Hoppa till innehåll

Laxrulle


E12

Recommended Posts

Är någon av dessa en bra Laxrulle för ett 14-15 Fots spö, ngt ni kan rekmendera?

Vet att Danielsson är bättre, men liiite roligt med ngt annat;) Dessutom bra priser på dessa två.

Waterworks Lamson Liquid Vapor str. 4


Hardy Ultralight Disc Drag 10000

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hardyn har väl full frame(?) till skillnad från Lamson-rullen. Då väljer du solklart Hardyn. Oavsett vilken rulle utan full frame du köper så kommer du att ångra det. Lamson Remix HD är den billigaste rullen från Lamson som fungerar till lax. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

20 minutes ago SBG sa:

Hardyn har väl full frame(?) till skillnad från Lamson-rullen. Då väljer du solklart Hardyn. Oavsett vilken rulle utan full frame du köper så kommer du att ångra det. Lamson Remix HD är den billigaste rullen från Lamson som fungerar till lax. 

håller med. full frame är att föredra. har ett antal Lamson som jag använder på enhandsspö för lax samt som reservrulle för 15 fotaren. Gillar verkligen Lamson men man måste ha stenkoll på linan om man kör på tvåhandsspöet så att den inte fastnar. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 2/13/2023 at 3:48 AM, E12 said:

Är någon av dessa en bra Laxrulle för ett 14-15 Fots spö, ngt ni kan rekmendera?

Vet att Danielsson är bättre, men liiite roligt med ngt annat;) Dessutom bra priser på dessa två.

Waterworks Lamson Liquid Vapor str. 4


Hardy Ultralight Disc Drag 10000

Nu vet inte jag vilka spön du har men av min erfarenhet behöver långa 14 och 15 fots spön tunga rullar för att balansera korrekt så spöet inte blir topp tungt.

Den Hardy ultradisc 10 000 rullen väger 200 gram vad jag kan se vilket i min bok är en alldeles för lätt rulle,

Titta på en Loop Classic eller Hardy Cascapedia som väger 350 gram och uppåt, dessa rullar balanserar såna stora spön mycket bättre, eller en Danielsson Control eller H5D 11/14 som fortfarande är lite lätt i min mening men bättre i alla fall.

Skulle du hitta en Guideline vosso hd är den också bra och borde inte vara så dyr begagnad!

 

Redigerad med PiteåDanne
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago PiteåDanne sa:

Nu vet inte jag vilka spön du har men av min erfarenhet behöver långa 14 och 15 fots spön tunga rullar för att balansera korrekt så spöet inte blir topp tungt.

Den Hardy ultradisc 10 000 rullen väger 200 gram vad jag kan se vilket i min bok är en alldeles för lätt rulle,

Titta på en Loop Classic eller Hardy Cascapedia som väger 350 gram och uppåt, dessa rullar balanserar såna stora spön mycket bättre, eller en Danielsson Control eller H5D 11/14 som fortfarande är lite lätt i min mening men bättre i alla fall.

Skulle du hitta en Guideline vosso hd är den också bra och borde inte vara så dyr begagnad!

 

håller med. Den Lamson jag använder på backuppsättning är egentligen för lätt. 

loop classic 1013 vore perfekt. har kört den också men den får vila i rullskåpet.

kostar en del i inköp men om man vårdar den så håller den värdet mycket bra (om du skulle vilja sälja den)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 minutes ago, Chrglx said:

håller med. Den Lamson jag använder på backuppsättning är egentligen för lätt. 

loop classic 1013 vore perfekt. har kört den också men den får vila i rullskåpet.

kostar en del i inköp men om man vårdar den så håller den värdet mycket bra (om du skulle vilja sälja den)

Den kostar en del ja, jag äger två stycken en storlek 8/11 som jag kör på 13 och 14 fot, samt en 10/13 för 15 fot och uppåt. Fördelen är att dom är idiotsäkra och håller en livstid, skulle det hända något så är det bara skicka in den till loop för service.

Men knarren är ju inte för alla heller 😂

edit jag tror på nya Cascapedian som kom 2018 eller nått sånt kan man stänga av knarren dock!

Redigerad med PiteåDanne
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

49 minutes ago PiteåDanne sa:

Den kostar en del ja, jag äger två stycken en storlek 8/11 som jag kör på 13 och 14 fot, samt en 10/13 för 15 fot och uppåt. Fördelen är att dom är idiotsäkra och håller en livstid, skulle det hända något så är det bara skicka in den till loop för service.

