Hoppa till innehåll

Grundens fiskekläder och vadare


Jonas

Recommended Posts

Klämde och kände på en fiskejacka i Gore-tex från Grundens på båtmässan igår. Grundens ställer inte ut på mässan men deras säljare Jörgen Weiss kom förbi min monter och vi växla några ord. Jag har sneglat lite på deras grejer sista året men har inte haft möjlighet att titta närmre på produkterna. Jörgen hade på sig en ruggigt fin jacka som jag passade på att prova. Det var ett mjukt fint yttertyg på jackan och sömmar och tejpningar andades absolut toppkvalitet. Muddlösningen kändes helt rätt och jackan hade ett snitt som medgav full rörlighet. Ett flexande parti på ryggen gjorde att jackan satt ovanligt skönt. Blev väldigt sugen på både jackan och deras övriga sortiment så ska kika lite mer på deras grejer längre fram.

Jörgen berättade även att man inför våren kommer lansera ett sortiment med GoreTex vadare och att det kommer rulla ut flera produkter riktade direkt mot flugfiskare under kommande år.
 

Grundens är ju ett gammalt inarbetat västsvenskt varumärke inom yrkesfiske som idag är jättestort på sportfiske i framförallt USA. Ser man till kvalitén man hade på jackan jag testa så skulle jag säga att det här märket har potential att bli en riktigt vass spelare i toppsegmentet.

bifogar en bild på jackan jag kände på.

läs mer på https://eu.grundens.com/

4A0E712A-01D0-44C1-B566-D2A570A4026D.jpeg

D94DBB35-54AC-4BB4-90CF-5DE90CF34702.jpeg

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag läste om de nya vadarna i Amerikanska Fly fisherman magazine(finns även bild). Intressant med ytterligare en Gore-tex-vadare på marknaden. Den har fått namnet -Boundary Waders och är uppbyggda i fyra lager upp till midjan och resterande del i tre lager. 
priset i USA ska ligga på 699 $ och zip-versionen på 899$. Där kommer den att släppas i mars 2023.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Behövs en ny aktör eller iaf ny design, tycker att Simms produkter sett rätt trista ut senaste åren. 

G4 tre nyanser av grått och jag känner mig färgblind när jag provar G3 (brungrön …?). 

Hoppas att Grundens kommer med lite fina färger för den som bryr sig om det.

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

16 minutes ago Karl T sa:

Hur kunde de lägga den på G3-jackan?🤨🧐

Ja, det är nog lite amerikanskt, Simms har ju som sagt gjort lika med sin kollektion. Speciellt på de plagen som är riktade mot sportfiske. Sen kan jag personligen tycka att det är en fördel att ha en reflexlogga på jackan. Designen på jackan jag prova tyckte jag va superfin. Tyckte inte loggorna störde alls faktiskt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

17 minutes ago, Jonas said:

Ja, det är nog lite amerikanskt, Simms har ju som sagt gjort lika med sin kollektion. Speciellt på de plagen som är riktade mot sportfiske. Sen kan jag personligen tycka att det är en fördel att ha en reflexlogga på jackan. Designen på jackan jag prova tyckte jag va superfin. Tyckte inte loggorna störde alls faktiskt.

Hade främst Simms i åtanke. Loggorna på jackan du provade störde inte nämnvärt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Jag har testat vadarna med zip och vadarkängorna under ett par havsöringsturer i Skåne. Mitt första intryck är att vadarna var väldigt lätta för att vara 4 och 3- lagers med zip. Rymlig passform i det paret jag har i storlek medium. Jag är 1.82 cm. Ett riktigt stort plus är neoprenesockarna som är klart varmare än andra jag haft. De är belagda med någon slags titanium beläggning som ska bidra till en varmare komfort. Jag fryser ganska lätt om fötterna annars, vilket jag inte gjort under havsöringsfisket denna säsong. Ett annat plus är de breda hängslena, samt den D-ring för håven som hängslena är utrustad med. Jag kan återkomma med en mer utförlig rapport när jag fått lägga lite mer fiskepass bakom mig. Men än så länge känns de bra. Det finns några reels på mitt instagramkonto om någon vill titta närmare på vadarna https://www.instagram.com/paul_svensson/reels/

 

