveriges BÄSTA!!...Harrsjöar den tiden..VILKA Harrar..i vikt snitt!

SEN!! VILKA Sikar den sjö gav..dock inte till mig..

Kompisen som lärde mig sjön fr ungf. -75..fick ungf. den tiden en Sik på 3.2kg!!..

Sen tror jag det var..-78..-79  .den Harren jag håller i bild ovan..fick jag veckan för jag skulle upp med KJF(Kiruna Jakt & Fiske)..som ungdomsledare...men minns resan strax innan..var tvungen att packa prylar..så ringer han..

Kom å titta !..säger han..cyklade dit fort som fan!..

i badkaret låg en Sik på 67cm..tror jag den var...4.6kg!!!!:blink:

Vi var å vägde den på den tiden Konsum å ICA..bara för att vara säkra.

Han vann inte Guldrullen det året minns jag!..då hade dom bakat in 3st olika arter..inom samma klass!

Det var nån Röding fr. nått kännt klassikt Röding vatten då..TRIST.

Skall försöka få honom hitta bilden på Siken..om han svarar.

Sen att en den tiden INTE!!..skulle dricka vattnet fr. det systemet ärju en annan femma..redan då!

LKAB

Edited by Ismo

Tänker på med detta att!..dom flesta vill se!..när en fiskar..

Gör då detta att!..en som är blind inte kan fiska?

Edited by Ismo

Det är ju större chans att kroka fisken om man ser tafsen, men ofta känner man hugget. 

Jag säger som du @Ismo, handtwist funkar inget vidare. Korta ryck med paus mellan funkar bäst, men då gäller det att hålla koll på tafsen. Eller att utveckla ett sjätte sinne...

• Like 2

… och i termer av vilka nymfer man vill imitera, om man nu vill imitera, med hemtag i sjö när det inte kläcker?

Är det bara flicksländan givet att de andra krälar på botten om jag har förstått det rätt? 

Tar gärna tips på vad folk gillar för nymfmönster i stilla vatten och varför :)

22 minutes ago, Karl T said:

… och i termer av vilka nymfer man vill imitera, om man nu vill imitera, med hemtag i sjö när det inte kläcker?

Är det bara flicksländan givet att de andra krälar på botten om jag har förstått det rätt? 

Tar gärna tips på vad folk gillar för nymfmönster i stilla vatten och varför :)

Jag tror som du, att vi triggar igång nåt hos fisken. Haröra med guldskalle är en av de säkraste sjönymferna. Liknar väl mest en nattsländepuppa, men går också som husmask, flickslända, danicanymf mm.

• Thanks 1

1 hour ago Bigsalmon sa:

Det är ju större chans att kroka fisken om man ser tafsen, men ofta känner man hugget. 

Jag säger som du @Ismo, handtwist funkar inget vidare. Korta ryck med paus mellan funkar bäst, men då gäller det att hålla koll på tafsen. Eller att utveckla ett sjätte sinne...

Klart en vill se!

.det som händer!..Hur ofta gör en i Laxfiske t ex?..om en Rifflar..lr.kör Torrt..tror det är det enda säkra för Lax!..att SE.

Jag vill ju se!..men gav upp den sen långt tebaks!..Ville få! Fisk.

Fick ont i ögonen..

En måste tänka!..vad en fiskar med..& HUR?..

Att bara köpa div. Flugor på nätet!..hjälper en ju inte.

Som en Jägare köper dyr amunution..blir en rakt av bättre Jägare per/automatik då?

Edited by Ismo

Finns väl en hel del simmande insekter, speciellt när de är på g att kläckas. Brukar köra mycket nymf i sjö. Fungerar finemang iallafall. Största felet jag gjorde förut var att fiska förtyngda nymfer för ofta. När det är kallt är det rätt väg att skrap botten men annars har det varit klart bättre att fiska oförtyngda strax under ytan. Ingen handtvist för mim del men ganska långsam hemtagning ändå. Huggen de brukar kännas. Kan slita till hårdare än vid streamerfiske konstigt nog.

