Hoppa till innehåll

Douglas Sky G S 9' #6 vs G Loomis NRX+ 9' #6 - Vilken är bästa 9' #6:an?


Jonas

Recommended Posts

Då var det dags för ytterligare en av mina jämförelser där jag gör mitt bästa för att vaska fram det 9 fots klass 6 spöt som jag tycker är bäst just nu. Den här gången tänkte jag jämföra förra årets favorit, G Loomis NRX+ 9' #6, med mitt senaste nytillskott - Douglas Sky G S6904 9' #6. Det här är mitt första spö från Douglas och det varumärket har legat och bubblat lite i periferin under några år nu.

Efter att Douglas lyckats kamma hem vinnartiteln i Yellowstones tester av både klass 5 och klass 6 spön så är det självklart att det amerikanska spömärket nu behöver ses över och jämföras mot min nuvarande favorit. Vi får se vilket spö som leder min egen liga efter att jag är klar med jämförelsen?

G Loomis NRX+ 9' #6 har varit mitt favoritspö till havsöringsfisket sedan ett och ett halvt år tillbaka. Under den tiden har jag jämfört spöt mot bland andra Hardys Ultralite X i samma klass som även det är ett fantastiskt spö men som inte når riktigt ända fram. Kortfattat kan man säga att NRX+ har en djup, kraftfull men ändå delikat aktion som ger den bredd och kraft som kännetecknar ett marknadsledande spö. Man kastar väldigt snyggt med NRX+ spöt som alltid levererar en perfekt linbåge, även när man trycker till lite extra. Ultralite X spöt är försvinnande likt i aktionen men om man djuplodar klingorna så märker man att Ultralitespöt har en marginellt softare övre toppsektion och det är också den lilla skillnaden som gör att man ibland får ett lätt efterslag när man trycker till vid ett längre kast.

Men som sagt, Hardy Ultralite X får toppbetyg som tvåa och hade det inte varit för NRX+ spöt hade jag sagt att det va bästa spöt jag haft. Marginalerna är som sagt försvinnande små på toppen.

Nu ska vi tittat närmare på Douglas Sky G Saltwater&Streamer 9' #6 med butt och Fast action. Det finns även en 9' #6 Freshwater utan butt i medium/fast men det här är alltså den snabbare och saltvattensbeständiga versionen.

Jag börjar med att gå ut och ta några bilder på båda spön och vibbar lite i trädgården. Återkommer i eftermiddag.

_56V3664.jpg

_56V3667.jpg

_56V3668.jpg

_56V3670.jpg

_56V3686.jpg

_56V3692.jpg

  • Like 2
  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det regnar ute så jag började med en invägning. Slänger även med ett spö till, Loop 7X 9' #6, som varit en tidigare favorit som jag inte fiskat med på ett tag. Min känsla är att spöt eventuellt kan matcha de här båda så det får åka med i vs testen:)

G Loomis NRX+ 9' #6      94 gram

Douglas Sky G S 9' #6    95 gram

Loop 7X 9' #6                  92 gram

Kan även nämna att Douglas är en solklar vinnare vad gäller paketering. Man får en ovanligt exklusiv känsla när man packar upp spöt ur deras fina spöfodral. Den biten har dock inget med hur bra spöt faktiskt är men det är ändå kul att se någon hittar på något nytt även vad gäller en så simpel grej som spöfodralet.

Jag ska nu trotsa regnet och vibba lite side by side med spöna en stund. Kasta lite långt och lite kort, lite precision osv. Testlina på samtliga spön blir en favoritflytlina med allroundklump - NAM A-Type WF6F. När jag övergår till fotografering kommer jag fota alla kombos som de fiskas. Dvs de rullar och linor ni ser på bilderna kommer inte vara det jag jämfört med. Alla spön har samma rulle och lina vid jämförelsetillfället.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det här var en upplevelse. Redan när jag vibba på spöna så kände man att Loopspöt var något styvare än Loomisen men aktionen var ändå rätt lika utan linan på spöt. När man jämförde spöna kastmässigt var det däremot stor skillnad. Jag tycker inte att Loop 7X, som har några år på nacken nu, är på samma nivå som NRX+. Det har kraften men saknar djupet i Loomisspöt och jag kommer inte kommentera det spöt mer i den här tråden.

