Hoppa till innehåll

Danielsson original


ptr

Recommended Posts

Tjena! Sökt runt forumet utan resultat så ställer här frågan istället,

Skall köpa en orignal till klass fem, dryfly vet jag passar men undrar om någon testat nymph W med femma lina? Vill verkligen ha rullen under 100g men orkar inte hosta upp 7k för en ULA force eller likande just nu. 

kör tunn flätlina på ungefär 0,15 och 12-14g klump typ volantis. 


någon som testat ? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tror det blir svårt, mycket beroende på linans tjocklek/längd. Men är du beredd att köra tunn backning och sätta saxen i bakkant på linan så kanske ändå inte omöjligt. 

Jag skulle annars rekommendera en gammal Loop Graphite som väger in på 87 gram om jag minns rätt. Har en till övers om du vill köpa.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

https://danielsson-flyreels.se/media/revslider/Weights-line-capacities.pdf
 

Det ska inte skilja mycket i kapacitet mellan dryfly och nymph w enligt den tabellen. 
 

På en dryfly med Vision Dacspun 100 meter 0,25 mm. Så fungerar det mer eller mindre inte med en Guideline Coastal flyt #6 som är riktigt tjock. En del andra linor i klass 6 fungerar bra.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago, Fisk said:

https://danielsson-flyreels.se/media/revslider/Weights-line-capacities.pdf
 

Det ska inte skilja mycket i kapacitet mellan dryfly och nymph w enligt den tabellen. 
 

På en dryfly med Vision Dacspun 100 meter 0,25 mm. Så fungerar det mer eller mindre inte med en Guideline Coastal flyt #6 som är riktigt tjock. En del andra linor i klass 6 fungerar bra.


kollat den där listan och visst kan det inte vara så mycket kapacitet som skiljer ?

 

coastal flyt är väldigt tjock, volantis är tunnare och kör intermediate också men vill kanske kunna köra flyt senare. Men samtidigt är jag nöjd med 50m 0,15 flät som backing. Aldrig behövt mer på öring. 
 

kanske väntar lite till å ser om någon testat, annars får man väl bara beställa å testa. 
 

@M.Thors är absolut redo att klippa 2-3m running line, det har jag fått göra innan.

graphite rullen är jäkligt cool, men vill gärna ha alu på detta spöt !  😃

 

Skall ha rullen på ett NRX + 590, hört att det skall vara lite framtungt så skall testa med Lamson rulle först, har en litespeed bla som väger 120-130g så får jag se (använder till #7). Men historiskt sett gillar jag rullen så lätt det bara går

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 minutes ago, Karl T said:

Är också sugen på en Original men är det inte svårt att drilla på slutet när man har håven i ena handen, om man har fått på en 3+?

Skulle säga att det inte är något man tänker på direkt men absolut man får nypa linan mellan fingrarna om man skall landa en kluns ensam. Hade en loop traditional 2 innan på sjuan som jag tagit stor fisk på utan problem!

skall sägas också att mina original har alltid gått ställa mycket hårdare än bara ”mot over run” så har blivit som en mjuk svag broms och tyvärr är det tillräckligt för att trötta ut öringen 😅

 

edit, såg nu att min litespeed bara väger 106g så ännu mer bias mot nymph W 😅

Redigerad med ptr
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har båda rullarna, backingkapaciteten som uppges stämmer dåligt med verkligheten, jag har 50 m 20lb backing på båda, en #4 på Nymphen och en #5 på Dryfly och då är rullarna fyllda så pass att jag inte behöver oroa mig för att ha sträckt lina hela tiden jag rullar in linan, men med 50 meter tunn flätlina så bör det funka med en #5 på Nymph, men du får kanske kapa ett par meter i bakkant på en långklumps lina.

Redigerad med Ixoye
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 minutes ago, Ixoye said:

Jag har båda rullarna, backingkapaciteten som uppges stämmer dåligt med verkligheten, jag har 50 m 20lb backing på båda, en #4 på Nymphen och en #5 på Dryfly och då är rullarna fyllda så pass att jag inte behöver oroa mig för att ha sträckt lina hela tiden jag rullar in linan, men med 50 meter tunn flätlina så bör det funka med en #5 på Nymph, men du får kanske kapa ett par meter i bakkant på en långklumps lina.

Tack, det var ett väldigt bra svar på mina funderingar. Antar att båda linorna är flyt också ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago, Karl T said:

Varför använder du inte den längre?

Sålde den för många år sedan, gillade inte dom små hjulen som jag tyckte ”hackade”  för minsta fastvalsad knott typ..😁

Dryflyen har större hjul och är inte lika känslig..

Redigerad med Mats.J
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Köp en Dryfly är mitt råd. 

Hade ett NRX+ och hade lite olika rullar men oftast Dryfly och jag tyckte att det funkade fint, tror att det hade blivit alldeles för topptungt för min smak annars. 

Dessutom är det skönt att ha lite marginal på spolen för snabba och slarviga invevningar osv. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

20 minutes ago, Sahlberg said:

Köp en Dryfly är mitt råd. 

Hade ett NRX+ och hade lite olika rullar men oftast Dryfly och jag tyckte att det funkade fint, tror att det hade blivit alldeles för topptungt för min smak annars. 

Dessutom är det skönt att ha lite marginal på spolen för snabba och slarviga invevningar osv. 

Ja allt logik säger mig att dryfly är rätt, men gillar verkligen framtunga spön, när jag tränar på gräsmattan brukar jag t.o.m. skruva av rullen och lägga den vid sidan på gräset. Men aja spöt är inte här ännu ger det över helgen sen får jag beställa !

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago, Jonas said:

Ta en titt på Hardys Ultralite click med. De är lätta, funkar bra och ligger bra i pris.

Har en Ultralite MTX 3000 som jag är väldigt nöjd med 👍 skön klick och ganska stor spole som gör livet lättare när man drillar på rullen

Edit: Kör den till allt mitt fiske. Torrt, streamer, kust...

Redigerad med Lodjur
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har nästan alla originalrullar, men har på senare tid gått helt över till LW och L5W på spön #5 och tyngre. Gillar helt enkelt att ha broms och att funktionen känns "mjukare".

På mina lätta spön #2-#4 kör jag fortfarande med Loop 1 och Loop Nymph.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, Karl T said:

Varför slutade de med LW? 

Någon som hört något om kommande sortiment- eller prisändringar?

Bra fråga! 

LW har ju ploppat upp igen i svart utgåva i begränsad upplaga för kanske 4 år sen, dessförinnan även en silverfärgad FW och DF. 

Nån som känner grabbarna i Smedjebacken bättre kan säkert utveckla mer om varför sortimentet ser ut som det gör. 

Själv tror jag att en begränsad upplaga av exempelvis LW 4seven i blått/grönt/rött eller nån annan rolig eller sober kulör hade sålt ett antal hundra rullar ganska snabbt. Men det är min gissning. :) 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...