Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Poloraid Glasögon

Featured Replies

Glas å Glas!!!

Behöver lite erfarenhet nu!

Sköt med Pistol i 20 år...använde "glasögon då"..Gult vid mulet väder...typ grå vid klart väder...

Vill hjälpa min äldsta broder nu!

Han har råkat ut för Glaskropps avlossning på båda ögonen..han är rädd att bli blind på äldre dar.

Hans nätthinnor är visst i klenaste laget.

Just för SOL-ljusa dagar!...vilken färg på "glaset" är BÄST?

Gett honom Costa Del Mar..i lite smutsigt gult "glas"..funkar bra ..när det är mulet!...

Har själv...blåa Costa Del Mar..Blåa..för mulet väder...

Tänkte sponsra honom med 2-par Poloraid..

Ge förslag......inga svin!!..dyra tack.

Vägen mot döden..är den enda vägen vi inte kan välja bort.

  • Author

Ingen?

Vägen mot döden..är den enda vägen vi inte kan välja bort.

Jag har två par Leech. Ett par med kopparfärgade linser och ett par gula.

Värt att se upp med är att alla gula linser inte är polariserande. 

Jag tycker alltid att "amber", eller gul (fast mer koppar än gul egentligen) funkar bäst, eftersom den färgen förstärker kontrasten/konturerna bäst, iaf med min syn eller med mitt seende...

Kanske bäst att tillägga att jag ser fan inte ett skit utan brillor längre, fast inlägget handlar väl inte om skärpa kanske utan om bästa skydd för ömtåliga ögon vid solsken... Och isf lika bra att glömma allt jag sagt...

Har du skjutit pistol i 20 år, så har du säkert "träffat min farsa" och hans kompisar, eftersom dom va rätt duktiga på, 22mm tror jag, sm-medaljer hit o dit =)...

Om du nu inte jobbar på säpo eller nåt annat skumt då...

😃

 

 

Edited by Kricke26

Hooked 4 life...

 

Älvräddarna - http://alvraddarna.se/medlem

 

Sammankallande KSK:s Fiskevårdskommittè

 

Fisketillsynsman (Kungsbacka fiskevårdsområdesförening) - Hör gärna av dig om du ser nåt skumt eller nån skummis!

 

Kungsbacka Sportfiske Klubb - En anrik klubb, i tredje timmen uppstånden igen från de döda: http://www.kungsfiskarn.se/

 

 

 

 

 

 

  • Author
4 minutes ago Fisk sa:

Jag har två par Leech. Ett par med kopparfärgade linser och ett par gula.

Värt att se upp med är att alla gula linser inte är polariserande. 

Har visat på ett enkelt sätt!..hur en kollar Polorasidideringen.

Vrid ettpar "glas"ögon mot din Mobil-dispay!...blir det mörkt!..helt plötsligt!..OK!

 

 

 

Edited by Ismo

Vägen mot döden..är den enda vägen vi inte kan välja bort.

Soliga dagar är "svarta" glas helt klart bäst just för reduceringen av ljusintaget. Finns många bra märken som har glasögon i alla möjliga prisklasser, t.ex Leech som tidigare nämnt i tråden.

Jag tror Lodjur har rätt. Grå eller svarta glas är bäst i starkt ljus.

Ring (ögon-) kliniken.

Cinco cinco

 

  • Author
8 hours ago Karl T sa:

Ring (ögon-) kliniken.

Cinco cinco

 

OK!..han är i div. EXPERTER redan...Problemt med Glaskropps avlossning är...Vilket vi alla män!..iå i princip ALLA!!..drabbas av fr. 20 års åldern...

Kvinnor har väldigt starka NÄThinnor...var Glaskroppen nöter mot...

Brorsan är inte en kvinna...utan en klen Man...med väldigt tunna Näthinnor......dom får inte skadas...därav risk att bli blind.

 

 

% -uellt! ?? Vet ej.

Vägen mot döden..är den enda vägen vi inte kan välja bort.

En kollega har samma problem. Han har de mörkaste glas jag sett, och även såkallade "skygglappar" på sidan av bågarna. Tidigare hade han flera varianter (ljusare), men numera är det alltid mörkt som gäller, särskilt viktigt på vintern när snön reflekterar mycket ljus tydligen.

Slack tide

koppar/grön lins. Kanonfärg för alla förhållanden.

gillar modellen som heter Reefton med och broadbill.

kör på 580P lins. Har man brillorna jämt tycker jag det blir lite tungt med 580G (glas) speciellt med vissa modeller 

image.jpg

image.jpg

image.jpg

Jonas Nordigårds
www.edgeflyfishing.com
www.wildfishsweden.se

Här kommer reefton

Silver/gray med 580G, Har haft samma med 580P. Det är skönare, men på just den modellen är G lins ok, de sitter åt så bra.

grym Linns för riktigt vackert väder när man är ute på havet

image.jpg

Jonas Nordigårds
www.edgeflyfishing.com
www.wildfishsweden.se

Jag kan bara hålla med Jonas om att Costa är fantastiskt bra!

 

Enligt flydressings hemsida så ska dessutom både Vildmarkshörnan och Outdoorshopen vara återförsäljare, så ni borde kunna testa flera modeller och glas :)

Inte fiskelustig längre.