4 hours ago, Lill-Niklas said:

Finns väl en hel del simmande insekter, speciellt när de är på g att kläckas. Brukar köra mycket nymf i sjö. Fungerar finemang iallafall. Största felet jag gjorde förut var att fiska förtyngda nymfer för ofta. När det är kallt är det rätt väg att skrap botten men annars har det varit klart bättre att fiska oförtyngda strax under ytan. Ingen handtvist för mim del men ganska långsam hemtagning ändå. Huggen de brukar kännas. Kan slita till hårdare än vid streamerfiske konstigt nog.

Vilka insekter simmar under ytan i stilla vatten utöver flicksländenymfen?

2 minutes ago, Ismo said:

Ett männskligt Fyllo!:mellow:

Skulle uppskatta om du taggade ner en aning.

Du läser en halv fråga, därför att du inte gillar att läsa, men du älskar att skriva och avreagera dig på frågor och personer du nog har fått lite om bakfoten 😜

• Like 1

41 minutes ago, Karl T said:

Vilka insekter simmar under ytan i stilla vatten utöver flicksländenymfen?

Jag fiskar mycket nattsländepuppor. De stiger ju upp från botten för kläckas men både simsländor och dammsländor är ganska aktiva. Den sistnämnda finns ju i många vatten. Annars är fjädermygg nog de allra vanligaste, iallafall i södra Sverige. 

40 minutes ago Karl T sa:

Skulle uppskatta om du taggade ner en aning.

Du läser en halv fråga, därför att du inte gillar att läsa, men du älskar att skriva och avreagera dig på frågor och personer du nog har fått lite om bakfoten 😜

Kommer aldrig att tagga ner!..Det är min humor..JO!..den dagen jag dött!..slipper du/ni mig..

On 2/4/2023 at 11:24 AM, Karl T said:

Tjena, 

Var gillar ni för nymfer till stilla vatten, och vad är ”logiken” när fisken tar dem? 

Flicksländan är ju given då den simmar omkring. 

… men andra nymfer kravlar ju längs med botten, och är nog stilla under bråte 90% av tiden? Jag har själv undersökt dem!

År det typ fiskyngel man imiterar egentligen? Eller ett slags instinkt man triggar, då fisken ju tar omkringsvävande nymfer i strömmande?

Har för mig att vi har diskuterat det här tidigare men tror inte att vi kom fram till något / hittar inte tråden. 

Nåväl, söker trevliga mönster att binda upp. 

Är på väg in i nymffisket förlovade värld.

Då med långt ganska klent spö klass 3,4 och i strömmande vatten, kollat lite youtube på fransmän och spanjorer för att få ett hum om det hela. Tror inte det ska vara några större problem att få till det, har ju tjuvtränat lite förra sommaren, men nu blir det mer seriöst🙂

I sjö däremot det lilla jag fiskat med nymf och då efter röding till 90%

Spötoppen strax ovan vattenytan riktad mot flugan (gör inget om topp öglan tar i ytan)

Linan ska vara sträckt hela tiden, huggen känner du i handen, fick ganska stora rödingar som man precis kände att dom tog.

Linan tar du hem med ungefär halv meters drag, paus låter nymfen sjunka, nytt drag och låta nymfen sjunka och så upprepar du hela tiden, tills det är dags för nytt kast.

Fisken tar ofta när du påbörjar nytt drag i linan.

Flugvalet var enkelt, haröra med guldskalle och PT nymf.

Tänk dig gången på nymfen att den stiger med 45 graders lutning och sjunker rätt ner.

Om det här är bästa tekniken vet jag ej, men på röding funkar det🙂

• Like 1

7 hours ago, Lill-Niklas said:

Jag fiskar mycket nattsländepuppor. De stiger ju upp från botten för kläckas men både simsländor och dammsländor är ganska aktiva. Den sistnämnda finns ju i många vatten. Annars är fjädermygg nog de allra vanligaste, iallafall i södra Sverige. 

Simsländan, bas på bilder utan att veta storleken, täcker man kanske in med en flicksländeimitation, och kanske även Hökensås-Montana och WB med i lämpliga färger. 

Fjädermygg ska jag vara redo med på senhösten i år. Varit vid ett antal sjöar vi den tiden utan en tillstymmelse till hugg – i efterhand har jag fått veta att fjädermygg var det enda gångbara mer eller mindre. 

Edited by Karl T