Hoppa till innehåll

Förstora vadarbyxor, kan det bli problem??


adde

Recommended Posts

Hallåja !!

Tog en chansning och köpte ett par vadare från Simms för riktigt bra pris.Storlek LK i GoreTex material. Har aldrig ägt något från Simms men tror att jag är egentligen storlek L (185 cm / 85 kg). 

Vad har ni för erfarenheter kring slitage vid grenen/lår eller allmänt kring slitage när det gäller just lite för stora vadarbyxor ??

Fattar att vadare ska inte sitta för tajt men hur är det med lösa vadare?? Borde jag lämna tillbaka dem ?? Har för mig att Simms har livstids garanti men det kanske inte gäller vanlig slitage... Kommer inte vandra eller gå överdrivet långa sträckor.

Tack på förhand!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det som jag vill minnas att jag råkat ut för några gånger (korttjock) när benen blir lite för långa är att det gärna blir som veck/näbbar som sticker ut åt sidorna vid knäna, och det kan lätt bli så att dessa veck skaver mot varandra.
Så jag skulle rekommendera att du tar på dig dem och går runt en stund för att se hur de sitter och känna efter.

Garantier gäller som regel inte för slitage, men många är snälla och accepterar det  - men det ska man nog inte räkna med!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag säger som @Henka. Jag har stora fötter och behöver därför gå upp till XXL för att neoprensockorna ska räcka till. Egentligen är jag en LL, så det blir mycket material runt benen. Mina första Vision (modellen finns inte längre) fick ett nötningshål vid fotknölarna efter bara 7-10 dagars fiske. Jag fick dem utbytta utan snack (Sportfiskegiganten) och valde då en dyrare/bättre modell, Kura. De har bättre passform trots samma storlek och jag har inte haft några problem med dem fast jag använt dem ganska flitigt i tre eller fyra säsonger. Rekommenderas.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för input. Jag har haft byxorna på mig och provgick där hemma. Upp till lårna/ grenen är dem hyfsat ok men grenen/skrevet och uppåt är en storlek för stora . Som Henka sa har det bildats veck nere vid benen... Får ångest, halva priset för vadare är riktigt kap, vill egentligen inte bli av med dem men kanske måste göra det ändå då det kan bli dyrt sen när jag måste köpa nya om några månader...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2023-02-20 at 22:59 adde sa:

Hallåja !!

Tog en chansning och köpte ett par vadare från Simms för riktigt bra pris.Storlek LK i GoreTex material. Har aldrig ägt något från Simms men tror att jag är egentligen storlek L (185 cm / 85 kg). 

Vad har ni för erfarenheter kring slitage vid grenen/lår eller allmänt kring slitage när det gäller just lite för stora vadarbyxor ??

Fattar att vadare ska inte sitta för tajt men hur är det med lösa vadare?? Borde jag lämna tillbaka dem ?? Har för mig att Simms har livstids garanti men det kanske inte gäller vanlig slitage... Kommer inte vandra eller gå överdrivet långa sträckor.

Tack på förhand!!

Jag har dina mått och trivs med LK
Köpte begagnat och hade då inget val - hade jag köpt nytt så hade jag nog siktat in mig på L men nu är jag nöjd!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...