Jump to content

Nymfer i stilla vatten

Karl T

Recommended Posts

Finns dumt nog två mönster som heter haröra (tror jag?) men utgår ifrån att det är den enkla varianten med guldskalle och några varv hardubbing som avses här. 

Fjädermyggsfisket kan vara magiskt under våren, bågar som går och head-n-tailar i frivattnet eller vikar med mycket växtlighet.

Nere i Göteborgstrakten brukar det köra igån redan i mars och hålla på bra fram till maj då vassländan brukar ta över någon vecka innan vulgatan kommer igång.

Fjädermyggen är kul att fiska med infettad tafs så flugan hänger 15-30cm under ytan, när fisken går och betar och vakar om och om igen är det oftast fjädermygg dem betar på, placera kastet en bit fram där du tror nästa vak kommer och håll koll efter rörelser i tafs/fluglina. Går självklart att fiska med indikator men upplever att fisken kan skrämmas ibland om den plaskar för nära :) 

2 hours ago, leijonflies said:

Fjädermyggsfisket kan vara magiskt under våren, bågar som går och head-n-tailar i frivattnet eller vikar med mycket växtlighet.

Nere i Göteborgstrakten brukar det köra igån redan i mars och hålla på bra fram till maj då vassländan brukar ta över någon vecka innan vulgatan kommer igång.

Fjädermyggen är kul att fiska med infettad tafs så flugan hänger 15-30cm under ytan, när fisken går och betar och vakar om och om igen är det oftast fjädermygg dem betar på, placera kastet en bit fram där du tror nästa vak kommer och håll koll efter rörelser i tafs/fluglina. Går självklart att fiska med indikator men upplever att fisken kan skrämmas ibland om den plaskar för nära :) 

håller med om det. började fiska med fjädermygg förra året i form av buzzers och liknande. Det är riktigt efektiv och roligt fiske och som du säger när fisken head tailar i ytan och äter det som är någon dec under. riktigt roligt. har man inte kört det innan borde man testa, som sagt jag provade förra våren och kommer köra det iår igen. 😃

3 hours ago, Karl T said:

Finns dumt nog två mönster som heter haröra (tror jag?) men utgår ifrån att det är den enkla varianten med guldskalle och några varv hardubbing som avses här. 

Precis. Guldskalle. Haröre dubbing och en Guld/Koppar ribb. 

• Like 1

Jag vill veta hur NI!!..tänker..jag är gammal å har låst med det jag lärt mig...ENKELT!..vad gör ni annorlunda?..jämte mig. Vill veta.

Så funkar det i livet!.Nya Generationer kommer fram..anammar det gammla..å förhoppningsvis gör dom bättre.

Så har det alltid funkat..

Folk harju fått Fisk före mig..lr..& er i framtiden ?

Såvida inte en galen Putin..Kim Jung Un..lr nån annan DÅRE!..förstör allt.

39 minutes ago, Ismo said:

Jag vill veta hur NI!!..tänker..jag är gammal å har låst med det jag lärt mig...ENKELT!..vad gör ni annorlunda?..jämte mig. Vill veta.

Så funkar det i livet!.Nya Generationer kommer fram..anammar det gammla..å förhoppningsvis gör dom bättre.

Tack för den breda frågan.

Gäller det specifikt nymferi i stilla vatten så finns det en del goda tankar i den här tråden.

• Haha 2

2 hours ago, Ismo said:

Finns ju en del tankar i föregående poster men en tanke jag har är att vilja testa nya idéer, inspireras av andra. Aldrig låsa fast sig. Visst har man metoder och tekniker som sina favoriter att luta sig mot. Men aldrig vara feg för att prova nytt. Tex man kommer till ett vatten man aldrig varit vid eller om det är anmält trott fiske. Kollar med dom lokala gamla stofilerna som trampat stigarna runt vattnet X antal gånger om råd och tips. Sen kanske då ta med sig dom tipsen hem även till sina hemma vatten. 

Amen 🙏 eller vad säger man ? 😂