April 21, 20233 yr comment_1985786 Glas å Glas!!! Behöver lite erfarenhet nu! Sköt med Pistol i 20 år...använde "glasögon då"..Gult vid mulet väder...typ grå vid klart väder... Vill hjälpa min äldsta broder nu! Han har råkat ut för Glaskropps avlossning på båda ögonen..han är rädd att bli blind på äldre dar. Hans nätthinnor är visst i klenaste laget. Just för SOL-ljusa dagar!...vilken färg på "glaset" är BÄST? Gett honom Costa Del Mar..i lite smutsigt gult "glas"..funkar bra ..när det är mulet!... Har själv...blåa Costa Del Mar..Blåa..för mulet väder... Tänkte sponsra honom med 2-par Poloraid.. Ge förslag......inga svin!!..dyra tack. Vägen mot döden..är den enda vägen vi inte kan välja bort. Report
April 21, 20233 yr Author comment_1985793 Ingen? Vägen mot döden..är den enda vägen vi inte kan välja bort. Report
April 21, 20233 yr comment_1985794 Jag har två par Leech. Ett par med kopparfärgade linser och ett par gula. Värt att se upp med är att alla gula linser inte är polariserande. Report
April 21, 20233 yr comment_1985795 Jag tycker alltid att "amber", eller gul (fast mer koppar än gul egentligen) funkar bäst, eftersom den färgen förstärker kontrasten/konturerna bäst, iaf med min syn eller med mitt seende... Kanske bäst att tillägga att jag ser fan inte ett skit utan brillor längre, fast inlägget handlar väl inte om skärpa kanske utan om bästa skydd för ömtåliga ögon vid solsken... Och isf lika bra att glömma allt jag sagt... Har du skjutit pistol i 20 år, så har du säkert "träffat min farsa" och hans kompisar, eftersom dom va rätt duktiga på, 22mm tror jag, sm-medaljer hit o dit =)... Om du nu inte jobbar på säpo eller nåt annat skumt då... 😃 Edited April 21, 20233 yr by Kricke26 Hooked 4 life... Älvräddarna - http://alvraddarna.se/medlem Sammankallande KSK:s Fiskevårdskommittè Fisketillsynsman (Kungsbacka fiskevårdsområdesförening) - Hör gärna av dig om du ser nåt skumt eller nån skummis! Kungsbacka Sportfiske Klubb - En anrik klubb, i tredje timmen uppstånden igen från de döda: http://www.kungsfiskarn.se/ Report
April 21, 20233 yr Author comment_1985796 4 minutes ago Fisk sa: Jag har två par Leech. Ett par med kopparfärgade linser och ett par gula. Värt att se upp med är att alla gula linser inte är polariserande. Har visat på ett enkelt sätt!..hur en kollar Polorasidideringen. Vrid ettpar "glas"ögon mot din Mobil-dispay!...blir det mörkt!..helt plötsligt!..OK! Edited April 21, 20233 yr by Ismo Vägen mot döden..är den enda vägen vi inte kan välja bort. Report
April 21, 20233 yr comment_1985798 Soliga dagar är "svarta" glas helt klart bäst just för reduceringen av ljusintaget. Finns många bra märken som har glasögon i alla möjliga prisklasser, t.ex Leech som tidigare nämnt i tråden. Report
April 21, 20233 yr comment_1985799 Jag tror Lodjur har rätt. Grå eller svarta glas är bäst i starkt ljus. Report
April 22, 20233 yr Author comment_1985807 8 hours ago Karl T sa: Ring (ögon-) kliniken. Cinco cinco OK!..han är i div. EXPERTER redan...Problemt med Glaskropps avlossning är...Vilket vi alla män!..iå i princip ALLA!!..drabbas av fr. 20 års åldern... Kvinnor har väldigt starka NÄThinnor...var Glaskroppen nöter mot... Brorsan är inte en kvinna...utan en klen Man...med väldigt tunna Näthinnor......dom får inte skadas...därav risk att bli blind. % -uellt! ?? Vet ej. Vägen mot döden..är den enda vägen vi inte kan välja bort. Report
April 22, 20233 yr comment_1985813 En kollega har samma problem. Han har de mörkaste glas jag sett, och även såkallade "skygglappar" på sidan av bågarna. Tidigare hade han flera varianter (ljusare), men numera är det alltid mörkt som gäller, särskilt viktigt på vintern när snön reflekterar mycket ljus tydligen. Report
April 24, 20233 yr comment_1985886 Slack tide koppar/grön lins. Kanonfärg för alla förhållanden. gillar modellen som heter Reefton med och broadbill. kör på 580P lins. Har man brillorna jämt tycker jag det blir lite tungt med 580G (glas) speciellt med vissa modeller Jonas Nordigårdswww.edgeflyfishing.comwww.wildfishsweden.se Report
April 24, 20233 yr comment_1985888 Här kommer reefton Silver/gray med 580G, Har haft samma med 580P. Det är skönare, men på just den modellen är G lins ok, de sitter åt så bra. grym Linns för riktigt vackert väder när man är ute på havet Jonas Nordigårdswww.edgeflyfishing.comwww.wildfishsweden.se Report
April 24, 20233 yr comment_1985889 Jag kan bara hålla med Jonas om att Costa är fantastiskt bra! Enligt flydressings hemsida så ska dessutom både Vildmarkshörnan och Outdoorshopen vara återförsäljare, så ni borde kunna testa flera modeller och glas Inte fiskelustig längre. Report