Men knarren är ju inte för alla heller 😂

edit jag tror på nya Cascapedian som kom 2018 eller nått sånt kan man stänga av knarren dock!

ja, gillar verkligen Classic (har tre). Har fiskekompis som tagit chinook på > 40lb med en Classic 1013. då ekar knarren på en mils avstånd.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 minutes ago, Chrglx said:

ja, gillar verkligen Classic (har tre). Har fiskekompis som tagit chinook på > 40lb med en Classic 1013. då ekar knarren på en mils avstånd.

Visst går det att koppla bort knarren på första generationen? De har väl samma bromssystem som t.ex. de största L5W eller H5D (eller motsvarande modeller från den tiden)?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

28 minutes ago, Bigsalmon said:

Visst går det att koppla bort knarren på första generationen? De har väl samma bromssystem som t.ex. de största L5W eller H5D (eller motsvarande modeller från den tiden)?

Jag vet faktiskt inte, det finns då ingen enkel switch på rullen som det gör på dom nya Cascapedia i alla fall. Då måste nog öppna upp rullen och undersöka :)

Bromssystemet på classic rullen ska ju vara Loops välkända power matrix drag system som dom även kör i Evotec och Opti rullarna tror jag.

Redigerad med PiteåDanne
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago, PiteåDanne said:

Jag vet faktiskt inte, det finns då ingen enkel switch på rullen som det gör på dom nya Cascapedia i alla fall. Då måste nog öppna upp rullen och undersöka :)

Min fundering gällde Looprullarna. De första tillverkades väl av Danielsson?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Classic rullarna är ju jäkligt fina, hade en Mohlin Salmon för många år sedan, enda exet av just den. Men pga sjukdom och skador så fick den gå vidare vilket jag ångrar stort idag. Hade jag haft möjligheten hade det blivit en Classic 8-10, helt klart men nu får jag lyssna på både kropp och plånbok , försöker komma ner i vikter hela tiden då kroppen inte orkar gå längre pass med tyngre utrustning. Så lite obalans får jag nog leva med, huvudsaken att jag kan få utöva det jag gillar mest:)

Redigerad med E12
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago, Bigsalmon said:

Min fundering gällde Looprullarna. De första tillverkades väl av Danielsson?

Jag vet inte om Danielsson var med och gjorde de första classic rullarna (de kom runt 2005 tror jag?) min 8/11 har serienummer 286 vilket borde vara av de första som tillverkades i alla fall och jag ser då ingen skillnad på den gentemot min nyaste rulle som har serie nummer 800 nått.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 minutes ago, E12 said:

Classic rullarna är ju jäkligt fina, hade en Mohlin Salmon för många år sedan, enda exet av just den. Men pga sjukdom och skador så fick den gå vidare vilket jag ångrar stort idag. Hade jag haft möjligheten hade det blivit en Classic 8-10, helt klart men nu får jag lyssna på både kropp och plånbok , försöker komma ner i vikter hela tiden då kroppen inte orkar gå längre pass med tyngre utrustning.

Om du har en 14 eller 15 fotare som är korrekt balanserad vågar jag påstå att det är mindre belastning på kroppen även om rullen i sig är tyngre om man jämför rulle för rulle!

Men ja plånboken spelar ju såklart också in

att gå en heldag och kompensera genom att hålla upp spö toppen för att man har en för lätt rulle är jobbigt tycker jag och hitta rätta känslan när man kastar är också besvärligt.

 

Redigerad med PiteåDanne
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago, PiteåDanne said:

Jag vet inte om Danielsson var med och gjorde de första classic rullarna (de kom runt 2005 tror jag?) min 8/11 har serienummer 286 vilket borde vara av de första som tillverkades i alla fall och jag ser då ingen skillnad på den gentemot min nyaste rulle som har serie nummer 800 nått.

Jag tror att Loop och Danielsson skilde sig 2006, så det kan vara så att Danielsson var med och tog fram de första Classicrullarna.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Remember that during the 80th our reels could also be found under the name SAGE. Up to 2005 our reels was labeled LOOP. Observe that LOOP reels after 2005 is not manufacture by us

Så står det på Danielssons hemsida, så jag tror inte Classic rullarna var någonting Danielsson var involverad i.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 minutes ago, PiteåDanne said:

Om du har en 14 eller 15 fotare som är korrekt balanserad vågar jag påstå att det är mindre belastning på kroppen även om rullen i sig är tyngre om man jämför rulle för rulle!

