Jump to content

Rosades spön mer förr?

Karl T

Recommended Posts

6 minutes ago, Henka said:

Bra! 😍

Skrev fel, det skulle vara ”dränkt” (i kärlek)

1 hour ago, Karl T said:

Nu kommer det väl ta hus i h här pga alla gram som har förlorats med nanoklister m m, men jag tycker inte att det har hänt sååå mycket på spö-sidan senaste 20 åren som man tänker på när man är vid vattnet.

Linor (textur, mindre minne, …) och rullar (vattentäta och underhållsfria typ) är en annan sak. 

Sen är det ju kul med fina spön ändå. 

10 år håller jag med om, men 20 år vettefan.

när jag plockar upp sage tcr #5 från 2003 så är det sämre på alla sätt och inte minst swing weight får det att kännas som ett klass 10 spö mot bara två modeller senare method #5. Skulle vilja säga att från sage tcx och framåt är det mycket liten skillnad dock men innan det. HUUAA vilka kvastskaft!

Minns att det var bra fart i linan när jag fiskade i början av 2000-talet.

Kommer inte ihåg exakt vad det var för spö, bara att det var vinrött och ev Vision. När jag frågar Vision tror de att det kan ha hetat Vision Attack.

• Like 1

16000 kr för ett flugspö är ju som att få en smäll på käften, ingen normalt funtat människa köper väl ett sånt, dagens priser kommer troligen göra att priserna begagnatmarknaden kommer stiga rejält, bra för dom som säljer naturligtvis, men ett bakslag för vår hobby i stort.

• Like 3

7 hours ago, Ixoye said:

16000 kr för ett flugspö är ju som att få en smäll på käften, ingen normalt funtat människa köper väl ett sånt, dagens priser kommer troligen göra att priserna begagnatmarknaden kommer stiga rejält, bra för dom som säljer naturligtvis, men ett bakslag för vår hobby i stort.

Nja, får du en smäll på käften går det över efter ett tag, men köper du ett  flugspö har du nåt att glädjas åt många år... ;)

• Like 2

Kommer ni ihåg den här gången ni köpte det bästa spöt ni någonsin hållit i och ångra er… nej just det. Den känslan lever vidare och förmedlas vidare livet ut💕

Jag skulle fortfarande kunna lovorda exempelvis Hardys Deluxe Smuggler 7-delad 8’2” 5/6 i lädertub med sovereign guldrulle jag köpte först runt 93-94… magiskt spö som slog allt just då i känsla till mitt torrflugfiske i mindre strömmar.

Första spöna där rullen låstes bakåt i en kopparfärgad låsning var bäst. Versionerna på slutet med dubbla slideringar dödade den serien lite. Tror jag rulla 8-9 spön innan jag bytte favorit👌🏻

4 hours ago Bigsalmon sa:

Nja, får du en smäll på käften går det över efter ett tag, men köper du ett  flugspö har du nåt att glädjas åt många år... ;)

Hur menar du nu?...köpa dyrt?

Köper en Krok!...så kan en glädjas över den i många..speciellt en Karpkork..:rolleyes:

10 hours ago, Jonas said:

Kommer ni ihåg den här gången ni köpte det bästa spöt ni någonsin hållit i och ångra er… nej just det. Den känslan lever vidare och förmedlas vidare livet ut💕

Jag skulle fortfarande kunna lovorda exempelvis Hardys Deluxe Smuggler 7-delad 8’2” 5/6 i lädertub med sovereign guldrulle jag köpte först runt 93-94… magiskt spö som slog allt just då i känsla till mitt torrflugfiske i mindre strömmar.

Första spöna där rullen låstes bakåt i en kopparfärgad låsning var bäst. Versionerna på slutet med dubbla slideringar dödade den serien lite. Tror jag rulla 8-9 spön innan jag bytte favorit👌🏻

Kändes som att på 90 talet var en kul period inom spö utvecklingen , fanns massor av märken att välja på och allt kändes nytt och det var det ju förvisso för mig som tog upp flugfisket i slutet på 80 talet. Men det fanns fantastiska spön ifrån  flera länder i alla prisklasser och aktioner , kommer ni ihåg  Powell spöna, David Norwich , Hörgård lången , Ufm , Pakete Morton ; Lamiglass , Gatti, Daiwas olika spön, Black Shadow, Loop Hm, RST, Fischer ja det är bara ett axplock av allt som man gick igenom och det var kul då 😀 idag är det nått gram hit och dit som skiljer så man kan lika gärna hålla i det man har .

Edited by trigger hammer
  • Like 3

Det var jävla långt namn för ett spö!????

Hardys Deluxe Smuggler 7-delad 8’2” 5/6 

Säljar knep?