Jämför man NRX+ med Douglas Sky G utan lina är skillnaden tydlig redan när man vibbar på spöna. Det är ett bättre djup i Douglasspöt. Douglasspöt upplevs också lättast i handen trots att det var tyngst av spöna vid uppvägningen. Anledningen är garanterat att Douglasspöt har lättast topp och spöt får då en bättre balans i handen. Lägger man spöna side by side och låter toppen vila mot marken blir det tydligt att Douglas Sky G har en mjukare och djupare klinga. I kastsituation är Douglas däremot ett spö som lätt matchar NRX+ och det var även det spöt som jag kastade bäst med oavsett distans eller kastuppgift.

Sett ur min synvinkel så är Douglas Sky G S 9' #6 just nu förmodligen marknadens bästa klass 6 spö - jag har i alla fall inte lyckats hitta någon 9' #6 som känts bättre och då letar jag aktivt efter spön i just den klassen och längden. Det här spöt driver utvecklingen framåt och det ska bli intressant att se hur våra andra stora varumärken väljer att bygga sina kommande spön för att lyckas möta de här spöna. Douglas själva nämner materialet Graphene som en viktig del i framgången. Vi får se vad framtiden erbjuder för nya material eller om det blir det här materialet som tar över i toppsegmentet under några år framöver.

Nu ska det bli intressant att börja jämföra Douglas Sky G mot G Loomis NRX+ i fiskesituation om någon vecka när havsöringspremiären startar. Jag återkommer med mer info när jag kastat in mig på grejerna under april.

Ni kan läsa mer om Douglas Sky G S 9' #6 här: https://nfd.nu/product/douglas-sky-g-s6904-saltwater/

Här hittar ni information om NRX+ 9´#6: https://fishline.se/gloomis-nrx-enhands-flugspo-6-9/

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Jonas changed the title to Douglas Sky G S 9' #6 vs G Loomis NRX+ 9' #6 - Vilken är bästa 9' #6:an?
3 hours ago, Jonas said:

Det här var en upplevelse. Redan när jag vibba på spöna så kände man att Loopspöt var något styvare än Loomisen men aktionen var ändå rätt lika utan linan på spöt. När man jämförde spöna kastmässigt var det däremot stor skillnad. Jag tycker inte att Loop 7X, som har några år på nacken nu, är på samma nivå som NRX+. Det har kraften men saknar djupet i Loomisspöt och jag kommer inte kommentera det spöt mer i den här tråden.

Jämför man NRX+ med Douglas Sky G utan lina är skillnaden tydlig redan när man vibbar på spöna. Det är ett bättre djup i Douglasspöt. Douglasspöt upplevs också lättast i handen trots att det var tyngst av spöna vid uppvägningen. Anledningen är garanterat att Douglasspöt har lättast topp och spöt får då en bättre balans i handen. Lägger man spöna side by side och låter toppen vila mot marken blir det tydligt att Douglas Sky G har en mjukare och djupare klinga. I kastsituation är Douglas däremot ett spö som lätt matchar NRX+ och det var även det spöt som jag kastade bäst med oavsett distans eller kastuppgift.

Sett ur min synvinkel så är Douglas Sky G S 9' #6 just nu marknadens bästa klass 6 spö - jag har i alla fall inte lyckats hitta någon bättre 9' #6 och då letar jag aktivt och löpande efter spön i just den klassen och längden. Det här spöt driver utvecklingen framåt och det ska bli intressant att se hur våra andra stora varumärken väljer att bygga sina kommande spön för att lyckas möta de här spöna. Douglas själva nämner materialet Graphene som en viktig del i framgången. Vi får se vad framtiden erbjuder för nya material eller om det blir det här materialet som tar över i toppsegmentet under några år framöver.

Det ska bli väldigt kul att testa Douglas Sky G i fiskesituation om någon vecka när havsöringspremiären startar. Jag återkommer med mer info när jag kastat in mig på grejerna under april.

Ni kan läsa mer om Douglas Sky G S 9' #6 här: https://nfd.nu/product/douglas-sky-g-s6904-saltwater/

Här hittar ni information om NRX+ 9´#6: https://fishline.se/gloomis-nrx-enhands-flugspo-6-9/

Bra recension 👍

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håller med om att sky G är ett av marknadens bästa spö men hur tycker du kastdistansen är jämfört med nrx+? Enligt Yellowstone är det lättare att kasta längre med nrx+. 