Slack tide är något mer åt wayfarerhållet och kanske lite mer allmänna i modellen. Broadbill och Reefton är mer hardcore fiske med minimalt ljusinsläpp på sidorna.

Jonas Nordigårds
www.edgeflyfishing.com
www.wildfishsweden.se

  • Author

Det vart Rapala  brillor Blått "glas...Vision Gul/brunt..1300:- kostade rubbet ..acceptabelt...nu blir han glad.

Vägen mot döden..är den enda vägen vi inte kan välja bort.

  • Author
På 2023-04-24 at 09:15 Jonas sa:

Slack tide är något mer åt wayfarerhållet och kanske lite mer allmänna i modellen. Broadbill och Reefton är mer hardcore fiske med minimalt ljusinsläpp på sidorna.

Slack tide??..vad är det?? wayfare hållet  ???? Vad menas med hardcore fiske??..Runka?

 

Minimalt med ljusinsläpp!!?..är det inte lika bra att vara blind då?

Tror dock att solen ljuset engång i tiden gjorde att ögon utvecklades!

 

Grottor med ingen ljus..ja då är div. kryp å annat BLINDA! Lr. ?

Vägen mot döden..är den enda vägen vi inte kan välja bort.

20 hours ago Ismo sa:

Slack tide??..vad är det?? wayfare hållet  ???? Vad menas med hardcore fiske??..Runka?

 

Minimalt med ljusinsläpp!!?..är det inte lika bra att vara blind då?

Tror dock att solen ljuset engång i tiden gjorde att ögon utvecklades!

 

Grottor med ingen ljus..ja då är div. kryp å annat BLINDA! Lr. ?

Det spelar ingen större roll när man fiskar inland men är man på havet vill man ibland minimera ljusinsläppet på sidorna. Man blir väldigt trött i ögonen om man får blänk in från sidorna hela tiden och det drar även lite väl mycket när man kör fort. Hardcore är när det är tuffare förhållanden än att gå och fiska fluga längs en älv eller bäck. Är man på havet en dag i hård vind med konstant blänk från alla håll och det drar extra vid båtkörning då är det hardcore😁

Jonas Nordigårds
www.edgeflyfishing.com
www.wildfishsweden.se

  • Author
2 minutes ago Jonas sa:

Det spelar ingen större roll när man fiskar inland men är man på havet vill man ibland minimera ljusinsläppet på sidorna. Man blir väldigt trött i ögonen om man får blänk in från sidorna hela tiden och det drar även lite väl mycket när man kör fort. Hardcore är när det är tuffare förhållanden än att gå och fiska fluga längs en älv eller bäck. Är man på havet en dag i hård vind med konstant blänk från alla håll och det drar extra vid båtkörning då är det hardcore😁

OK!

Vägen mot döden..är den enda vägen vi inte kan välja bort.

On 5/3/2023 at 11:39 AM, Ismo said:

OK!

Hardcore kustfiske är när man fiskar utvadad i grov dyning och halv storm motvind.

Med eller utan polariserande glasögon. 😎

  • Author
3 hours ago Balswinger sa:

Hardcore kustfiske är när man fiskar utvadad i grov dyning och halv storm motvind.

Med eller utan polariserande glasögon. 😎

HardCore  är nog att en vadar ut naken!...mitt i natten ..i värsta stormen.

Vägen mot döden..är den enda vägen vi inte kan välja bort.

7 hours ago Balswinger sa:

Hardcore kustfiske är när man fiskar utvadad i grov dyning och halv storm motvind.

Med eller utan polariserande glasögon. 😎

Absolut, här kommer en härlig bild från Åland 13 januari i år.

2B73E996-4A2D-43E8-943E-0340213D99CA.jpeg

Jonas Nordigårds
www.edgeflyfishing.com
www.wildfishsweden.se

  • Author
57 minutes ago Jonas sa:

Absolut, här kommer en härlig bild från Åland 13 januari i år.

2B73E996-4A2D-43E8-943E-0340213D99CA.jpeg

Rå bild ...av RESPEKT!  Men ingen Naken?...då pratar vi RÅTT!

Vägen mot döden..är den enda vägen vi inte kan välja bort.

8 hours ago, Ismo said:

Rå bild ...av RESPEKT!  Men ingen Naken?...då pratar vi RÅTT!

Respektera grabbarna på Fly Dressing!

De är förvisso inte helt nakna, men tillräckligt för att inte lida av pungsvett!
Kan vara en bild av 3 personer och jordens vatten

Inte fiskelustig längre.

  • Author
58 minutes ago Henka sa:

Respektera grabbarna på Fly Dressing!

De är förvisso inte helt nakna, men tillräckligt för att inte lida av pungsvett!
Kan vara en bild av 3 personer och jordens vatten

Ok! En marknadsförings bild...Suck!..

Hade dom stått sådär i verkligt FISKE!!..så hade dom pratat med väldigt ljus röst!

 

" Hej Peter!...jag menar  Lisa"

Edited by Ismo

Vägen mot döden..är den enda vägen vi inte kan välja bort.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

Recently Browsing 0

  • No registered users viewing this page.

Account

Navigation

Search

Search

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.