Jump to content

8-fjordar

Kricke26

Recommended Posts

Det odlas en hel del i vissa delar av fjordarna.

Anmäl dig på mötet i Stenungsund i morgon så får du senaste infon.

https://www.havochvatten.se/om-oss-kontakt-och-karriar/evenemang/kalender/kalender/2023/extern-kalender/2023-02-01-uppfoljningsmote-kring-den-marina-miljon-i-8-fjordar.html

Det står att sista anmälningsdagen är 26:e men det tror jag man kan strunta i? Jag anmälde mig nyss och ska dit imorgon kväll :)

• Like 1

Det blir för tight för mig idag tyvärr =(... Men om du orkar Jonas, så hade det varit intressant att höra lite om läget... Hoppas ni får en trevlig kväll med mycke matnyttig info

Fridens

• 1 month later...

Min bild är att havsöringsbeståndet ökar i både antal och medelvikt. Det jag ser som den enskilt viktigaste åtgärden just nu är att vi fortsätter med skyddsjakten på säl och skarv då det ger avsedd effekt. Med stor sannolikhet är det resultatet av en fungerande marin viltförvaltning vi skördar nu.

Det som kanske oroar mig mest just nu är det kvävande bruna (vår) och gröna (sommar) slemmet som utbreder sig allt mer. 

51 minutes ago, Jonas said:

Det som kanske oroar mig mest just nu är det kvävande bruna (vår) och gröna (sommar) slemmet som utbreder sig allt mer. 

Ja fy fan, har upplevt precis samma sak. Vikar som brukar vara tomma på alger och andra temporära växter är fulla av detta slem så fort isen släppt. Antagligen försvinner det inte alls, som det brukat göra under vintern.

D där  gröna /bruna slemmet, hur mycket av d hittar man i de strömsatta sunden?

Eller är det bara i "bakvattnet", alltså i vikarna man ser d? Låter som om vattenkvaliten inte e lika bra som tillväxten på öringarna i 8 fjordar? Men att skjuta skarv och pricka ägg tror jag på, kolla bara på hur mycket kväve och fosfor en skarvkoloni levererar, vi snackar inte måsskit längre, utan såna där högar som typ en Grand Danois lägger, i helt ofatbara mängder... På var och varannan kobbe...

Det finns vid grunda strömsatta sund, på ålgräsängar, ostronbankar, lugna vikar… jag ser ingen logik. En plats kan va ren, en likvärdig kvävd. Återkommer om jag kommer på något samband.

• Like 1

Posted (edited)

Kan ju tillägga att här nere iaf, så e majoriteten av havsfåglarna man ser numera ute till havs runt kusten skarv... Totalt överrepresenterad... Med hästlängder..

Förutom på våren kanske jag skall klargöra, men på sommaren...

Edited by Kricke26

3 minutes ago Kricke26 sa:

Kan ju tillägga att här nere iaf, så e majoriteten av havsfåglarna man ser numera ute till havs runt kusten skarv... Totalt överrepresenterad... Med hästlängder..

Jag har sett en hand full skarv på en vecka. Här dominerar ejder, mås, svan, gäss och en och annan strömstare har visat sig 👌🏻

Posted (edited)

Va gött =), men jag frågar igen framåt Juni/Juli då =)... Här e d också fullt av fåglar just nu, mycke gäss, ejder och olika måsfåglar, Ett jävla liv e d överallt =), skönt o lyssna på...

Edited by Kricke26

22 minutes ago Kricke26 sa:

Va gött =), men jag frågar igen framåt Juni/Juli då =)... Här e d också fullt av fåglar just nu, mycke gäss, ejder och olika måsfåglar, Ett jävla liv e d överallt =), skönt o lyssna på...

Vi skyddsjagar på skarv i 8-fjordar sedan tre/fyra år tillbaka. Det kan absolut va betydligt fler i perioder men det är inte i närheten av hur det såg ut innan vi började skyddsjaga.

jag bedömer skyddsjakten efter skarv som det mest effektiva medlet att boosta öringen just nu. Det är absolut nödvändigt att vi fortsätter med det och effekten på fisket syns tydligt som sagt.