Tycker inte heller att Sky g är någon kastkanon.

 

Jag har fiskat i snart 2 säsonger med mitt Douglas #6 varav jag tycker att den inte gillar framtunga linor som guideline coastal men bra med linor som vision meri. Jag har använt testat SA volantis i klass 6 som kan kännas lite tyngre men känns bra.

 

Annars så älskar jag verkligen spöet där man kan dänga en hel dag utan o bli trött.

 

Vision har deras Xo graphene som du får prova med!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det här var första intrycket. Jag kommer ha med båda spöna när jag fiskar i vår så jag får återkomma med en mer utvecklad tanke om exempelvis kastlängden mellan spöna, tuffare väder osv längre fram. Som det såg ut idag och med just den linan jag provade med så var Douglas Sky G det spöt som jag tyckte levererade bäst.

@bakakiba har du samma spö? Det med but? Det finns ju en softare 6:a utan but med. Testa en A Jensen Vector WF6I. Det är en väldigt harmonisk och trevlig lina.

Jag kände på både Merisoula Grapene #6 samt XO Graphene #5 förra året. Två superfina spön men tyvärr har jag inte haft något av dem så kan inte uttala mig om hur de står sig mot mina andra spön.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej!

Japp! Spöet med But och kallas även för #6 Salt. Drillat många bågar och havsöring med det och har en riktig fin spöböj vid drillning av fisk och fin känsla.

Har viljat testa Visions för att se hur deras graphene är och om deras "snabbare" spö är så mycket snabbare och lättkastat.

Återigen så tycker jag inte att spöet inte riktigt är någon kastkanon men superskönt spö och fiska med. Lätt och lättkastat men vinden är inte snäll emot spöet, tycker jag. Samtidigt har jag bara flugfiskat i snart 3 år så kanske jag som är kass på och kasta :).

 

1 hour ago, Jonas said:

Det här var första intrycket. Jag kommer ha med båda spöna när jag fiskar i vår så jag får återkomma med en mer utvecklad tanke om exempelvis kastlängden mellan spöna, tuffare väder osv längre fram. Som det såg ut idag och med just den linan jag provade med så var Douglas Sky G det spöt som jag tyckte levererade bäst.

@bakakiba har du samma spö? Det med but? Det finns ju en softare 6:a utan but med. Testa en A Jensen Vector WF6I. Det är en väldigt harmonisk och trevlig lina.

Jag kände på både Merisoula Grapene #6 samt XO Graphene #5 förra året. Två superfina spön men tyvärr har jag inte haft något av dem så kan inte uttala mig om hur de står sig mot mina andra spön.

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

42 minutes ago, Karl T said:

Visst man vill inte ha ett mjukis-spö till det mesta, annars har jag inte förstått vad man menar med spön som klarar vind, streamers, m m. 

Menas egentligen spön som klarar LINOR som klarar vind, streamers, m m?

(Är inte heller någon expert, men jag tror att det finns viss övertro till spöns teknologiska landvinningar.)

Är det inte att man vill att det ska stå 5 eller 6 ovanför handtaget men flugorna och linorna man vill kasta hade passat bättre med ett spö som det står 7 eller 8 ovanför handtaget?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

13 hours ago, Fisk said:

Är det inte att man vill att det ska stå 5 eller 6 ovanför handtaget men flugorna och linorna man vill kasta hade passat bättre med ett spö som det står 7 eller 8 ovanför handtaget?

Precis så är det! 🤠 ... långsam 8 => jättesnabb 5a ... men det är ju roligare och kanske mer givande att behålla lite av mystiken kring det hela 

Redigerad med Henko
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När jag börjar testa spöna mot varandra in action på havsöringspremiären nästa lördag så kommer jag börja med att jämföra spöna som de är kittade på bilderna. Det vill säga:

Douglas Sky G S 9'#6 + Taylor Series-1 4-6 WT + Monic Intermediate WF6I - Totalvikt 276 gram

G Loomis NRX+ 9' #6 + Lamson Waterworks SL Force 2 + A Jensen Vector Intermediate WF6I - Totalvikt 212 gram

Loomisspöt har som sagt varit en favorit sen 1,5 år tillbaka och den kombon är matchad och klar. Douglasspöt börjar vi så här med och sen får vi se hur jag har kittat ihop det spöt när jag känner mig redo för en slutkommentar i den här spöjämförelsen. Som ni ser så är det redan nu en viktskillnad mellan kombinationerna som är avsevärd. Det blir intressant att se hur det påverkar och om jag väljer att bibehålla Douglaskombon som den ser ut idag. 

