Jump to content

Byskekastet.

Recommended Posts

3 minutes ago, Lawson said:

Så Perry poke ock Byskekastet är samma sak. Ett kollapsat framkast? Har för mig att jag läst någonstans om att lägga ut något zicksackmönster med linan framför sig. 

Som jag har blivit förklarad ska det vara samma kast med olika namn bara :)

• Like 1

Skillnaden är väl att amerikanerna utför det för att det ser coolt ut eller något(?), och i Byske så användes det för att lösa ett problem. Poängen är att du kan utföra ett kast med ankaret långt framför dig, och lite lätt framåtlutad och med ett långt spö så kan du få in mycket av linan under spöt och kan kasta utan att ha massa lina bakom dig.

• Like 1

Nja, principen med att linan läggs på vattnet för att ladda spöet är densamma men annars ser det rätt olikt ut, i alla fall den variant som användes från mitten av 80-talet och framåt. Betydligt elegantare om jag får säga min mening, dessutom INTE med väldigt tunga skagitlinor utan på den tiden helt ”vanliga” linor. LOOPs blå funkade bra för detta kast.

8 hours ago Pompero sa:

Nja, principen med att linan läggs på vattnet för att ladda spöet är densamma men annars ser det rätt olikt ut, i alla fall den variant som användes från mitten av 80-talet och framåt. Betydligt elegantare om jag får säga min mening, dessutom INTE med väldigt tunga skagitlinor utan på den tiden helt ”vanliga” linor. LOOPs blå funkade bra för detta kast.

Kan du ge någon ledtråd? :-)

Lättast att göra ett kort filmklipp men för tillfället i en annan världsdel utan utrustning. Ett försök;

- samma grepp som för ett vanligt underhandskast (G Andersson style)

- placera linan uppströms och på sidan av dig (så nära som möjligt) på samma sätt som om du gjort ett dubbelspey med högt lyft och ”dump” av linan lågt

- ditt spö är nu horisontellt och nere vid vattenytan

- gör ett halvhjärtat, kort framkast med spöet lite högre men fortfarande horisontellt som flyttar linan från sidan till snett utanför dig

- gör ett helt vanligt underhandskast (kraft från nedre handen enbart)

Förmodligen obegripligt ”but there you go”. Enkelt att få till kraftiga vinklingar, lättare att lyfta sjunkande linor och inget problem med att ankra tafsen. Enligt min mening elegantare än Perry poke, plaskar i princip inget och görs nära kroppen, bygger mer på linhastighet än  kraft och tyngd. Trots detta så tillhör båda kasten gruppen ”sustained anchor” och inte ”touch n’ go”. Perry poke är nog lättare att få,till för totala nybörjare

Edited by Pompero
typo
  • Like 1

17 minutes ago, Ismo said:

Sen att han råka svälja stryslangen..i filmen var ju rätt fränt!

Anders Cederberg menar du. 😁 Tror att den filmen finns på Youtube nu för tiden.

Ovanstående påminner mer om Perry poke tycker jag, det kast som jag uppfattar som ”byskekastet” har spöspetsen vid vattenytan i bakkastet och behöver inte nödvändigtvis lägga speciellt mycket lina på vattnet, om någon alls, i framkastet och används dessutom oftast för att vinkla linan kraftigt. (Det fanns en övertro på att vinklade kast var nödvändiga för att få laxen att bita i Byske tidigare). Kul att kastet, oavsett variant uppmärksammats, förmodligen låg Göran Andersson bakom det från början då han hade kraftigt inflytande på alla laxfiskare i början på 80-talet då det egentliga laxfisket i Byske tog fart.

Ska se om jag kan få till en kort filmsnutt när jag kommer hem som visar hur byskekastet gjordes i begynnelsen. Med detta sagt så påstår jag inte att Drugges version av kastet är fel på något sätt men tror ändå att möjligheten finns att influenser från Skagit-världen hunnit smyga sig in då demonstrationen hölls…….

• Like 2

14 minutes ago Pompero sa:

Ska se om jag kan få till en kort filmsnutt när jag kommer hem som visar hur byskekastet gjordes i begynnelsen. Med detta sagt så påstår jag inte att Drugges version av kastet är fel på något sätt men tror ändå att möjligheten finns att influenser från Skagit-världen hunnit smyga sig in då demonstrationen hölls…….

Skulle verkligen uppskattas. Det är ju ett stycke flugfiskehistoria som bör dokumenteras. Snart verkar ju alla smyga runt med ett stycke gummerad 28gr toby och kalla det flugfiske.🙂

1 hour ago Pompero sa:

På tal om Drugge, jobbar han inom branschen fortfarande? Länge sen man hörde eller läste något om honom nu. Duktig flugkastare och grym föredragshållare 😀

1 hour ago, Lawson said:

Snart verkar ju alla smyga runt med ett stycke gummerad 28gr toby och kalla det flugfiske.🙂

Tänker du på det extrema sjunklinefisket så kan jag bara hålla med - tragisk utveckling men det verkar vara en ” do not enter zone”. Flera fiskare jag känner har då de påpekat att fisken nog inte satt rätt, hotats. ” Vi drillade 8 laxar här igår men dom är så starka så vi tappade alla” ”ni är bara avundsjuka” och liknande utsagor. 

Konstigt att jag fick många tidiga junilaxar på flylina och storlek 8 på slutet av 80 och hela 90-talet, ibland efter att folk fiskat med LOOPs blå. Skillnaden mot idag är väl kanske att jag landade mina fiskar då dom satt i munnen……

• Like 3

• 4 months later...
På 2023-04-20 at 16:27 Pompero sa:

Ingen press, men jag är väldigt nyfiken på kastet. Och skulle verkligen uppskatta om du tog dig tid och gjorde en filmsnutt. Men du kanske fortfarande är på resande fot?