April 24, 20233 yr comment_1985890 Broadbill med samma lins som slack Tide. Green mirror/koppar. Jonas Nordigårdswww.edgeflyfishing.comwww.wildfishsweden.se Report
April 24, 20233 yr comment_1985891 Slack tide är något mer åt wayfarerhållet och kanske lite mer allmänna i modellen. Broadbill och Reefton är mer hardcore fiske med minimalt ljusinsläpp på sidorna. Jonas Nordigårdswww.edgeflyfishing.comwww.wildfishsweden.se Report
May 2, 20233 yr Author comment_1986109 Det vart Rapala brillor Blått "glas...Vision Gul/brunt..1300:- kostade rubbet ..acceptabelt...nu blir han glad. Vägen mot döden..är den enda vägen vi inte kan välja bort. Report
May 2, 20233 yr Author comment_1986113 På 2023-04-24 at 09:15 Jonas sa: Slack tide är något mer åt wayfarerhållet och kanske lite mer allmänna i modellen. Broadbill och Reefton är mer hardcore fiske med minimalt ljusinsläpp på sidorna. Slack tide??..vad är det?? wayfare hållet ???? Vad menas med hardcore fiske??..Runka? Minimalt med ljusinsläpp!!?..är det inte lika bra att vara blind då? Tror dock att solen ljuset engång i tiden gjorde att ögon utvecklades! Grottor med ingen ljus..ja då är div. kryp å annat BLINDA! Lr. ? Vägen mot döden..är den enda vägen vi inte kan välja bort. Report
May 3, 20233 yr comment_1986150 20 hours ago Ismo sa: Slack tide??..vad är det?? wayfare hållet ???? Vad menas med hardcore fiske??..Runka? Minimalt med ljusinsläpp!!?..är det inte lika bra att vara blind då? Tror dock att solen ljuset engång i tiden gjorde att ögon utvecklades! Grottor med ingen ljus..ja då är div. kryp å annat BLINDA! Lr. ? Det spelar ingen större roll när man fiskar inland men är man på havet vill man ibland minimera ljusinsläppet på sidorna. Man blir väldigt trött i ögonen om man får blänk in från sidorna hela tiden och det drar även lite väl mycket när man kör fort. Hardcore är när det är tuffare förhållanden än att gå och fiska fluga längs en älv eller bäck. Är man på havet en dag i hård vind med konstant blänk från alla håll och det drar extra vid båtkörning då är det hardcore😁 Jonas Nordigårdswww.edgeflyfishing.comwww.wildfishsweden.se Report
May 3, 20233 yr Author comment_1986151 2 minutes ago Jonas sa: Det spelar ingen större roll när man fiskar inland men är man på havet vill man ibland minimera ljusinsläppet på sidorna. Man blir väldigt trött i ögonen om man får blänk in från sidorna hela tiden och det drar även lite väl mycket när man kör fort. Hardcore är när det är tuffare förhållanden än att gå och fiska fluga längs en älv eller bäck. Är man på havet en dag i hård vind med konstant blänk från alla håll och det drar extra vid båtkörning då är det hardcore😁 OK! Vägen mot döden..är den enda vägen vi inte kan välja bort. Report
May 4, 20233 yr comment_1986192 On 5/3/2023 at 11:39 AM, Ismo said: OK! Hardcore kustfiske är när man fiskar utvadad i grov dyning och halv storm motvind. Med eller utan polariserande glasögon. 😎 Report
May 5, 20233 yr Author comment_1986197 3 hours ago Balswinger sa: Hardcore kustfiske är när man fiskar utvadad i grov dyning och halv storm motvind. Med eller utan polariserande glasögon. 😎 HardCore är nog att en vadar ut naken!...mitt i natten ..i värsta stormen. Vägen mot döden..är den enda vägen vi inte kan välja bort. Report
May 5, 20233 yr comment_1986199 7 hours ago Balswinger sa: Hardcore kustfiske är när man fiskar utvadad i grov dyning och halv storm motvind. Med eller utan polariserande glasögon. 😎 Absolut, här kommer en härlig bild från Åland 13 januari i år. Jonas Nordigårdswww.edgeflyfishing.comwww.wildfishsweden.se Report
May 5, 20233 yr Author comment_1986201 57 minutes ago Jonas sa: Absolut, här kommer en härlig bild från Åland 13 januari i år. Rå bild ...av RESPEKT! Men ingen Naken?...då pratar vi RÅTT! Vägen mot döden..är den enda vägen vi inte kan välja bort. Report
May 5, 20233 yr comment_1986221 8 hours ago, Ismo said: Rå bild ...av RESPEKT! Men ingen Naken?...då pratar vi RÅTT! Respektera grabbarna på Fly Dressing! De är förvisso inte helt nakna, men tillräckligt för att inte lida av pungsvett! Inte fiskelustig längre. Report
May 5, 20233 yr Author comment_1986223 58 minutes ago Henka sa: Respektera grabbarna på Fly Dressing! De är förvisso inte helt nakna, men tillräckligt för att inte lida av pungsvett! Ok! En marknadsförings bild...Suck!.. Hade dom stått sådär i verkligt FISKE!!..så hade dom pratat med väldigt ljus röst! " Hej Peter!...jag menar Lisa" Edited May 5, 20233 yr by Ismo Vägen mot döden..är den enda vägen vi inte kan välja bort. Report
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.