  • Like 2
  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Det är dags för en slutkommentar i den här tråden. Jag har verkligen försökt djuploda de här två spöna och hitta ett favoritspö av de två. Det går inte. Det är två för olika spön. G Loomis NRX+ spöt är lite snabbare med en lite råare power som jag älskar och Douglas Sky G har ett djup i klingan och en delikat feeling som laddar upp spöt busenkelt. Det här två spöna kompletterar varandra men jag tycker inte de konkurerar. Jag har kört båda spöna i alla typer av väder och det funkar bra med vilket som. Jag har dragit flera 60+ öringar på båda spöna och fiskat med både tunga och lätta flugor. Jag brukar alltid komma fram till att något är bättre än det andra men den här gången väljer jag att säga att båda spöna är toppklass. 

Spöna är mina favoriter till havsöringsfisket just nu och tillsvidare är de mina referensspön i 9’ #6 som jag kommer jämföra eventuella kommande nyheter i toppsegmentet mot.

Jag har testat båda spöna med ett helt gäng linor och för närvarande är det Lajnelinan https://lajnes-flugfiske.weebly.com/min-egendesignade-lina.html som är mitt förstaval oavsett spö. Linan är harmonisk, har ett grymt bra skjut och den trasslar mindre och håller bättre än de andra linorna jag testat tillsammans med spöna.

Nu ser jag fram emot nästa säsong. Förhoppningsvis så dyker det upp några nya spännande spön och linor under hösten så man får lite nytt att jämföra med och skriva om inför 2024.

_Z3B3017.jpg

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag hade både NRX+ och Douglas Sky G (som jag fortfarande har kvar) i #5 och jag kom fram till samma sak; de är så pass olika spön att de snarare kompletterar varandra än ersätter varandra.

NRX+ var för för mig ett hårt och kraftfullt spö för lätt streamerfiske, vind, sjöfiske, tunga nymfer osv medan Douglas var allround med fokus på torrflugefiske.

Jag behöll Douglas Sky G och köpte sen ett Scott Centric som jag tycker gör allt NRX+ gjorde men med mer känsla och är tillräckligt känsligt för torrflugefiske också, dvs mer allround. Men som sagt, det är #5 där kravbilden är lite annan än havsfiske.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är inte lätt det där med spön. Bäst och bäst. Dels finns det olika spön som beter sej olika i handen sen adderar du lina till det och det vet vi ju alla hur många olika linor som finns med rätt klassade linor, en halv klass tyngre, en klass tyngre, kort tung klump längre "klassisk tapering. 

Så att kora ett spö till det bästa är jag skeptisk till sen kan man ha sina åsikter så klart. Jag har till skillnad från ismo testat en del spö och det är dyra amerikanska till billiga svenska och jämför jag tex elevation med ett trout ll så är inte skillnade speciellt stor och definitivt så är inte sage värda de 10000 kr extra. 

Kombon lina spö är långt viktigare än vilket spö man har. De två spön som är på tapeten här är jäkligt fina, inget snack om det men bäst o bäst........

Redigerad med Ola Mörrum
  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

@Ola Mörrum jag har ett intresse för att följa spömarknaden, oavsett märke, och jag gillar framförallt att försöka vaska fram de spöna som jag tycker för utvecklingen framåt. Spöna i den här testen är två sådana spön och jag tycker absolut att de faller in väl i kategorin ”Bäst just nu” när jag ser till de spöna jag själv kommit i kontakt med fram till nu.

Att kombinera spöna med en lina som lyfter fram det bästa i spöna är en del i den processen och jag skriver alltid ut vilken lina jag tyckte matchade spöt bäst i mina tester.

