Jump to content

Recommended Posts

Posted

Begagnad Danielsson 6nine eller en 2w.

jag har använt Rio versitip 22 plus polytip och Barrio switch lina 7/8.

Båda funkar perfekt.

Förstår jag rätt så ska du fiska i mindre åar, 15m breda, då behöver du inte kasta så långt utan leta lite kortare klumpar (begagnade) med div sjunkgrader så är räcker det mer än väl. 

• Thanks 1
Posted

Nu gör jag lite reklam för mig själv men ev ska jag sälja mitt Opal switch då jag bytt upp mig till ett Loops NXT switch men inte testat det ännu så mitt Opal får stå kvar lite tills jag hunnit fiska med Loopen.

• Like 1
Posted

Guideline kitet kommer ju med wf multi uls linan, den har integrerad running line. Det är himla skönt i små vatten där man kastar kring klumplängden. Dock aldrig prövat spöet. :)

• Like 1
Posted

Laxa skall tydligen vara efterföljaren till Kispiox. Som jag har som mitt absoluta favoritspö efter lax i västkuståarna. Ett i mitt tycke underbart spö. Samma 11 fot och#7-8 kastar vilken lina jag vill. Fiskar mycket med Skagitlinor från 16-26 g klumpvikt beroende på om jag kastar med en eller två händer. 

Posted
5 hours ago Lill-Niklas sa:

Guideline kitet kommer ju med wf multi uls linan, den har integrerad running line. Det är himla skönt i små vatten där man kastar kring klumplängden. Dock aldrig prövat spöet. :)

helt enig. switchspö och små vatten kräver integrerad klump, enligt min uppfattning. låter som ett perfekt kit för lax i små och medelstora vatten

• Like 1
Posted
3 hours ago, Chrglx said:

helt enig. switchspö och små vatten kräver integrerad klump, enligt min uppfattning. låter som ett perfekt kit för lax i små och medelstora vatten

Vad räknas som medelstor vatten? Har tängt att fiska ca 10-60m breda åar. Och är lite nybörjare så vad betyder integrerad klump och integrerad running line?

Posted

Det betyder att du inte har en "jobbig" skarv mellan klumpen och skjutlinan. När det är integrerat så kan du fiska hem klumpen igenom öglorna på spöt utan att det tar stopp och jävlas. Detta är som sagt väldigt behagligt att ha när man fiskar mindre vattendrag där fisken kan stå väldigt nära eller när fisken har en tendens att följa flugan nära inpå. 

Jag slår ett slag för OPST commando smooth vilket är en väldigt fin lina. 

• Like 3
Posted (edited)
25 minutes ago, Rob01bjo said:

Det betyder att du inte har en "jobbig" skarv mellan klumpen och skjutlinan. När det är integrerat så kan du fiska hem klumpen igenom öglorna på spöt utan att det tar stopp och jävlas. Detta är som sagt väldigt behagligt att ha när man fiskar mindre vattendrag där fisken kan stå väldigt nära eller när fisken har en tendens att följa flugan nära inpå. 

Jag slår ett slag för OPST commando smooth vilket är en väldigt fin lina. 

Tack så mycket tror jag förstår nu. Sjutlina och klumpen sitter ihop som en lina?

Edited by Mart1n B
  • 4 weeks later...