Posted (edited)

Jag håller med dig ang. skyddsjakt på skarv... Skarven är en grymt skicklig fiskare som har ställt till d ordentligt på senare år... Visst, havet är i obalans osv, sen länge... Men att fridlysa en såpass glupsk fågel, o sen inte hålla koll på utvecklingen va ju ett snedsteg av sällan skådat mått, men så slöa e dom, HAV, myndigheter osv... Skarven äter inte bara öring, försök fånga annan fisk, typ läppfisk eller plattfisk eller så... Inte helt lätt numera... Nätfisket gjorde sitt, sen kom skarven och satte pricken över i:et. Jag kan givetvis ha fel, och kanske pekar fingret åt fel håll, men jag har inte sett en vitling, rödspätta, ålakuse eller större sej här sen jag var knatte, någonting är galet men skarvarna blir fler och fler... Meta med kubong och se vad som händer, gjorde man det förr, tog det inte mer än typ 30sek så ryckte d i snöret, vimlade det inte av snultror så fick man rätt snart en större fisk av något slag??? Torsk skall vi ju inte ens prata om, får man nån någon gång så e d ju ett skämt jämfört med förr... Men att öringen tydligen blir större, d kan ju ändå konstatera, fast d e egentligen inte d viktiga när man pratar om kvaliten på ett havsområde, kan jag tycka... Fast d e min personliga åsikt såklart, och en del av mig ler ändå åt just den biten...

Edited by Kricke26
  • Like 1

Helt rätt. Förra året fick vi sej eller torsk noll gånger som bonusfisk när vi fiskade havsöring från min båt i 8-fjordar.

jag fiskar uteslutande grunt och det är inte ens varje dag/vecka vi ser en plattfisk.

för två år sedan såg vi en ål…

ja, det är ett monumentalt problem i fjordarna. Öringfisket är bra men allt annat fiske förutom makrill och näbbgädda är helt kass.

Det kan gå dagar/veckor mellan att jag ser större fiskstim med mindre fisk inne i fjordarna.

angående slemmet så är det sakkunniga som jobbar med den frågan. De t finns däremot inga svar än. Jag ska höra mig för och se om det är några nya tankar kring det.

• Like 2

8-fjordar är en av de marina miljöer som det läggs absolut mest forskningstimmar på just nu och det pågår flera forskningsprojekt och spenderas miljontals med projektpengar på att återställa fjordmiljön. Läs mer om 8-fjordar här: https://www.8fjordar.se

Och följ 8-fjordar på facebook för löpande info.

7 hours ago, Jonas said:

Helt rätt. Förra året fick vi sej eller torsk noll gånger som bonusfisk när vi fiskade havsöring från min båt i 8-fjordar.

jag fiskar uteslutande grunt och det är inte ens varje dag/vecka vi ser en plattfisk.

för två år sedan såg vi en ål…

ja, det är ett monumentalt problem i fjordarna. Öringfisket är bra men allt annat fiske förutom makrill och näbbgädda är helt kass.

Det kan gå dagar/veckor mellan att jag ser större fiskstim med mindre fisk inne i fjordarna.

angående slemmet så är det sakkunniga som jobbar med den frågan. De t finns däremot inga svar än. Jag ska höra mig för och se om det är några nya tankar kring det.

Angående slemmet så förefaller det som om situationen i vissa vikar på t.ex. Tjörn är värre än vid andra platser längs kusten. Måste nästan vara något sorts utsläpp som orsakar övergödning. Jordbruk, avlopp från hushåll eller liknande. Runt t.ex. Toröd holme var det i princip ofiskbart redan i April förra året, vet inte hur det ser ut i år. Det som var konstigt då var att det var fiskbart i September året innan. Så det hade blivit värre under vintern. Men det är naturligtvis inte det enda stället. 

10 hours ago Kricke26 sa:

Inga krav i området på anslutning till nybyggda kommunala reningsverk i samband med att en massa sommarstugor byggts ut till åretrunt-boenden? 

Spontant tror jag det är litet problem. Jag vill mena att vattenkvalitén är god ute på öarna och vi har exempelvis inget direkt behov av att kalka bäckarna.

Jag pratade med Robin Wolf igår, som bland annat är fjordguide, projektledare för säl och skarv projektet och som jobbar på kommunen med genomförande av diverse marina projekt i 8-fjordar.

Han mena att det bruna slemmet vi upplever just nu är temporärt. Vi har haft frånlandsvind sen premiären vilket förvärrar problemet. Slemmet växer upp i början av säsongen, vid 6-7 grader. Är det frånlandsvind blåser det ut i fjordarna. Får vi starka västvindar så kommer slemmet blåsa upp på land. förstår jag rätt så blir det betydligt renare i fjordarna när tempen ökat i maj. Förhoppningsvis får vi några dagar med hård vind i kombination och sen är det betydligt renare.

• Like 1

1 hour ago, Kricke26 said:

Ok att det kanske försvinner pga olika vindar då det alltså blåser bort?... Men vad e d för något, och varför finns det där överhuvudtaget? Det frågan känns väl nästan mer relevant...

Håller absolut med, det måste ju finnas en orsak som man förhoppningsvis kan rätta till. Men först måste man ju finna orsaken. och den är med stor sannolikhet ett resultat av mänsklig påverkan.