Sen är smaken olika. De som brukar läsa vad jag skriver vet att jag gillar harmoniska linor. Linor som exempelvis SA Volantis och GL Coastal, som jag vet att många andra gillar, faller inte in i den kategorin linor då de har för markanta klumpar för min smak.

Billigare spön är idag betydligt bättre än de var för tjugo år sedan och det är inga problem för mig att hitta ett spö för runt 2500kr som jag kan gå och fiska med utan att jag går och funderar över att spöt inte håller måttet.
Med det sagt så är det en markant skillnad om man jämför ett billigare spö med spöna i den här testen. Jag håller med om att spöna i just det här fallet är mycket dyra men om man tittar på spön i prisklasserna 12000, 8000 och 4000, så skulle jag säga att en person som har lite fingertoppskänsla känner skillnaden mellan spöna. Ofta direkt man tar i spöt innan ens rulle och lina är adderad. Vill man ha det bästa så har det alltid kostat.
Det är marknaden som sätter priset här och så länge vi är beredda att betala för små nyansskillnader till det bättre så kommer spöna som sticker ut prestandamässigt, på ett eller annat vis, alltid att locka en viss kategori fiskare att betala lite mer för att få just den lilla skillnaden till det bättre. 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago, Jonas said:

@Ola Mörrum jag har ett intresse för att följa spömarknaden, oavsett märke, och jag gillar framförallt att försöka vaska fram de spöna som jag tycker för utvecklingen framåt. Spöna i den här testen är två sådana spön och jag tycker absolut att de faller in väl i kategorin ”Bäst just nu” när jag ser till de spöna jag själv kommit i kontakt med fram till nu.

Att kombinera spöna med en lina som lyfter fram det bästa i spöna är en del i den processen och jag skriver alltid ut vilken lina jag tyckte matchade spöt bäst i mina tester.

Sen är smaken olika. De som brukar läsa vad jag skriver vet att jag gillar harmoniska linor. Linor som exempelvis SA Volantis och GL Coastal, som jag vet att många andra gillar, faller inte in i den kategorin linor då de har för markanta klumpar för min smak.

Billigare spön är idag betydligt bättre än de var för tjugo år sedan och det är inga problem för mig att hitta ett spö för runt 2500kr som jag kan gå och fiska med utan att jag går och funderar över att spöt inte håller måttet.
Med det sagt så är det en markant skillnad om man jämför ett billigare spö med spöna i den här testen. Jag håller med om att spöna i just det här fallet är mycket dyra men om man tittar på spön i prisklasserna 12000, 8000 och 4000, så skulle jag säga att en person som har lite fingertoppskänsla känner skillnaden mellan spöna. Ofta direkt man tar i spöt innan ens rulle och lina är adderad. Vill man ha det bästa så har det alltid kostat.
Det är marknaden som sätter priset här och så länge vi är beredda att betala för små nyansskillnader till det bättre så kommer spöna som sticker ut prestandamässigt, på ett eller annat vis, alltid att locka en viss kategori fiskare att betala lite mer för att få just den lilla skillnaden till det bättre. 

Jo, jag har väl också samma intresse men det jag kan göra med ett spö för 12-13000 kan jag göra med ett spö för 3000. Sen håller jag med om att det är ofta att dyrare spö har mer känsla pga de är lätta i toppen, snabb återhämtning pga det. De har ofta lagt ner mer tid på utseende och ger ett sobert intryck vilket vi ofta kopplar samman med just de dyrare spön. Jag dras själv till topp lätta spön med djupare aktionskurva och det kopplas ofta samman med dyrare spömärke. De billigare tenderar vara tuffare i den nedre delen och kännas hårda. 

USA styr mycket av hur det ska vara på marknaden och jag tycker dom gör fina spön men tycker samtidigt vision, guideline mfl gör fina spön för en billigare peng. Det handlar mycket om personlig smak.

Är själv en som gillar en klassisk tapering utan krussiduller och en rättklassad lina, inte underklassade som många linor är idag.  Fiskar ihop med en spötillverkare av känt märke och dom har tagit fram en lina jag gillar meden jämntjock klump 2,5 m front tapering men framför allt rättklassad enligt aftm. Berömde dom för att tagit fram denna lina  men samtidigt frågade jag hur man tänker då de inte (enligt min smak) passar ihop med deras spön ( spöna är underklassade. 

