Hoppa till innehåll

Shootingline eller runningline till Rio Scandi Versitip Short #7? (nybörjare)


Recommended Posts

Sedan jag satte fast en sprillans Rioklump i bottnen och drog av skjutlinan kör jag med 50 lbs eller mer. Jag har alltid varit anhängare av coatad skjutlina, men i somras testade jag heldraget och upptäckte vilken skillnad det blev i kastlängd. Numera kör jag bl.a. med Suffix rosa 50 lbs-lina och Trilene Big Game 0,61 el 0,70 (billig och bra).

https://willyssportfiske.se/sv/products/trilene-big-game-solar-600m/11496

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

35 minutes ago, Valentin said:

Blir den inte lite styv i den diametern? Och hur funkar det att få knutarna genom spööglorna? Hur många meter använder ni efter backingen?

Jo, ju tjockare skjutlina desto styvare blir den, men efter nån timmes fiske sträcker den  ut sig tillräckligt. Många lägger den i ljummet vatten kvällen före fisket för att få den mjukare och mer följsam.

Jag användef ca 30 meter skjutlina.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fiskar med exakt den linan (#VT-short klass 7) fiskar alltid med ej coatad skjutlina (shootingline) trasslar aldrig, håller i flera år, billigt, och skjuter som en kanon.
 

Jag fiskar med Guidelines Compline (gamla) nya fungerar också:

https://fishline.se/guideline-compline-ii-flat-mono-skjutlina-25-lbs/?gclid=EAIaIQobChMIxpvK6rDI_gIVlaSyCh3-YQ8PEAQYASABEgIvRfD_BwE

 

Jag kör 42 LBS på min 7:a på (passar mig) den är tunn och fin, bra grepp! Lägger i vatten i en matlåda över natten. Framför allt greppet får mig att inte vilja gå ner mer i storlek. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mitt val till den klumpen hade varit Nams Hazumi 40lb shootingline. 60 meter för 450 kr. Man delar den på hälften så har man den ett långt tag. Mjuk och fin, skjuter otroligt bra och nästan spik rak hela tiden. (Speciellt om man spolar varmt vatten från kranen på den i några sekunder när den sitter på rullen några timmar innan man ska fiska). Har testat många men denna är absolut bäst enligt mig

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Och jag hade hållit mig ifrån dom flata skjutlinorna som Nam eller den nya guideline compline (som är flat) och andra flata varianter.

Tycker dom får veck alldeles för lätt och när den fått det är den svår att hantera och den slår knutar på sig då tycker jag.

Jag föredrar dom shooting lines som är runda, kanske lite svårare att greppa men blir inte lika lätt veck istället.

Mitt förslag blir ultima powerflex i 50 lb 👍

Absolut bästa jag provat

 

Big game är ett annat alternativ :)

Redigerad med PiteåDanne
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gå till din lokala fiskebutik och se om dom har berkley big game på spole i typ 0,60mm. Då får du en 30m skjutlina för 20kr eller något. Inte f*n behöver du gå och köpa något dyrt det första du gör. Kan inte säga att den är bättre eller sämre än dyrare skjutlinor.

Om du vill ha coatad så är det en annan sak. Då bör du köpa från airflo, för dom håller mycket bättre än ex. Rios.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Nilsson sa:

Har en äldre variant på Ken Sawade Flat Beam.

Någon som vet ifall detta är flyt eller intermediate?

Vilken knut föredrar ni att göra på en shooting line? Perfection loop som säkras upp med lite lim?

A62E4C3D-B819-41B8-B106-7845D939C093.thumb.jpeg.f2b7d6339fea3728d3fb9581d58eac8a.jpeg

Ser ut att vara "intermediate", hade nog gjort perfection loop med lite lim

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

13 hours ago, PiteåDanne said:

Och jag hade hållit mig ifrån dom flata skjutlinorna som Nam eller den nya guideline compline (som är flat) och andra flata varianter.

Tycker dom får veck alldeles för lätt och när den fått det är den svår att hantera och den slår knutar på sig då tycker jag.

Jag föredrar dom shooting lines som är runda, kanske lite svårare att greppa men blir inte lika lätt veck istället.

Mitt förslag blir ultima powerflex i 50 lb 👍

Absolut bästa jag provat

 

Big game är ett annat alternativ :)

Spännande! 
Själv upplever jag att powerflexen har extremt lätt att få veck... 
Den är dock så billig att man bara kan kapa av en bit. 
Dock så skjuter den väldigt bra så länge den inte får veck. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago, toastedfish said:

Spännande! 
Själv upplever jag att powerflexen har extremt lätt att få veck... 
Den är dock så billig att man bara kan kapa av en bit. 
Dock så skjuter den väldigt bra så länge den inte får veck. 

Jasså 😂 märkligt hur vi kan få så olika uppfattning!

Smaken är som baken 😀

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 minutes ago, toastedfish said:

Det låter rimligt!
Har bara jämfört med andra rund linor. 
Amnesia får mindre veck och knutar men kastar mindre långt (för mig).

Okey har testat lite olika runda och platta, jag har landat i att ultiman är bäst :)

Kör 50 lb på 12 13.6 och 14.6 fotarn

Och 80 lb på 16 fotarn 👍

Redigerad med PiteåDanne
  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...