Minns knappt namnet på mig själv!

• Like 1

Säljare vill gärna upprätthålla illusionen av att årets produkter alltid är signifikant bättre än förra årets produkter. Sanningen är att teknikutveckling för det mesta sker språngvis. Ett par år med stora förbättringar när någon ny teknik introduceras följs av många år där förbättringarna är små eller rent önsketänkande.

• Like 1

1 hour ago, GTfour said:

Säljare vill gärna upprätthålla illusionen av att årets produkter alltid är signifikant bättre än förra årets produkter. Sanningen är att teknikutveckling för det mesta sker språngvis. Ett par år med stora förbättringar när någon ny teknik introduceras följs av många år där förbättringarna är små eller rent önsketänkande.

Det kan också vara omvänt – ny teknik som grafit- och resinsillverkarna tar fram som tar spötillverkarna ett par serier att lära sig utnyttja. 

Kanske därför tillverkare som Hardy lanserar en ny serie i kvartalet. 🫣😃

13 minutes ago Karl T sa:

Det kan också vara omvänt – ny teknik som grafit- och resinsillverkarna tar fram som tar spötillverkarna ett par serier att lära sig utnyttja. 

Kanske därför tillverkare som Hardy lanserar en ny serie i kvartalet. 🫣😃

Måste det ALLTID!!..vara att nått blir dyrare?.. MED NY teknik!..så borde det väl bli BILLIGARE?..lr ?.

• Like 2

Varför ligger dom Amerikanska spöna så vansinnigt högt i pris just nu? tittar man på Hardy så ligger dom betydligt lägre trots att dom är från UK och inte EU längre.

6 minutes ago, Ixoye said:

Varför ligger dom Amerikanska spöna så vansinnigt högt i pris just nu? tittar man på Hardy så ligger dom betydligt lägre trots att dom är från UK och inte EU längre.

Ökad inflation, dollarkurs (även mot euron), transportkostnad + mindre utrymme till marginalreduktion då man inte har samma marginaler som Hardy, Loop, etc 

Medianlönen i Idaho är c60kkr i månaden vilket säger en del om skillnaden i köpkraft 

11 minutes ago, Lawson said:

Misstänker att "c60kkr" står för 60 000 kr/mån. Tyvärr är det väl som vanligt att en liten klick drar upp snittet. Men visst har du rätt i att en del kan handla bekymmersfritt.

Alltså det är medianlönen, tänk lärare, sjukskötare etc. 

På 2023-03-25 at 18:53 Bigsalmon sa:

Eller gruvsamt ångra dig!! 😢

Googlade bara lite snabbt "Då kan vi berätta att den genomsnittliga lärarlönen är 56 000 dollar vilket motsvarar ungefär en månadslön på 38 000 svenska kronor. Om du är mattelärare, specialpedagog eller är NO-lärare så får du en bonus på 6 000 dollar." Alltså ungefär som i Sverige. 

19 minutes ago, Lawson said:

Googlade bara lite snabbt "Då kan vi berätta att den genomsnittliga lärarlönen är 56 000 dollar vilket motsvarar ungefär en månadslön på 38 000 svenska kronor. Om du är mattelärare, specialpedagog eller är NO-lärare så får du en bonus på 6 000 dollar." Alltså ungefär som i Sverige. 

Den lönesiffran du har hittat motsvarar 48,000 kronor i månaden.

Det är alltså effekten av valutan jag vill illustrera, tror inte det här kontroversiellt.

• Like 1

Sen är det väl så med tekniska innovationer, att det hela delas upp? Har man hittat en effektiv lösning, så delar man sen syniskt upp denna i del-lösningar, som sen släpps succesivt, för att kunna håva in så mycket som möjligt över tid? Typ som i tech-industrin, eller på energimarknaden... Eller har jag missat nåt? MERA PENGAR, skit i framstegen verkar vara måttot... Jag kan förstå hur man tänker, men vägrar acceptera d, även om det är denna väg vi kollektivt väljer att gå... En ganska farlig väg skulle jag vilja upplysa om... Och helt jävla hjärndöd givetvis om man har typ mer än en hjärncell...

• Like 1

1 hour ago Karl T sa:

Den lönesiffran du har hittat motsvarar 48,000 kronor i månaden.

Det är alltså effekten av valutan jag vill illustrera, tror inte det här kontroversiellt.

Valutaeffekten är jag med på.

6 hours ago, Ixoye said:

Hardys spön tillverkas i Korea medans många amerikanska märken fortfarande tillverkar sina spön i USA, gissar på att skillnader i lönenivå hos de anställda i USA vs. Korea  och dollarkursen betyder en hel del.