Jump to content

Linsmörj till HÖ-lina???

Recommended Posts

Om du faktiskt vill att en flytlina ska flyta och en sjunklina ska sjunka så bör du inte använda samma smörjmedel. Rengöra är en annan sak.

Vad är det för lina du ska smörja?

Edited by SBG

8 hours ago, SBG said:

Om du faktiskt vill att en flytlina ska flyta och en sjunklina ska sjunka så bör du inte använda samma smörjmedel. Rengöra är en annan sak.

Vad är det för lina du ska smörja?

Frågan mer allmänt ställd, all input intressant. Rengöring kan ju ske med ngn "produkt" lr med diskmedel

8 minutes ago Henka sa:

Varför ska man rengöra linor?

Många av mina linor är runt 15-20 år, och jag har aldrig tvättat en enda 

Har jag på riktigt missat nåt?🤔🤪

Du har missat att TVÄTTA dom!

25 minutes ago, Henka said:

Varför ska man rengöra linor?

Många av mina linor är runt 15-20 år, och jag har aldrig tvättat en enda 

Har jag på riktigt missat nåt?🤔🤪

Näe förmodligen har du sparat en massa pengar på onödigt kletande!

Jag har bara tvättat mina linor. Aldrig smörjt dom, och när det blir tvätt (en gång per år) så är det ljummet vatten och såpa som används. Tycker det fungerat bra. 

1 hour ago, Barkarby said:

Frågan mer allmänt ställd, all input intressant. Rengöring kan ju ske med ngn "produkt" lr med diskmedel

Du frågade ju efter smörj. Rengöring gör du med vatten och lite mild såpa. Inte med t.ex. yes, det kan tydligen påverka plasten. 

Ok, tror detta ämne är uttömt och belyst. Tack alla gubbs för bra input. Såpa is the stuff för rengöring och sen får man se om man kan hitta Tiemco som många tycker är det bästa. 

Lasse som hade ElGeCo i Gbg (frid över hans minne) sålde tusentals linor av både lågpris- och högprismodell. Han förespråkade Armor All, ett rengöringsmedel för bilens inredning. På den tiden fanns den bara som spray och han sprayade på, lät ligga och sedan torkade han av linan. Jag testade också och resultatet blir mycket bra, det både rengör och smörjer.

När jag googlade hittade jag de här. Kanske inte så dumt att ha liggande hemma eller i bilen.
https://www2.bilia.se/biltillbehor/bilvard/biltvatt/armor-all-vinyl-wipes--p-vx_s653/

• Thanks 1

rengör bara.

Tiemco till sjunk. Cobraspit från flugor.se till flyt.

Särkilt linor fiskade i saltvatten kan blir rejält skitiga och behöva rengöras efter ett pass, så det varierar hur länge linarna håller sig hala.

14 minutes ago, Ismo said:

Ska en smörja!!  .ba få att komma 3m längre?

Nja, det handlar väl om att våra 1000-kronorslinor ska hålla mer än en säsong...

Jag sköljer mina linor efter varje tur. Det är ju så salt här så allt måste sköljas efter varje tur oavsett.

Det bästa jag vet är Orvis Super slick men den har tydligen slutat säljas. Synd. För den är enkel att använda och ger omedelbara resultat på några sekunder. Två tre spray på direkt rullen och linan blir som ny. Tur att jag har lite gammalt kvar…👌🏻

20 minutes ago Bigsalmon sa:

Nja, det handlar väl om att våra 1000-kronorslinor ska hålla mer än en säsong...

OK!...men!! fiskar i rätt rena vatten...så den biten glömmer jag.

Nog för att torkservetter till bilen är billigare än RIOs, men det finns ju färdiga servetter för fluglinor specifikt. Känns lite tryggare att använda såna. Köper man fel bil-wipes så är det säkert starkare saker än diskmedel i där.

Har en burk Loon Line Speed hemma som jag inte ens har öppnat. Ska nog smyga in hos Henka och smörja upp hans linor, på rent djävulstyg. Frågan är hur länge sånt där smörja sitter i. Tänker ju inte smörja linan efter varje användning.

• Haha 1

2 hours ago, Bigsalmon said:

Yes, men inte bara det. Fiskar man mycket i saltvatten utan att rengöra linan kan man få rätt kraftigt slitage på spöringarna.

Inte kul.

31 minutes ago hö&gös sa:

Yes, men inte bara det. Fiskar man mycket i saltvatten utan att rengöra linan kan man få rätt kraftigt slitage på spöringarna.

Inte kul.

Tänkte inte på det! Men du kastar likt en röv! Gör det nån skillnad?

9 minutes ago hö&gös sa:

@Ismo Inte bara jag tydligen. 😘

ismo.jpg

DET!  ..kastet kan INGEN ..GÖRA OM..JAG LOVAR! INGEN ..Ettt special kast..försök!!! Bild bevis kräves.