Jump to content

frödin salar rullar

Recommended Posts

Et tips ! prova inte att fixa själv ! Tyvärr så har många rullar tillverkats i RHV endast, liksom en tradition, och jag som LHV vevare ( uppvuxen med haspel-rullar på 1960talet (ABU)) tycker en dålig sådan . (Hardy är väl ett undantag för de flesta av sina rullar tillverkades efter början av 1960talet. Hardy började då på allvar att tänka på kundens önskemål om invevnings-riktningen och möjligheten för att kunden själv att välja (och ändra) Ok the Hardy Perfect var ett undantag).

Försök att kolla vem som tillverkat rullan, troligtvis är lagret en standard-produkt och med rätt verktyg är problemet löst mycket snabbt, men testa inte själv, det blir lätt väldigt fula märken. Lycka till !

Edited by Sovereign

Eller frågar du på ett forum där många kunniga människor finns🤔

Jag har vänt på en Vosseler passion, inga större problem vad jag kommer ihåg.

enl. Vosseler krävs ett speciellt verktyg men du klarar det utan. Det är för att lossa yttersta skruven, den med två små hål i, men det går att använda nått annat, jag skruvade loss den med en griptång.

tyvärr kommer kommer jag inte ihåg alla detaljer men där var förmodligen ett lager som vändes, likt som de flesta andra rullar.

Jag är inte jättehändig men hade inga problem med att vända vevrikting.

Tror jag hittade en film på youtube på hur man vände en Vosseler rulle (ej passion).

lycka till