Men ja plånboken spelar ju såklart också in

att gå en heldag och kompensera genom att hålla upp spö toppen för att man har en för lätt rulle är jobbigt tycker jag och hitta rätta känslan när man kastar är också besvärligt.

 

Handlar ju om att man vill kunna Fiska hela sommaren, Ngn vända spelar ju ingen roll, det är klart att i slutändan spelar dessa gram roll, kan ju inte svara för andra, men med min ryggskada efter 6 diskbråcksoperationer med nervskador på köpet så spelar det roll. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 minutes ago, E12 said:

Handlar ju om att man vill kunna Fiska hela sommaren, Ngn vända spelar ju ingen roll, det är klart att i slutändan spelar dessa gram roll, kan ju inte svara för andra, men med min ryggskada efter 6 diskbråcksoperationer med nervskador på köpet så spelar det roll. 

Ja precis jag förstår, men om man endast ska tänka på hur det belastar kroppen tänker jag att en korrekt balanserad utrustning är det som är absolut mest skonsamt och lätt att gå en hel sommar med.

och en lätt rulle gör mer skada än att hjälpa i det fallet :)

Hade jag varit du så hade jag varit väldigt noga med att hitta en rulle som balanserar de spön du ska fiska med och på det sätt du håller spöet så nära perfekt som möjligt, Det har ju väldigt stor betydelse var du håller den övre handen på spöet också hur det balanserar.

Redigerad med PiteåDanne
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 minutes ago, PiteåDanne said:

Remember that during the 80th our reels could also be found under the name SAGE. Up to 2005 our reels was labeled LOOP. Observe that LOOP reels after 2005 is not manufacture by us

Så står det på Danielssons hemsida, så jag tror inte Classic rullarna var någonting Danielsson var involverad i.

Då bestämmer vi det! :) 

Har de nya Looprullarna lika bra bromssystem som de första? Ibland står det i säljesannonser att rullen har "det första och bästa bromssystemet". Jag har bara känt på en liten classicrulle och den hade samma knarr/motstånd in och ut.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja det är väl individuellt det där, alla är ju olika, kan bara säga hur det funkar för mig, men jag köper helt detta med balansering , så tänkte jag själv förr. 
Vill ju kunna gå med mitt tyngre tvåhands på våren, men det slutar oftast med att jag får byta till min 12,6a och Multi-tip. Längre in på sommaren kör jag 9,6 #7. 
 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 minutes ago, Bigsalmon said:

Då bestämmer vi det! :) 

Har de nya Looprullarna lika bra bromssystem som de första? Ibland står det i säljesannonser att rullen har "det första och bästa bromssystemet". Jag har bara känt på en liten classicrulle och den hade samma knarr/motstånd in och ut.

Om jag förstått det rätt så kom classic rullarna samtidigt som deras nya bromssystem som dom använder än idag på de flesta av sina rullar så jag tror inte att det är någon skillnad invändigt i rullarna. Det broms systemet utvecklades och kom säkert i och med Danielssons uttåg? (En ren chansning)

Jag vet att de första modellerna kunde ha några problem med att knarren slutade fungera när en fisk rusade eller när man drog ut lina men det ska vara fixat numera.

Sen har det ju kommit lite olika modeller genom åren med olika färger samt med eller utan hål (portade) på gavlarna av rullen.

Redigerad med PiteåDanne
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago, E12 said:

Ja det är väl individuellt det där, alla är ju olika, kan bara säga hur det funkar för mig, men jag köper helt detta med balansering , så tänkte jag själv förr. 
Vill ju kunna gå med mitt tyngre tvåhands på våren, men det slutar oftast med att jag får byta till min 12,6a och Multi-tip. Längre in på sommaren kör jag 9,6 #7. 
 

Ja det blir ju tråkigt det där, jag fiskar gärna med korta spön också när vattenstånd och temperatur tillåter men ett spö som lyfter sjunklinor och ger räckvidd på våren är A och O för fisket tycker jag.

Det är ju inte säkert att en tung Classic rulle är helt rätt balans för dig heller, vad jag menar är att jag skulle ha varit noga med att hitta den där sweetspoten för att underlätta så mycket som möjligt för dig i ditt fiske :)

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

om man nu skall diskutera Looprullar så fanns det en rulle som jag sålde, och ångrar som f att jag gjorde

- första generationen av Loop Evotec

sen finns ju alltid Loop Hitec. fanns en Hitec 5 ute för försäljning för några år sedan. tror att det finns ytterst få 5-or (kan bara gissa priset om den skulle komma ut)

om man gillar Loop så tror jag att Multi är ytterst prisvärd

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...