Det är marknaden som styr, och usa fick jag till svar. 

Lite märkligt men som sagt så finns det en uppsjö av linor man kan prova ut till sitt spö och till sist hittar man nog en. 

 

Ola

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
On 10/20/2023 at 3:19 PM, Jonas said:

Det är dags för en slutkommentar i den här tråden. Jag har verkligen försökt djuploda de här två spöna och hitta ett favoritspö av de två. Det går inte. Det är två för olika spön. G Loomis NRX+ spöt är lite snabbare med en lite råare power som jag älskar och Douglas Sky G har ett djup i klingan och en delikat feeling som laddar upp spöt busenkelt. Det här två spöna kompletterar varandra men jag tycker inte de konkurerar. Jag har kört båda spöna i alla typer av väder och det funkar bra med vilket som. Jag har dragit flera 60+ öringar på båda spöna och fiskat med både tunga och lätta flugor. Jag brukar alltid komma fram till att något är bättre än det andra men den här gången väljer jag att säga att båda spöna är toppklass. 

Spöna är mina favoriter till havsöringsfisket just nu och tillsvidare är de mina referensspön i 9’ #6 som jag kommer jämföra eventuella kommande nyheter i toppsegmentet mot.

Jag har testat båda spöna med ett helt gäng linor och för närvarande är det Lajnelinan https://lajnes-flugfiske.weebly.com/min-egendesignade-lina.html som är mitt förstaval oavsett spö. Linan är harmonisk, har ett grymt bra skjut och den trasslar mindre och håller bättre än de andra linorna jag testat tillsammans med spöna.

Nu ser jag fram emot nästa säsong. Förhoppningsvis så dyker det upp några nya spännande spön och linor under hösten så man får lite nytt att jämföra med och skriva om inför 2024.

_Z3B3017.jpg

Bra  och intressanta åsikter Jonas. Är i färd med att köpa ett nytt klass 5 spö och tittar på Asquith och nrx+ LP. Är det något du känt på?

Är väl egentligen inne på något långsammare spö men ett snabbt spö idag är ju inte likamed en pinne. Man får ju leta med öppet sinne.

Gott nytt år på dej. 

 

Ola 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 10/22/2023 at 9:28 PM, Sahlberg said:

Jag hade både NRX+ och Douglas Sky G (som jag fortfarande har kvar) i #5 och jag kom fram till samma sak; de är så pass olika spön att de snarare kompletterar varandra än ersätter varandra.

NRX+ var för för mig ett hårt och kraftfullt spö för lätt streamerfiske, vind, sjöfiske, tunga nymfer osv medan Douglas var allround med fokus på torrflugefiske.

Jag behöll Douglas Sky G och köpte sen ett Scott Centric som jag tycker gör allt NRX+ gjorde men med mer känsla och är tillräckligt känsligt för torrflugefiske också, dvs mer allround. Men som sagt, det är #5 där kravbilden är lite annan än havsfiske.

Hej Sahlberg!

Kul du provade just de spöna. Ska köpa en femma och kikar bla på dessa två. Det var inte nrx+LP utan nrx + du testade?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

26 minutes ago Ola Mörrum sa:

Bra  och intressanta åsikter Jonas. Är i färd med att köpa ett nytt klass 5 spö och tittar på Asquith och nrx+ LP. Är det något du känt på?

Är väl egentligen inne på något långsammare spö men ett snabbt spö idag är ju inte likamed en pinne. Man får ju leta med öppet sinne.

Gott nytt år på dej. 

 

Ola 

Kul att du uppskattar det jag skriver Ola.

Jag har haft Asquith 9’ #5 i några år nu. Det är ett absolut toppspö som förtjänar att lyftas fram. Fixar en tråd i veckan.

God fortsättning på det nya året🤗

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

20 minutes ago, Ola Mörrum said:

Hej Sahlberg!

Kul du provade just de spöna. Ska köpa en femma och kikar bla på dessa två. Det var inte nrx+LP utan nrx + du testade?

Det var NRX+ (inte LP). 

Med facit i hand så hade LP varit ett bättre köp för mig men jag gillade tanken på ett hårt/rappt spö som komplement till Douglas Sky G. Tyvärr föll det inte väl ut. 