  • Like 3
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har kört med ett par Grundens bibs och en jacka sen premiären. Helt fantastiskt sköna och genomtänkta plagg. Bibsen har ett slitstarkt yttertyg och följsamt snitt. Två benfickor med rätt placering och en tångficka innanför ena fickan som är helt suverän. Två värmefickor högst upp och D ring för exempelvis Talon och I-pilot Link fjärrkontrollerna till båten. Hängslesystemet sitter absolut perfekt. Jag är extremt nöjd med de här bibsen och de kommer garanterat vara ett av mina absoluta favoriter den här säsongen. Kan verkligen rekommendera det här plagget. https://eu.grundens.com/shop/mens/mens-bibs/buoy-x-gore-tex-bib/

Jackan har även den ett snyggt och genomtänkt snitt som i kombination med ett mjukare tyg än bibsen och ett strechparti i ryggen gör jackan extremt följsam och skön att ha på sig. Stort plus för de åtsittande neoprenmuddarna som gör jackan betydligt trevligare att använda om det exempelvis skulle regna en dag. Det är ingen höjdare att flugfiska med en jacka som inte går att försluta i mudden. Det här är en extremt genomtänkt jacka för båtfiske och fickorna sitter perfekt placerade utan att bli stängda av flytvästen. https://eu.grundens.com/shop/mens/mens-jackets/gambler-gore-tex-jacket/

Summerar man kombinationen jacka och bibs är det en absolut fullträff. Grundens visar att man har koll på hur ett genomtänkt fiskeställe ska se ut och det här är utan tvekan det bästa båtstället jag använt. 

Det bör även nämnas att båda plaggen är gjorda med bästa Gore-tex membranen för ändamålet. Andningsfunktionen i plaggen är suverän.

 

FBC09FED-C104-475B-BB7D-9F4614EB8BFB.jpeg

D50E38C4-E77A-4B4F-9329-9B4564A2ACEB.jpeg

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago Bilto sa:

Hur är benlängden på dom?? Försöker hitta ett par bibs, verkar vara svårt när man är lång.... Deras storleksguide uppger inte benlängd🤔🤔

Jag är 1,77, väger 87 kilo och har medium. Tycker de är perfekta i benlängd och storlek för mig.

Grabben är 1,86 och väger kanske 75. Han har också medium.

Hur lång är du?

Jag valde däremot L på jackan. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När jag köpte vadare senast så var jag enligt Guidelines storleksguide Small i benlängd, så inte dom längsta benen. Jag har samma bibs som Jonas i storlek medium. Det är inte så att jag upplever bibsen som långa utan mer åt det kortare hållet. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, Jonas said:

Jag är 1,77, väger 87 kilo och har medium. Tycker de är perfekta i benlängd och storlek för mig.

Grabben är 1,86 och väger kanske 75. Han har också medium.

Hur lång är du?

Jag valde däremot L på jackan. 

Jag är 1,98 så det brukar vara lite problem. En del tillverkare har ju "Lång" men det verkar inte finnas hos Grundens. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bor i Luleå, har varit runt provat det mesta i 2xl och större. Men benen slutar ca 1 dm ovanför fotknölarna. Dom flesta tillverkare ökar inte benlängden när det blir fler X, bara bredden. Har dock inte hittat Grundens. Mailade dom om benlängd igår fm men dom har inte svarat ännu.... 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 4/6/2023 at 8:25 AM, Bilto said:

Bor i Luleå, har varit runt provat det mesta i 2xl och större. Men benen slutar ca 1 dm ovanför fotknölarna. Dom flesta tillverkare ökar inte benlängden när det blir fler X, bara bredden. Har dock inte hittat Grundens. Mailade dom om benlängd igår fm men dom har inte svarat ännu.... 

Jag har precis köpt Westins flytoverall i XXL. De benen räcker gott och väl till mig som är 196 cm. Visst har väl Westin även bibs?

Annars har jag Sail Race Gore tex-bibs i XXL. De räcker till i benen, men blir väldigt vida/stora på bredden. Tack vare bra bälte och några till justeringsmöjligheter upplever jag dem ändå inte för vida.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago, Bigsalmon said:

Jag har precis köpt Westins flytoverall i XXL. De benen räcker gott och väl till mig som är 196 cm. Visst har väl Westin även bibs?

Annars har jag Sail Race Gore tex-bibs i XXL. De räcker till i benen, men blir väldigt vida/stora på bredden. Tack vare bra bälte och några till justeringsmöjligheter upplever jag dem ändå inte för vida.

Ska kolla dom, tackar👍👍

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...