Jump to content

Danielsson original

ptr

Recommended Posts

Enligt mig så ser en Dryfly estetiskt bättre ut på ett 9 fot+ spö, och originalserien är fortfarande världens bästa Öring och Harr rullar.

Edited by Ixoye
  • Like 5

Jag har nästan alla originalrullar, men har på senare tid gått helt över till LW och L5W på spön #5 och tyngre. Gillar helt enkelt att ha broms och att funktionen känns "mjukare".

På mina lätta spön #2-#4 kör jag fortfarande med Loop 1 och Loop Nymph.

• Like 2

Varför slutade de med LW? 

Någon som hört något om kommande sortiment- eller prisändringar?

1 hour ago, Karl T said:

Varför slutade de med LW? 

Någon som hört något om kommande sortiment- eller prisändringar?

Bra fråga! 

LW har ju ploppat upp igen i svart utgåva i begränsad upplaga för kanske 4 år sen, dessförinnan även en silverfärgad FW och DF. 

Nån som känner grabbarna i Smedjebacken bättre kan säkert utveckla mer om varför sortimentet ser ut som det gör. 

Själv tror jag att en begränsad upplaga av exempelvis LW 4seven i blått/grönt/rött eller nån annan rolig eller sober kulör hade sålt ett antal hundra rullar ganska snabbt. Men det är min gissning. :) 

• Like 3

Gällande olika färger så hade vi säkert kunnat rösta fram en färg och skapa en lista på 1,000+ personer/rullar på Edge med förskottsbetalning, för att få något till stånd.

Men jag misstänker att det krävs lite för att de ska vänja sig vid tanken på olika färger generellt – ”det finns ju inte två personer som tycker om samma färg” ”hur ska vi hålla reservdelar till allt” ”för beläggning måste vi producera färger på ren volymspekulation” … typ

Gillar fö FW5 bortsett att bromsratten och därmed ytan den sitter på inte är proportionell (för liten).

Edited by Karl T
OCD stundtals
  • Like 1

3 minutes ago Lodjur sa:

Tur att du utvecklade den vidare, för den där var sjukt ful 😂

Exakt!..lyckligtvis var den BRA!...den gången...TILLRÄCKLIGT BRA...i mitt FISKE.

Kanske inte det behövs mera..när en FISKAR...kräver ju inga Karlssons kast!....men å andra sidan!..han får väl bara Gräskarp!:rolleyes:

Posted (edited)

För den som undrar hur 14g intermediate kustlina (volantis) med ~50-70m 0,18mm backing ser ut på en nymph W! 

tillräckligt med utrymme för att kunna byta över till samma lina i flyt. Så med det sagt är jag väldigt nöjd över att jag gick på nymph! 

volantisen är helt okapad och om jag inte missminner mäter den hela 30m? Kan ha fel. 

91559996-5451-4435-B529-49F0EB60477C.jpeg

Edited by ptr
  • Like 3

ja dryfly med sjua funkar säkert, blir perfekt ytterdiameter för en sjua också. Tycker för stora rullar med 200m dacron är så overkill och sådana bestyr bör endast existera på laxfisket och tropiskt, hade velat se en öring som drog mer än 50m med någon vettig bakom spakarna 😎

2 hours ago, ptr said:

ja dryfly med sjua funkar säkert, blir perfekt ytterdiameter för en sjua också. Tycker för stora rullar med 200m dacron är så overkill och sådana bestyr bör endast existera på laxfisket och tropiskt, hade velat se en öring som drog mer än 50m med någon vettig bakom spakarna 😎

Om en öring drar 50 m då är det oftast kört ändå…stenar och dylikt…så DryFly funkar utmärkt förutsatt att man drar åt övervarvnings skruven…det är samma diameter som på FW4-7 eller F3W4-7, jag har både 5 och 6-a på FW2-6 så Nymph W funkar garanterad…

• Like 1

Omöjlig öring behöver ju inga 100m backing, varit med och dragit flera 70-80cm öringar i mina dagar inte en enda har varit ute på backingen så vet inte vad folk är så rädda för. Klart alla öringar är olika men som @ratimir säger är det nog rätt kört om en öring skulle dra ut 50m ens. Men smaken är som baken ! 😃

Däremot har vi dragit 90cm kustlax på klass sju, där gick det 50m backing rätt fort och sen totalt typ 70m men samtidigt kastar jag inte på dom med en nymph W 😜

• Like 2

8 hours ago, ptr said:

Omöjlig öring behöver ju inga 100m backing, varit med och dragit flera 70-80cm öringar i mina dagar inte en enda har varit ute på backingen så vet inte vad folk är så rädda för. Klart alla öringar är olika men som @ratimir säger är det nog rätt kört om en öring skulle dra ut 50m ens. Men smaken är som baken ! 😃

Däremot har vi dragit 90cm kustlax på klass sju, där gick det 50m backing rätt fort och sen totalt typ 70m men samtidigt kastar jag inte på dom med en nymph W 😜

Sedan ska man tänka på när på året ska man fiska havsöring, de flesta fiskar bara i april och maj månad och då är det 90% utlekta öringar man fiskar på,då behöver man knappast lång lina …sommar och höst öring är mycket starkare ….att fiska kust lax låter häftigt,det har jag aldrig provat …men att skryta lite jag fick en 87 cm Gullspångs lax på enhands klass 7…

• Like 1

1 hour ago, ratimir said:

Sedan ska man tänka på när på året ska man fiska havsöring, de flesta fiskar bara i april och maj månad och då är det 90% utlekta öringar man fiskar på,då behöver man knappast lång lina …sommar och höst öring är mycket starkare ….att fiska kust lax låter häftigt,det har jag aldrig provat …men att skryta lite jag fick en 87 cm Gullspångs lax på enhands klass 7…

Ja generellt får jag alla stora fiskar på sommar och höst, våren är det för mycket hungriga besor i farten.

Kustlax är coolt men inte värt besväret om du frågar mig, är nog fan 1000 kast  på ett å samma stim innan en kanske hugger 😅

• Like 1

Jag krokade en Regnbåge som drog ut hela linan plus 47 av 50 meter backing på ett par sekunder en gång, det var svettigt värre, men det hör till ovanligheterna, jag har fortfarande bara 50 meter backing på rullen ska kanske tilläggas 😄

• Like 2

2 hours ago, Ixoye said:

Jag krokade en Regnbåge som drog ut hela linan plus 47 av 50 meter backing på ett par sekunder en gång, det var svettigt värre, men det hör till ovanligheterna, jag har fortfarande bara 50 meter backing på rullen ska kanske tilläggas 😄

Ja svettigt, men 50m räckte och regnbåge tycker jag har mycket mer tryck än dom flesta öringar 😃