I #5 gillar jag fortfarande Sky G väldigt mycket och även Centric. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, Sahlberg said:

Det var NRX+ (inte LP). 

Med facit i hand så hade LP varit ett bättre köp för mig men jag gillade tanken på ett hårt/rappt spö som komplement till Douglas Sky G. Tyvärr föll det inte väl ut. 

I #5 gillar jag fortfarande Sky G väldigt mycket och även Centric. 

Kanon, tack för dina tankar 

God fortsättning på det nya året 😀👍

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, Jonas said:

Kul att du uppskattar det jag skriver Ola.

Jag har haft Asquith 9’ #5 i några år nu. Det är ett absolut toppspö som förtjänar att lyftas fram. Fixar en tråd i veckan.

God fortsättning på det nya året🤗

Kul att hörs Jonas. 😀👍

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago, Ola Mörrum said:

Bra  och intressanta åsikter Jonas. Är i färd med att köpa ett nytt klass 5 spö och tittar på Asquith och nrx+ LP. Är det något du känt på?

Är väl egentligen inne på något långsammare spö men ett snabbt spö idag är ju inte likamed en pinne. Man får ju leta med öppet sinne.

Gott nytt år på dej. 

 

Ola 

Det här är femma som kanske kan vara intressant: 


https://www.sexyloops.com/index.php/webshop/item/562/ht-pro-9-5wt

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















  • Inlägg

    • Lustigt. Jag kör något snarlikt sedan några år då jag har gått väldigt mycket i barfotaskor de senaste 5 åren och inte fixar något annat än helt platta/horisontella sulor - varvid de flesta vadarskor går fetbort (de är dessutom imho som regel alldeles för trånga i tåboxen) då de 'slopar' framåt som nästan alla skor. Jag löste det dock på ett annat sätt - bär ett par gamla Imago midjevadare som är kraftiga, och samtidigt väldigt sköba och har en väldigt välbyggd socka, men dessvärre numer läcker ganska betänkligt. Under dessa bär jag ett par tunna billiga Vision-vadare (jag köpte två par och har för mig att jag betalade 1500:-/par för tre år sedan). Två lager neopren om foten. Sen bär jag en Simms neoprensocka innerst om det är kallt på riktigt. Skulle jag mot förmodan behöva en hårdare sula drar jag helt sonika över ett par reef walkers från Vans (alltså ett par vanliga skate-vans fast helt i gummi gjorda för surfare). Jag använder numer alltså inte vadarskor alls när när jag fiskar mitt hemmarev - och satan vilken skillnad det gör hur mycket man kan känna botten med fötterna (en klar uppsida om man fiskar i mörker...). Lite oortodoxt kan tyckas men efter 12 år med stenhård yoga blir kroppen och balanssinnet lite lustigt - och jag har dessutom ullallergi så jag kan inte bära något annat än bomull innerst, så såväl ullsockor som ylleunderställ. Så - det blir barfota i vadarna (eller då en neoprensocka). Så, jag tror ni är något på spåren. Ett annat ställe att leta efter intressanta neoprenskor är såklart surfbutiker - Ett par 5 eller 7 mm booties från O'Neill borde funka ypperligt om man vill ha en mjuk sula. Vill minnas att jag använde 5mm när jag fortfarande surfade i Sverige. -- Hade dock inte valt detta sätt att handskas med vadare om jag fiskade uppe i Hårkan...
    • Juuu, det skall bli en tung försäsong. Vattenmängder är av helvete. Bäst att forspaddla tills juli. Men, om man vill få tunga öringar, så måste man använda tunga uv-limlarvor. 3,5-4-mm kula och bly på skaften. 
    • Söker en rulle för laxfisket, ska passa till 15-16 fotare. Helst danielsson.
    • Jag kan bara hålla med. Jag skaffade ett par neopren skor för flytringsfisket med stora dykar fenor (vadarskorna passar inte) och köpte ett par från Ursuit för många år sedan, de fungerar kanon! Även i kallt vatten precis efter islossningen så håller jag fötterna varma och fryser inte.  De är så pass sköna att jag valt att gå x antal kilometer i dessa till fjälls till nästa vatten. Visst, de är inte lika stabila som snörade vadarskor med stabilt skaft men riktigt behagliga på! Absolut inget att vandra i men någon km mellan sträckorna går fint. Jag har alltid med vadarskorna men senaste säsongerna har dom faktiskt blivit oanvända.  Sen är dom mycket smidig av och på, vilket är skönt för en annan med diverse ryggproblem.  Dessa har jag köpt. 
    • Har alltid gillat SA, men aldrig fiskat deras linor på kusten. Där har jag fiskat, GL, Loop samt Vision Kust. Fiskade SA volantis igår, så nu måste jag tydligen byta ut resterande kust-linor. Vilken lina, spikrak, sån otroligt fin coating.  
    • Köpes i bra skick. Inga fantasipriser tack.
    • Har normalt storlek 46 på skor/kängor… köpte storlek 47 och det passar utmärkt med tjocka strumpor och neopren sockan på vadarna. Breda i storlek så det är inget som klämmer etc som jag tidigare upplevt och störts av med mina vanliga vadarskor. 
    • Hej - jag skaffade mig för ett antal år sedan ett SAGE One switch 11'6" för just det ändamålet och jag tyckte inte det funkade alls. Det byttes därför mot ett Radian 6wt enhands... Ju längre spöt blir desto mer vindfång får man i klingan, och gårn man ner i klass 4/5 (jag velade mellan klass 4 & 5 men hamnade på en fyra med vilken jag kastade enhands med en sjua-lina och tvåhands med en Ambush-sexa) så upplever jag det som problematiskt att hantera vinden (den stökade till det och jag fick det inte att funka kastmässigt vare sig enhands eller tvåhands). Det var en snubbe här på edge som bytte till sig det, och han skulle ha det till just havsöringsfiske utanför GBG - jag har dock inte hört hur det har gått för honom med spöt. Jag hade någon idé om att kasta skagit, men jag fick det som sagtvinte att funka i blåst och skvalpigt vatten. Mitt nästa switchspö blev ett Scott L2H 11' 6wt - det har jag dock aldrig kastat enhands men fiskat det antingen med en Ambush-sjua med en SA laxtafs som väger sådär 30-40 grain, eller en OPST skagitklump. Jag skulle dock säga att det swingar ungefär som en enhandsåtta. Det är betydligt sävligare i aktionen än mitt gamla One och passar mig avsevärt bättre (men jag använder det i älv, inte på kusten - där kör jag enbart enhands). Med det sagt - till det syftet du är ute efter skulle jag välja en snabb sexa på 11 fot (möööööööööööjligen skulle jag kunna sträcka mig till 11'6"), snarare än en femma på 11'6"-12'. Kortare snabbare spö ger möjlighet att trycka mer kraft i linan, och men har mindre vindfång i klingan vid bakkast om man fiskar i medvind (vilket är ett genuint problem med ett långt, relativt, vekt spö - det flexar såpass mycket i vinden att manb tappar kraften i bakkastet). Kan du hitta ett Scott T3H är det förmodligen ett ganska bra val, den är snabbare än mitt L2H - det fanns ett par till salu här på edge förra året, kanske finns något av dem kvar. Jag tycker L2H är underbara, men det låter som du är ute efter något annat. Jag var inte nöjd med mitt One, vilket jag dessutom knäckte med ett tvåhands överhandskast på kusten - så jag skulle undvika One (jag hade två, ett switch och ett enhands - bägge levereades som fyrdelade och var bägge efter en säsong fspontant ombyggda till femdelade - ja, jag knäckte bägge på mindre än sex månader - inga bildörrar eller grenar var inblandade det skedde genom kast). -- Här finns en video på en snubbe som drillar bonefish med ett One 4wt (han kastar skagit och har linkorg):   Samma snubbe bryter en 22lbs GT med samma spö: del 1: del 2: Hans tankar om lätt switchspö i saltvatten: http://yuenmah.blogspot.com/2013/03/sage-one-4wt-switch-rod-review.html -edit- lägger in en gammal video med Ed Ward som lärde mig mycket om just switchfiske med lätta 4-6wt switchspön nångång för sisådär tusen år sedan (känns det som idag). Klart sevär även om det handlar om skagit... Lycka till.
  • Ämnen

  • Bilder

×
×
  • Skapa ny...